• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

رسیدن به یک قدمی احیای دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 6064
  • 12 دی 1399 - 9:59
رسیدن به یک قدمی احیای دریاچه ارومیه

معاون آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به بهره‌برداری سد کانی سیب در استان آذربایجان غربی گفت: با افتتاح این سد، به یک قدمی اجرای طرح بزرگ احیای دریاچه ارومیه خواهیم رسید.

به‌گزارش رویداد خبر قاسم تقی‌زاده خامسی روز گذشته در آیین افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق در ۴ استان آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان در قالب هفته سی و چهارم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران که با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: سد کانی سیب که بیش از ۹۰ درصد اعتبارات و اجرای آن در دولت تدبیر و امید انجام شده، در این هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افتتاح می‌شود.

به گفته  وی این سد، یک سد خاکی با ارتفاع ۵۸ متر و با طول تاج ۸۵۰ متر و دریاچه‌ای به طول ۲۰ کیلومتر است که می‌تواند ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را سالانه تنظیم و بیش از ۹۰ درصد آن را از طریق یک تونل ۳۶ کیلومتری و کانال ۱۱ کیلومتری توسط رودخانه به پیکره دریاچه ارومیه انتقال دهد.

طبق اعلام وزارت نیرو، تقی‌زاده خامسی با اشاره به هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی احداث این سد در طول هشت سال گذشته گفت: این سد علاوه بر احیای دریاچه ارومیه، می‌تواند از نظر گردشگری در منطقه بسیار مناسب و اشتغالزا برای مردم باشد.

وی همچنین با اشاره به آبگیری سد کرم آباد در اردیبهشت سال گذشته گفت: حدود ۴۳۰۰ هکتار شبکه آبیاری این سد آماده شده بود که امروز ۸۴۰۰ هکتار دیگر آماده می‌شود. امیدواریم در همین دولت ۱۰ هزار هکتار دیگر از شبکه افتتاح شود که با این کار در واقع ۲۳ هزار هکتار شبکه آبیاری احداث خواهد شد.

تقی‌زاده خامسی خاطرنشان کرد: شبکه‌های آبیاری به طور معمول برای بهبود اراضی انجام می‌شود که در خصوص شبکه‌های سد کرم آباد، ۸۰ درصد اراضی از نوع اراضی توسعه‌ای است که علاوه بر اشتغالزایی، اراضی نیز به کشاورزان جدید واگذار خواهد شد.

وی گفت: در این طرح هم ۵۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در پاسخ به سوال رئیس جمهوری در خصوص تونل ۳۶ کیلومتری هم گفت: این تونل دقیقا ۳۵.۵ کیلومتر است که در آن دو دستگاه حفار از طرف دریاچه و نیز خشکی کار را آغاز کرد. دستگاه نخست از طرف دریاچه ۲۰ کیلومتر حفاری کرده و اکنون خارج شده و دستگاه دیگر هم کار خود را آغاز کرده و ۱.۵ کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی اظهار کرد: در این ۱.۵ کیلومتر دو ماه است که به بافت آبرفتی در لایه‌های زمین و جریان شدیدی از آب برخورد کرده‌ایم و باری که روی دستگاه حفار است دو برابر میزان تعریف شده است.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه راه‌اندازی دستگاه از روز چهارشنبه، ۱۰ حلقه چاه به عمق ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر حفاری شده که آب را از تونل پمپاژ می‌کند. مقدار آبی که روزانه پمپاژ می‌شود ۱۰۰ میلیون لیتر و به اندازه ظرفیت آب شرب یک شهر ۴۰۰ هزار نفری است، گفت: تمام ظرفیت تخصصی کشور مطرح در سطوح بین‌المللی در این طرح به کار گرفته شده و امید است که با افزایش نرم حفاری اوایل سال آینده آب به دریاچه برسد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.