• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

راهکار جبران کسری بودجه/ الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

  • کد خبر : 27760
  • 02 آبان 1400 - 12:49
راهکار جبران کسری بودجه/ الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

یک نماینده مجلس گفت: دولت نیاز دارد تا هم ازهزینه‌ها بکاهد و هم پایه‌های جدید مالیاتی را مورد شناسایی قرار دهد تا از این طریق کسری بودجه جبران شود.

جعفر قادری، نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایبِنا درباره کنترل تورم و همخوانی هزینه و درآمد کشور گفت: معمولا زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، توسط استقراض از بانک مرکزی درصدد حل آن برمی‌آید که خود برمشکلات اضافه می‌کند، حتی تامین کسری از طریق فروش اوراق ممکن است تا مدتی بدهی‌ها را به تعویق اندازد، اما در اصل ماجرا اتفاقی روی نخواهد داد.

وی در ادامه یادآور شد: دولت نیاز دارد تا هم از هزینه‌ها بکاهد و هم پایه‌های جدید مالیاتی را مورد شناسایی قرار دهد تا از این طریق کسری ببودجه جبران شود. روشن است چنانچه در این زمینه کار جدی صورت نگیرد، طبیعتا نه تنها مشکل برطرف نخواهد شد، بلکه برآن افزوده هم می‌شود. علاوه براین نباید فراموش کرد که انجام کارهای موقتی در این زمینه برحجم مشکلات اضافه می‌کند.

این نماینده مجلس در خصوص ابزارهای تحت اختیار دولت برای کنترل تورم، تاکید کرد: دولت باید برای دریافت مالیات پایه‌های جدید را مورد شناسایی قرار دهد و از این طریق کشور را از بخش‌های دلالی و واسطه‌گری خارج سازد، البته زمانی که افزایش پایه جدید مطرح می‌شود، نباید آن را به مفهوم اعمال فشار بر بخش‌های تولید برداشت کرد و اساسا شایسته نیست که این قسمت تحت فشار قرار گیرد. فشار باید بر بخش واسطه و دلالی که با قسمت تولید در حال رقابت هستند، وارد شود.  

قادری همچنین درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ درصورتیکه بدون مطالعه صورت گیرد، پیامد تورمی به دنبال خواهد داشت زیرا بخشی که این ارز را دریافت کرده، بر فرض درصورتیکه از امروز ارز آزاد  را مورد توجه قرار دهد، قیمت تمام شده آن افزایش خواهد یافت، همین امر به تنهایی منجر به تشدید تورم می‎شود. بنابراین مسئله فوق نیاز به تمهیدات و جمع‌بندی دارد تا با آثار تورمی کمتری روبرو شود تا درصورتیکه به دنبال حل یک مشکل برمی‌آیند، مشکل جدیدی اضافه نشود.

وی پیشنهاد خود به دولت را برای مدیریت ارز۴۲۰۰ تومانی چنین مطرح کرد: پیش از حذف باید تمامی مشکلات مورد پیش‌بینی قرار گیرد تا هزینه تولید کالا بالا نرود و درصورتیکه تصمیم براین امرصورت گرفته باشد، باید به گونه‌ای رقم خورد که جهت کاهش هزینه تولید با فراوانی تولید کالا همراه شود.

این نماینده مجلس درباره پیش‌بینی‌ها درباره تورم سال آینده چنین توضیح داد: تورم سال آینده بسیار به تصمیمات دولت بستگی دارد و در صورتی که برای آن تمهیداتی درست مورد پیش‌بینی قرار نگیرد، طبعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و برعکس آن هم وجود دارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=27760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.