• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

دستاوردهای توسعه ای ایمیدرو در تامین زیرساخت های معدن و صنایع معدنی/ تامین برق و آب، راه‌سازی و برق‌رسانی از جمله اقدامات زیرساختی ایمیدرو است

  • کد خبر : 64354
  • 21 بهمن 1401 - 12:39
دستاوردهای توسعه ای ایمیدرو در تامین زیرساخت های معدن و صنایع معدنی/ تامین برق و آب، راه‌سازی و برق‌رسانی از جمله اقدامات زیرساختی ایمیدرو است

عملکرد ۹ ماهه بخش زیرساخت ایمیدرو حاکی است؛ احداث مسیرهای دسترسی و برق رسانی به معادن، اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان ها و ایجاد نیروگاه برق از اقدامات و دستاوردهای این سازمان در توسعه زیربناها محسوب می شود.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، در راستای ارتقای حمل و نقل ریلی مواد و محصولات معدنی و رفع چالشها، این سازمان با تمرکز بر تامین لکوموتیو مورد نیاز حمل بارهای معدنی(از طریق سرمایه­گذاری شرکت های حمل و نقل ریلی بخش معدن و صنایع معدنی)، موفق به اخذ مجوزهای قانونی برای اجرای دو قرارداد تامین لوکوموتیو شد.

همچنین ایمیدرو به منظور حمایت از ماشین آلات تولید داخل، فراخوانی را توسط صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی برای تامین ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن از طریق سازندگان داخلی اعلام کرده است.

تامین برق

در سال جاری ۳۹۱۵ مگاوات ظرفیت جدید به پروژه‌های تفاهم‌نامه ۱۰ هزارمگاوات؛ افزوده‌شده و کل ظرفیت نیروگاه‌های در دست اقدام توسط ۳۳ شرکت صنعتی و معدنی به ۱۳۹۷۰ رسیده است. در همین حال ۳۸۲۴ مگاوات ظرفیت جدید نیز فرآیند الحاق به تفاهم‌نامه را سپری می‌کنند.

آغاز ۵۳۳۰ مگاوات ظرفیت جدید

عملیات اجرایی ۱۰ پروژه با ظرفیت کل ۵۳۳۰ مگاوات آغازشده است که دارای پیشرفت ۳۴ درصد است. اولین واحد در گازی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات در خرداد ماه با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و دومین واحد تا پایان بهمن ماه آماده بهره برداری است.

همچنین نیروگاه ۶۰۰ مگاوات خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات در شرق اصفهان با سرمایه گذاری فولاد مبارکه کلنگ زنی شده است. نیروگاه ۱۰ مگاوات خورشیدی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات نیز در سال جاری آماده بهره برداری است.

راهسازی و برق رسانی

در طرح زیربناها ۲۸ قرارداد اجرایی و مطالعاتی به مبلغ ۹،۷۱۸ میلیارد ریال منعقد شده است. انعقاد ۱۴ تفاهم نامه همکاری برون سازمانی در مجموع به مبلغ ۸،۳۴۱ میلیارد ریال نیز ثبت شده است.

قرارداد اجرایی و مطالعاتی در دست اجرا، در زمینه راه سازی و برق رسانی در مجمع به مبلغ ۱۶،۹۸۲ میلیارد ریال در دستور کار است.

از سوی دیگر تحویل موقت سه پروژه برق رسانی و راه سازی به ارزش سرمایه گذاری ۷۹۰ میلیارد ریال به سه استان انجام شده است.

مناطق ویژه اقتصادی

پروژه های زیرساختی از جمله تامین آب، برق،گاز و راه در مناطق ویژه اقتصادی ایمیدرو همچون منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، پارسیان، لامرد و کاشان با هزینه حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، تکمیل و یا در حال ساخت است.

از جمله پروژه های موجود در این مناطق که به بهره برداری رسیده و یا در حال انجام عملیات اجرایی است می توان به تکمیل و بهره برداری از اسکله شماره ۷ و ۸ بندر پارسیان و اجرای طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس و انتقال پساب تصفیه شده به صنایع مولد هرمزگان اشاره کرد.

تامین آب

در حوزه تامین آب و پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان ها؛ اجرای فاز دوم آب­شیرین کن پروژه انتقال آب خلیج فارس( خط اول) با پیشرفت ۸۷ درصد در حال انجام است.

اجرایی پروژه انتقال آب دریای عمان به استان های شرقی به طول ۱۸۰۰ کیلومتر و سرمایه گذاری سه میلیارد دلار از جمله مسیرسازی قطعات تربت حیدریه تا شریف آباد، قائن تا سنگان، ایرانشهر تا زاهدان ، چابهار تا نیکشهر مورد توجه است.

آغاز عملیات اجرایی فاز اول پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان به طول ۱۲۰۰ کیلومتر با سرمایه گذاری ۲٫۷ میلیارد دلار نیز در مرحله شروع مسیرسازی و لوله گذاری در قطعات است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=64354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.