• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

دلایل مقاومت در برابر کاهش نرخ ارز/ تاثیر افت ارز بر سایر بازارها

  • کد خبر : 5615
  • 08 دی 1399 - 9:18
دلایل مقاومت در برابر کاهش نرخ ارز/ تاثیر افت ارز بر سایر بازارها

کارشناس مسائل اقتصادی با برشمردن برخی دلایل مقاومت در برابر کاهش نرخ ارز، گفت: قطعا با کاهش نرخ ارز منافع برخی گروه‌ها به خطر خواهد افتاد.

حسن گلمرادی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره اظهارات رییس کل بانک مرکزی در خصوص مقاومت‌هایی که برای کاهش نرخ ارز وجود دارد، اظهار کرد:‌ بازار ارز به عنوان یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی، متاثر از رفتار صادرکنندگان کالاها و خدمات به عنوان مهمترین عرضه کنندگان ارز و رفتار واردکنندگان کالا و خدمات به عنوان بزرگترین متقاضیان ارز خواهد بود.  
وی افزود:‌ رفتار این دو گروه اصلی بازار ارز تحت تاثیر فضای کلان کسب و کار و متغیرهای بنیادی اقتصاد نظیر کمیت و کیفیت تولید، ساختار تقاضا، میزان تورم، قوانین و مقررات، نوع سیستم ارزی و متغیر درآمدهای ارزی دولت قرار دارد.  
گلمرادی خاطرنشان کرد:‌ علاوه بر این گروه‌های اصلی، گروه دیگری تحت عنوان سفته‌بازان بازار ارز قرار دارند که به منظور حفظ ارزش پول و کسب سود، هم به عنوان عرضه کننده و هم به عنوان تقاضا کننده وارد بازار ارز می‌شوند و رفتار آنها بیشتر تحت تاثیر پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و اخبار و اطلاعات رسیده و هیجانات زودگذر بازار قرار می‌گیرد.  
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ در شرایطی که متغیرهای بنیادی اقتصادی یعنی ساختار تولید و منابع و مصارف ارزی کشور دچار تغییرات اساسی نشده‌اند، متغیر اثرگذار بر بازار ارز، رفتار سفته‌بازان است که بستگی زیادی به خوش‌بینی و بدبینی نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی آتی دارد.  
وی ادامه داد: اگر به هر دلیلی، عوامل بنیادی و ساختاری ارز نظیر ساختار تولید داخلی، افزایش خالص صادرات و تسهیل جریانات ورودی ارز به کشور بهبود یابد، نرخ ارز به دلیل افزایش عرضه ارز می‌تواند نزولی شود.  
گلمرادی تاکید کرد:‌ قطعا با کاهش نرخ ارز منافع برخی گروه‌ها به خطر خواهد افتاد و مقاومت‌هایی برای کاهش نرخ ارز قابل تصور است. کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که بازار ارز باید چه روندی را طی کند تا نرخ ارز با شیب قابل قبولی ریزش کند؟ خاطرنشان کرد:‌ اگر فضای خوش بینی در بازار ارز حاکم شود، بانک مرکزی به راحتی توانایی کاهش نرخ ارز را خواهد داشت زیرا از یک طرف تقاضای سفته‌بازی ارز محدود می‌شود و از طرف دیگر عرضه ارزهای نگهداری شده به دلیل جلوگیری از ضرر بیشتر به بازار وارد خواهد شد و خود این عامل می‌تواند به تعدیل نرخ ارز کمک کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که تاثیر ریزش و کاهش قیمت ارز بر بازارهای مختلف از جمله بورس چه می‌تواند باشد؟ عنوان کرد: چنانچه روند نزولی بازار ارز ادامه یابد، قیمت در سایر بازارها نظیر خودرو، لوازم خانگی و الکترونیکی و سایر کالاهای وارداتی به تدریج می‌تواند روند کاهشی به خود بگیرد، هر چند ممکن است به دلیل چسبندگی قیمت‌ها این روند به کُندی صورت گیرد.  
وی ادامه داد: در خصوص اثر کاهش نرخ ارز بر بازار بورس باید گفت که صرفاً تحولات بازار ارز نیست که بر بازار سرمایه اثر دارد و متغیرهای زیادی در این بازار موثر خواهند بود و کاهش نرخ ارز می‌تواند اثرات مثبت و یا منفی بر بورس داشته باشد.  
کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد:‌ در حالت ایجاد خوش‌بینی نسبت به آینده بازار سهام، این امکان وجود دارد که نقدینگی سفته ‌بازان بازار ارز به سمت بازار بورس میل پیدا کند و در این صورت با کاهش نرخ ارز، بازار سهام رونق بیشتری به خود خواهد گرفت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=5615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.