• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

دریافت ۷۰ درصد مالیات کشور بصورت خوداظهاری است

  • کد خبر : 8825
  • 18 بهمن 1399 - 14:52
دریافت ۷۰ درصد مالیات کشور بصورت خوداظهاری است

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در زمان حاضر ۷۰ درصد مالیات کشور با همکاری اصناف به صورت خوداظهاری دریافت می‌شود و امیدواریم طی ۲ سال آینده این مقدار به ۹۰ درصد افزایش پیدا ‌کند.

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایرنا، محمد مسیحی روز شنبه در مراسم افتتاح ساختمان اداره کل امور مالیاتی استان قزوین اظهار داشت: مالیات بهترین ابزار تامین مالی برای دولت ها به حساب می آید و در کشور ایران به ویژه پس از تحریم های ظالمانه اهمیت درآمدهای مالیاتی نزد تمامی ارکان حاکمیت دوچندان شده و امروز اجماع خوبی در زمینه تامین مالی از طریق مالیات به وجود آمده است.

وی یادآورشد : دولت ها از این پس نسبت به موضوعات مالیاتی تمرکز ویژه ای خواهند داشت و توسعه نظام مالیاتی به طور قطع جزو برنامه های اصلی دولت های آینده خواهد.
این مسوول گفت: البته در این زمینه باید تلاش کنیم تا اعتمادی را بین فعالان اقتصادی و کاگزاران مالیاتی ایجاد کرده تا فعالان اقتصادی با اطمینان خاطر از برقراری عدالت مالیاتی نسبت به این موضوع اقدام کنند.
مسیحی اضافه کرد: مالیات یک مفهوم پیچیده ای است که چالش های خاص خود را دارد ولی با ارتقای فرهنگ مالیاتی به مفهوم عملی و عملیاتی یک فضای مثبت در زمینه پرداخت مالیات و بهبود تمکین شرایط مالیاتی کشور می توان فراهم کرد.
این مسوول اظهار داشت: حرکت سازمان امورمالیاتی به ویژه در سال های اخیر به سمت پذیرش خود اظهاری مالیاتی با استفاده از ظرفیت های قانونی است که بر این اساس تبصره ماده ۱۰۰ و اجرای ماده ۹۷ پیش بینی می شود در سال جاری حداقل ۷۰ درصد خود اظهاری مودیان مورد پذیرش قرار بگیرد.
وی گفت: امیدواریم با تقویت بانک های اطلاعاتی و جمع آوری اطلاعات قابل اتکا و به موقع طی ۲ سال آینده پذیرش خود اظهاری به بیش از ۹۰ درصد برسد و هزینه های وصول مالیات به حداقل برسد.
مسیحی افزود: به موازات حرکت سازمان به سمت پذیرش خود اظهاری مودیان، مقابله با فرار مالیاتی در  چارچوب قانون و مقررات مالیاتی با جدیت دنبال می شود. چرا که این ۲ اقدام مکمل همدیگر برای بهبود تمکین مالیات  و پرداخت صادقانه آن در کشور می باشند.
وی اظهار داشت: متاسفانه آمارهای متناقض، متفاوت و با فاصله معنا داری از میزان فرار مالیاتی در کشور ارایه می شود که عمدتا به دلیل عدم تفکیک میان ظرفیت بالقوه اقتصاد کشور برای مالیات ستانی یا میزان فرار مالیاتی می باشد که انتظار می رود در اعلان  میزان فرار مالیاتی  دقت نظر لازم در تفکیک ۲ مفهوم فرار مالیاتی و ظرفیت بالقوه اقتصاد کشور برای مالیات ستانی صورت گیرد چراکه آمارهای اشتباه می تواند کاهش انگیزه پرداخت مالیات و کاهش تمکین مالیاتی را بدنبال داشته باشد.
وی افزود: ظرفیت بالقوه اقتصادی کشور برای مالیات ستانی با تعدیل معافیت های مالیاتی موثر سازی نرخ های مالیاتی و معرفی پایه های جدید مالیاتی فعال می شود.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: امیدواریم در تمامی استان ها شاهد زیرساخت های مناسب برای امور مالیاتی باشیم چراکه زیرساخت های مالیاتی میتواند موجب تسهیل در وصول و  افزایش درآمدهای مالیاتی شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=8825

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.