• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

دلار باید از چرخه مبادلات حذف شود/ آسیب دلار به اقتصاد جهان

  • کد خبر : 6754
  • 19 دی 1399 - 12:38
دلار باید از چرخه مبادلات حذف شود/ آسیب دلار به اقتصاد جهان

یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: حذف دلار از چرخه اقتصاد به یک بستر جدید نیاز دارد که گام اول آن امضای تفاهمنامه‌های دو یا چندجانبه بین کشورهای همسایه و دوست است.

 امروزه کشورهای مختلف جهان به مبادلات با ارز ملی خود متمایل شده‌اند و در حال حاضر دو کشور چین و روسیه ۲۵ درصد از مبادلات دلاری خود را کاهش داده‌اند. ایران بارها برای مقابله با تحریم‌ها از سبد ارزی سخن به میان آورده، اما ین اظهار نظرها هنوز به مرحله عمل نرسیده و این در حالی است که حداقل می‌توان با کشورهایی مانند امارات، چین و ترکیه که مبادلات اقتصادی صورت می‌گیرد، این کار را حداقل جهت آزمایش انجام داد. 
محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره حذف دلار از مبادلات تجاری برای کاهش فشار تحریم‌ها بر کشور، گفت: حذف دلار به اندازه‌ای دارای اهمیت است که نیاز بود خیلی زودتر از اینکه تحریم‌ها چنین به اقتصاد کشور فشار وارد آورد، در رابطه با کشورهای همسایه و دوست در دستور کار قرار می‌گرفت.
وی در ادامه اضافه کرد: ثمر نشستن حذف دلار در فعالیت‌های اقتصادی نیازمند آن است که مبادلات پولی دو جانبه الزام‌آورشود تا دچار مشکلات پیش آمده ناشی از همین مسئله نشویم. اکنون هم نباید تاخیر به خرج داد، هر چه زودتر باید وارد این بستر شد و عقب افتادگی‌ها را به جبران درآورد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بدون شک برای حذف دلار از چرخه اقتصاد جهت حفظ ارزش پول ملی قطعا باید وارد یک بستر جدید شد که گام اول آن امضای تفاهمنامه‌های دو یا چند جانبه بین کشورهای همسایه و دوست است. این مسئله تا حدودی کمک خواهد کرد تا به یاری خدا از این شرایط  سخت عبور کنیم.
صفایی دلوئی درباره استفاده از پول مشترک یا پول ملی دو طرف برای دستیابی به این امر توضیح داد: باید قراردادها به گونه‌ای تنظیم شود که پول ملی در هر دو کشور قابل استفاده باشد، در غیر این‎صورت کارایی نخواهد داشت.
وی درباره راه رسیدن به این امر تاکید کرد: بهترین راه دستیابی به این مهم آن است که کشورهای شرقی به تاسیس اتحادیه‌ای در همین  زمینه اقدام کنند تا بدین طریق بتوانند پول مستقلی را بین اعضای خود به تعریف در آورند. شواهد حاکی از این امر است که به دلایلی بسترهای آن اکنون بسیار فراهم است.
این عضو کمیسیون اقتصادی درباره این دلایل اظهار داشت: مهم ترین دلیل آن این است که پول مبادلات تجاری توسط آمریکایی‌ها انحصاری شده و برای بسیاری از کشورها خوشایند نیست زیرا آمریکایی‌ها دلار کاغذی وارد اقتصاد جهان می‌کنند. این مسئله برای اقتصاد دنیا بسیار پرآسیب به شمار می‌آید، بنابراین به طور حتم انگیزه ارز مستقل در بسیاری از کشورها وجود دارد، آن‌ها مایل هستند تا پول ملی خود را به تقویت در آورند و همانطور که مورد اشاره قرار دادم با توجه به این بحث امکان بنا نهادن اتحادیه‌ای با چنین کشورهایی قابل تعریف است.
صفایی دلوئی در ادامه افزود: برای انجام این کار ایران حتما باید با کشورهایی که دارای منافع مشترکی است جهت نجات اقتصاد ملی وارد مذاکره شود. به این معنا کشور ما با توجه به شرایط موجود مقاصدی را مدنظر قرار دهد که پول ملی ما در آنجا اعتبار خود را از دست نداده، پس از این کار باید به سراغ بنا نهادن اتحادیه مورد بحث رفت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=6754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.