• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

رشد شاخص‌های اساسی بانک سرمایه طی ۵ سال اخیر/رشد ۱۹ برابری پرداخت تسهیلات به مشتریان توسط بانک سرمایه

  • کد خبر : 53779
  • 14 شهریور 1401 - 10:15
رشد شاخص‌های اساسی بانک سرمایه طی ۵ سال اخیر/رشد ۱۹ برابری پرداخت تسهیلات به مشتریان توسط بانک سرمایه

بانک سرمایه طی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰، ارتقا چشم‌گیری در حوزه شاخص‌های اساسی مانند املاک، اعتبارات و ضمانت‌نامه‌ها، تسهیلات و خدمات ارزی داشته است.

بانک سرمایه طی بازه سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، بهبود و ارتقا چشمگیری را در حوزه شاخص‌های اساسی از جمله املاک، اعتبارات و ضمانت‌نامه‌ها، تسهیلات و خدمات ارزی داشته که رشد حدود ۱۹ برابری در پرداخت مبلغ تسهیلات به مشتریان و رشد ۴ برابری صدور ضمانت‌های بانکی طی ۵ سال مربوطه از جمله آن‌ها است.

امروزه رقابت بانک‌ها و موسسات مالی در ارائه خدمات به مشتریان و ارتقا کیفیت آن‌ها بیش از پیش در جریان است و پیشرفت و بهبود آمار و ارقام به ویژه در حوزه شاخص‌های اساسی و مولدسازی دارایی‌ها در راستای کمک به توسعه اقتصادی کشور یکی از ملاک‌های اساسی ارزیابی بانک‌ها در این حوزه است.

بانک سرمایه نیز به عنوان ششمین بانک خصوصی کشور در راستای حرکت در مسیر اهداف خود که همانا ایجاد بستر مناسب سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه شکوفایی اقتصاد کشور است سعی کرده تا با برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته از سوی مدیریت ارشد بانک مبتنی بر سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی کشور در این مسیر و تحقق شعار “بانک خوب سرمایه است” گام بردارد.

شاخص‌های اساسی بانک سرمایه از جمله حوزه‌های اعتبارات و تسهیلات، املاک و مستغلات و همچنین خدمات ارزی و امور بین‌الملل از سال ۱۳۹۶ به گواه آمار و ارقام با ارتقا و پیشرفت قابل توجهی روبرو بوده است.

میزان فروش املاک مازاد بانک در مزایده‌های عمومی از عوامل مختلفی همچون سیاست‌های کلان دولت در بخش مسکن، شرایط اقتصادی، رکود یا رونق بازار ملک، محل جغرافیایی ملک، نوع کاربری، شرایط مصوب فروش، قیمت پایه مزایده، وضعیت تصرف و … تاثیر می‌پذیرید که نقش بسزایی در روند افزایشی یا کاهشی فرآیند فروش و برگزاری مزایده‌ها دارد.

اداره املاک و ساختمان‌ بانک سرمایه نیز در راستای اجرای برخی از مواد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری، ابلاغی بانک مرکزی، همه ساله پس از اخذ مجوز از هیات مدیره بانک، اقدام به برگزاری مزایده عمومی فروش املاک مازاد کرده و تمام توان و تلاش خود را در برگزاری هر چه بهتر و اثربخش این فرآیند به کار می‌گیرد.

رشد فروش املاک مازاد بانک سرمایه

در سال ۱۳۹۶ با برگزاری مزایده برای ۱۵۸ ملک،  ۵۶ ملک به ارزش ۱۷۵.۵۳۹.۰۰۰ میلیون ریال به صورت نقد و اقساط به فروش رسید و در سال ۱۳۹۷ نیز از میان مزایده برای ۲۱۸ فقره ملک طی پنج دوره، تعداد ۵۰ ملک به ارزش ۶۱۱.۵۲۸.۰۰۰ میلیون ریال به فروش رسید.

در سال ۱۳۹۸ از میان ۴۹۹ فقره ملک در لیست مزایده، تعداد ۳۳ ملک به ارزش ۱.۰۶۷.۳۹۷.۰۰۰ به صورت نقد و اقساط به فروش رفته و در سال ۱۳۹۹ نیز با برگزاری مزایده برای ۸۲۸ فقره ملک، ۴۰ ملک به ارزش ۲.۳۰۶.۴۶۴.۰۰۰ میلیون ریال به فروش رفت.

و در سال ۱۴۰۰ نیز با برگزاری مزایده برای ۹۸۱ فقره ملک طی ۴ دوره  تعداد ۱۵ ملک به ارزش ۴۴۱.۶۳۴.۰۰۰ میلیون ریال به فروش رسید.

همچنین پیگیری برای صدور اسناد اموال غیرمنقول یکی دیگر از بخش‌های مهم فعالیت این حوزه است که با اقدامات صورت گرفته از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۰، سند رسمی ۳۰۹ اموال غیرمنقول به نام بانک سرمایه صادر شد.

تلاش بانک سرمایه برای کمک به بخش واردات

در معاملات بین‌الملل ابزارهای پرداخت مختلفی برای انتقال وجوه ناشی از انجام معامله با توجه به شرایط معامله، خریدار و فروشنده وجود دارد که از جمله آن می‌توان به روش حواله ارزی، بروات و اعتبار اسنادی اشاره کرد که هر یک با توجه به اولویت‌ها و پوشش ریسک و شرایط تجارت بین‌الملل انتخاب می‌شود.

در حوزه حوالجات ارزی، بروات و اعتبارات اسنادی صادر شده از سوی بانک سرمایه و به طور کلی حجم واردات کالا از مسیر این بانک، با توجه به شدت تحریم‌های بین‌المللی، به تبع حجم واردات کاهش یافته که طی ۶ سال اخیر، در سال ۱۳۹۷ با حجم بیش از ۱ میلیارد دلار، بالاترین رقم را طی ۶ سال اخیر ثبت کرده است.

در مورد خالص دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک سرمایه، با رویکرد مدیران بانک این حوزه از سال ۱۳۹۵ با بهبود قابل توجه سالانه  مواجه بوده و در سال ۱۴۰۰، عدد مثبت ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دلار را ثبت کرده است که تداوم این روند مثبت در دستور کار است.

سرفصل‌های درآمدهای ناشی از فعالیت‌های ارزی بانک شامل کارمزدها و درآمدهای ناشی از حوالجات ارزی، بروات و اعتبارات اسنادی، انجام حوالجات ارزی سایر بانک‌ها تحت قرارداد عاملیت و غیره می‌باشد که با فعالیت‌های اداره ارز و بین‌الملل بانک سرمایه این رقم درآمدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد مواجه بوده است‌.

رشد ۱۹ برابری پرداخت تسهیلات به مشتریان توسط بانک سرمایه

حوزه پرداخت تسهیلات خرد همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی بانک‌ها بوده که برای مشتریان نیز بسیار حائز اهمیت است و به تبع افزایش تعداد و مبالغ تسهیلات یکی از مهم‌ترین اهداف مدیریتی بانک سرمایه در این زمینه طی ۵ سال اخیر بوده است.

با توجه به ممنوعیت اعطای تسهیلات توسط بانک سرمایه از پایان سال ۱۳۹۵ و اخذ مجوز اعطای تسهیلات به صورت محدود طی دو مرحله در اواخر سال ۹۸ و ابتدای سال ۱۴۰۰ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تصویب اعطای تسهیلات در قالب طرح، پرداخت تعداد و مبلغ تسهیلات در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دارای افزایش بوده است.

سال ۱۳۹۶ بانک سرمایه تعداد ۲۰۱۸ فقره تسهیلات در مجموع به مبلغ ۸۰۰.۵۶۲ میلیون ریال به مشتریان خود پرداخت کرده که این رقم با رشد طی سال‌های بعد به عدد ۲۲.۲۵۴ فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۰ در مجموع به مبلغ ۱۴.۹۱۲.۷۱۱ میلیون ریال رسیده است که رشد بیش از ۱۱ برابری در تعداد تسهیلات پرداختی و حدود ۱۹ برابری در حوزه مبلغ اصل تسهیلات پرداختی را نشان می‌دهد.

رشد ۴ برابری تعداد ضمانت‌نامه‌های صادره از سوی بانک سرمایه

ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز یکی دیگر از بخش‌های مهم فعالیت بانک‌هاست که تاثیر بسزایی در مراودات با مشتریان به ویژه فعالان اقتصادی و اشخاص حقوقی دارد و اداره اعتبارات بانک سرمایه در این زمینه با توجه به سیاست‌گذاری مربوطه و در راستای تسهیل در ارائه خدمات به پیش رفته است.

بانک سرمایه در سال ۱۳۹۶ با صدور ۲.۸۷۸ مورد ضمانت‌نامه در مجموع به مبلغ ۳.۵۰۰.۷۱۵ میلیون ریال به تعداد ۱۰.۷۵۰ مورد ضمانت‌نامه در مجموع به مبلغ ۵.۳۲۱‌.۵۷۳ میلیون ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است که مجموعا طی ۵ سال( ۱۳۹۶-۱۴۰۰) تعداد ۱۶.۵۷۴ مورد ضمانت‌نامه توسط بانک‌سرمایه صادر شده است‌ که‌ رشد حدود ۴ برابری در تعداد و رشد حدود ۱.۵ برابری در مجموع مبلغ ضمانت‌نامه‌ها را از ابتدای بازه مذکور تجربه کرده است.

همچنین با توجه به محدودیت بانک مرکزی در  صدور ضمانت‌نامه و بهبود سیاست‌های اعتبارسنجی، تعداد ضمانت‌نامه‌های پرداخت شده از محل منابع فقط یک مورد در سال ۹۶ بوده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=53779

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.