• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

راهکار برون رفت از معضلات کشور ترویج تولید است

  • کد خبر : 17144
  • 26 خرداد 1400 - 18:27
راهکار برون رفت از معضلات کشور ترویج تولید است

حسن بقائی (فعال اقتصادی): صنعت و دولت دو واژه در هم تنیده شده هستند که جدایی یکی منجر به خسارت دیگری است بر همین اساس این دو رکن اساسی کشور نیاز به پشتیبانی یکدیگر دارند. یکی با تسهیل قوانین و بهبود تجارت و ارائه تسهیلات و خدمات دولتی و…. و دیگری با اشتغالزایی، تولید بیشتر و مدیریت ثروت مولد و کسب درآمد…

با وجود اینکه سال های متمادی است حمایت های دولتی از تولید و سرمایه گذاری را شاهد هستیم اما در واقعیت اثربخشی این حمایت ها تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی دارد و در مواقعی حتی این حمایت ها از اهداف مورد نظر و ترسیم شده اولیه نیز فاصله زیادی دارد و می توان گفت هیچ یک از برنامه های جانبی و طرح ها و ایده ها نتوانسته این شکاف را پر کند.

تجربه حمایت از تولید در کشورهای موفق در حوزه اقتصاد نظیر کره جنوبی، چین، ژاپن، ترکیه، آلمان، آمریکا و برزیل نشان می دهد در فرایند صنعتی شدن و شکل گیری زیرساخت های تولیدی و ایجاد بنگاه های بزرگ تقریبا در همه کشورها، دولت نقش برجسته ای داشته است و حمایت های دولتی باعث شکوفایی تولید و بهبود صنعت آن کشورها شده است.

لازمه دستیابی به دستاوردهای اقتصادی تبیین برنامه های مدون و استراتژی های همه جانبه ای است که با رویکرد تولید محور همراه است.

یکی از بخش های مهم اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است مسئله تولید داخلی است که نقش دولت در این مقوله باید در جهت حمایت از تولیدکننده و رفع موانع پیش روی جامعه تولیدکنندگان باشد تا منجر به توسعه پایدار و رشد اقتصادی شود.

کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی ما ترویج و حمایت از تولید است.

اگر به معنای واقعی بتوانیم چالش‌ها و مشکلات این حوزه را بر طرف کرده و رونق دهیم موانع تولید را از سر راه تولیدکنندگان برداریم بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حل خواهد شد.

اکنون که فضای سیاسی کشور در مقطع حساسی قرار دارد و تا چند روز آینده با برپایی انتخابات ریاست جمهوری قرار است دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران مستقر شود انتظار می رود تا شخصی که به عنوان رئیس جمهور مردم سکاندار قوه مجریه می شود نسبت به تولید و تاثیر آن در جوانب مختلف به ویژه در اقتصاد کشور اهتمام لازم را داشته باشد.

دولت جدید که بر سر کار بیاید بیش از نیمی از سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها بر سر کار است و با تاکیدات همه جانبه مقام معظم رهبری در ابتدای سال وظیفه خطیری در خصوص رونق بخشیدن به تولید دارد.

دولت جدید باید حامی تولید و تولیدکنندگان داخلی باشد و اولویت را به مانع زدایی و پشتیبانی از تولید بدهد.

مسئله اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی و عدم وابستگی اقتصادی کشور به نفت و…..که همه این موارد اصلی تماما با مسئله تولید در ارتباط است و به نوعی مادر تمامی این موارد به شمار می رود باید بیش از گذشته مد نظر قرار بگیرد و تنها در این صورت است که با تقویت و حمایت تولید ملی می توان شاهد رفع بسیاری از مشکلات و معضلات کشور بود.

هر بخش و هر فردی از نظام جمهوری اسلامی که می تواند کمکی به حرکت اقتصادی جامعه کند باید وظیفه اش را به نحو احسن انجام دهد.

“انتظاری که از رئیس جمهور آینده می رود این است که ضمن حمایت تولید از تعطیلی کارخانه‌جات جلوگیری کند، دغدغه تولید داشته، به سراسر کشور توجه کافی نموده و از صنعت گران این مرز و بوم حمایت کند تا به اشتغال و توسعه پایدار کشور آسیبی نرسد. کما اینکه هستند کسانی که در مسئولیت های خود کمک حال تولیدکنندگان بودند و بیش از هزار واحد تولیدی تعطیل شده را به مدار تولید بازگردانده اند و در بازدیدهای خود از استان ها و شهرهای مختلف قبل از هر اقدامی به واحدهای تولیدی سر می زدند و به مشکلات و دغدغه های تولید کنندگان رسیدگی می کردند.”

امید است با حضور پر شور در پای صندوق های رای در ۲۸ خرداد سال جاری فرد شایسته و اصلح که به فکر ارتقای توان تولیدی کشور و درنتیجه تقویت اقتصاد کلان ملی است را به عنوان رئیس جمهور مشخص کنیم تا بیش از پیش ایرانی سربلند و آباد داشته باشیم.

منبع: شجرنیوز

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=17144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.