• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

درک درست از بحران‌ها باعث کاهش آسیب پذیری می‌شود، باید تلاش کنیم تاب آوری و بازدارندگی را در فضای مجازی افزایش دهیم

  • کد خبر : 57242
  • 08 آبان 1401 - 10:45
درک درست از بحران‌ها باعث کاهش آسیب پذیری می‌شود، باید تلاش کنیم تاب آوری و بازدارندگی را در فضای مجازی افزایش دهیم

« فضای رسانه‌ای و فضای افکار عمومی در اختیار و انحصار فرد و تشکیلات خاصی نیست و همه افراد حقیقی و حقوقی می توانند تولید کننده و توزیع کننده پیام و محتوا باشند برخلاف گذشته که به دلیل نبود تکنولوژی تولید و انتشار اخبار در اختیار کشورهای محدودی بود اما امروز تولید محتوا در اختیار همه افراد جامعه قرار دارد و هر کس با توجه به نیاز و ظرفیت خود از این موضوع برخوردار است نکته حائز اهمیت اینکه مانعی برای ارتباطات وجود ندارد و هر فردی با در اختیار داشتن یک گوشی هوشمند می‌تواند یک رسانه باشد و همزمان با وقوع رویدادهای پیرامون خود خبری منتشر کند.»

علی اصغر جوکاریان دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو در گفت‌وگویی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: یکی از مواردی که می‌تواند در جامعه ایجاد بحران کند عدم درک صحیح از تغییر و تحولات است چرا که یک بازیگر فقط بازیگر رسمی حاکمیتی نیست و ممکن است با هویتی ناشناخته بدون مسئولیت پذیری آگاهانه یا ناآگاهانه در جامعه بحران خبری ایجاد یا آن را تشدید کند.

وی با بیان اینکه اگر پدافند غیرعامل را مجموعه‌ای از اقدامات نرم‌افزاری و غیر مسلحانه تعریف کنیم که باعث بازدارندگی می‌شود درک درست از بحران‌ها باعث کاهش آسیب پذیری می‌شود، عنوان کرد: در چنین شرایطی تاب آوری و بازدارندگی افزایش می‌یابد و در نتیجه پدافند سایبری از موضوعات اساسی و مهم در حوزه پدافند غیرعامل است. جنگ سخت و جنگ نرم شبیخون فرهنگی و جنگ شناختی از انواع جنگ‌های حال حاضر است و می‌توان جنگ شناختی را شکلی پیشرفته‌تر، تکامل یافته‌تر و موثرتر از جنگ فرهنگی و نرم دانست چرا که حوزه شناخت انسان‌ها را هدف قرار می‌دهد و به همین دلیل مقام معظم رهبری ابتدا هشدارهایی را نسبت به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم اعلام کردند و به دنبال آن از شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی نام بردند.

جوکاریان تصریح کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به عنوان یکی از مهمترین شرکت‌‌های معدنی در بخش دولتی است که نقش مهمی در اقتصاد بخش معدن و صنایع معدنی کشور ایفا می‌کند و در حوزه اقتصادی، پدافند غیرعامل به‌دنبال افزایش تاب آوری و استمرار تولید و اشتغال و حفاظت از معیشت مردم در برابر جنگ اقتصادی دشمن است و ایمپاسکو در این زمینه اقدامات نتیجه بخشی داشته است.

وی افزود: علیرغم تحریم‌ها و مشکلات آن با ایجاد اشتغال و توسعه بخش، علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و استمرار تولید مواد معدنی، معیشت بخش قابل توجهی از مردم عزیز کشور را تأمین می‌کند و تلاش شرکت بر این است که روز به روز سطح رضایتمندی ذینفعان به خصوص کارکنان ایمپاسکو افزایش یابد که یکی از اهداف نهایی پدافند اقتصادی هم همین افزایش سطح رضایتمندی و تعلق سازمانی با در نظر گرفتن مولفه‌های اقتصادی است.

نقش عموم کارکنان ایمپاسکو در تحقق اهداف پدافند غیرعامل

جوکاریان با بیان اینکه مردم کشور عزیزمان با ارزش ترین سرمایه و اصلی‌ترین موءلفه اقتدارجمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شوند که صیانت و حفاظت از جان و مال آنها از اصول اولیه و اهداف اصلی نظام و سازمان پدافند غیرعامل است، توضیح داد: یکی از راهبردهای اساسی دشمنان انقلاب اسلامی تاثیرگذاری بر مردم در جهت کاهش تاب آوری است تا با تقابل مردم در برابر دولت و نظام موجب کاهش قدرت ملی و واگرایی ملت و دولت شوند .لذا صیانت از مردم، توجه و رسیدگی به مسائل و مشکلات و دغدغه‌های آن و خدمات رسانی مناسب در شرایط اضطراری امری اجتناب‌ناپذیر جهت حفظ و ارتقاء پایداری ملی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور و به تبع آن ایمیدرو و ایمپاسکو مطابق با سیاست‌های بالادستی به ویژه سیاست‌های کلی نظام در امور پدافند غیرعامل و اساسنامه این سازمان که به تایید مقام معظم رهبری رسیده وظیفه صیانت و حفاظت از مردم در شرایط بحران را بر عهده دارد، تصریح کرد: ایمپاسکو هم در این راستا با همکاری همه ارکان و کارکنان شرکت به ویژه ریاست محترم کمیته شرکت جناب مهندس کریم‌نژاد، اهداف پدافند غیرعامل را در حوزه کارکنان خصوصا آموزش در اولویت خود قرار داده و البته در سایر حوزه‌ها نیز قطعا همراهی عمومی کارکنان رمز موفقیت است.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل تهیه و تولید ادامه داد: در یک نگاه کلی و عمومی‌تر، در واقع آنچه که کشور عزیزمان را از سایر کشورها متمایز می‌کند اتکای به مردم است این مردم محوری چه در انقلاب اسلامی چه در دوران هشت سال دفاع مقدس و چه در سایر ادوار همواره خود را نشان داده و راز موفقیت ایران در تمامی بحران‌ها بوده است.

جوکاریان بیان اینکه اگر نقطه اتکا را مردم قرار دهیم و به آنها اعتماد و از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم قطعاً پیروز میدان هستیم، تاکید کرد: در چین شرایطی می‌توانیم استحکام درونی کشور را بیش از پیش تقویت کنیم. در نگاه پدافند غیرعامل هم این مردم محوری در اولویت است رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، یکی از ظرفیت‌های مهم کشور را نیروی انسانی مستعد و کارآمد برشمردند. یکی از مواردی که در جای‌جای این بیانیه قابل توجه است، مساله امید به آینده و نگاه خوش‌بینانه است.

وی افزود: از بعد عملیاتی سازی جهت تقویت بهره‌گیری از سرمایه انسانی جوانان متعهد و انقلابی، ایمپاسکو برنامه‌های جدی در دستور کار خود دارد و به دنبال جذب نخبه‌های حوزه معدن و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه‌های مرتبط است و این دقیقا منطبق با با الزامات ابلاغی پدافند غیرعامل است. به بیان دیگر می‌توان تحلیل کرد وقتی کار را درست و مطابق با الزامات پدافندی انجام و اثر بخشی آن را ارتقاء می‌دهیم، یک کار پدافندی انجام داده‌ایم.

جوکاریان با بیان اینکه خانواده بزرگ ایمپاسکو اعم از مشارکین و سرمایه‌گذاران خصوصی و کارکنان دولت با اهتمامی که به فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی و بستر سازی اشتغال جوانان دارند نیز قطعا تاثیر گذاری قابل توجهی در تحقق اهداف پدافند غیرعامل خصوصا در حوزه پدافند اقتصادی دارند، عنوان کرد: با آموزش‌هایی که برنامه ریزی شده به صورت تخصصی‌تر، اهداف دنبال خواهد شد و تلاش‌ها بر این است که نگاه تخصصی و علمی به پدافند تسری پیدا کند.

وی ادامه داد: در روز نخست با حضور ریاست محترم کمیته جناب مهندس کریم‌نژاد و اعضای کمیته همه شرکت‌ها و مجتمع‌ها که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد از بیانات و رهنمودهای ریاست محترم کمیته شرکت و معاون محترم سازمان پدافند غیرعامل کشور استفاده شد و در ادامه نیز جلسات آموزشی تخصصی به میزبانی شرکت‌های البرز مرکزی، مجتمع فلات مرکزی، مجتمع سرب مهدی آباد، شرکت گسترش معادن زرشوران برنامه ریزی و اجرا می‌شود و همه اعضا به صورت ویدیو کنفرانسی از مطالب اساتید سازمان پدافند غیرعامل بهره‌برداری می‌کنند.

ارتباط بومی سازی تجهیزات معدنی و پدافند غیرعامل

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو با تاکید بر اینکه یکی از الزامات مهم در پدافند غیرعامل بومی‌سازی دانش است، توضیح داد: این بدان معناست که ما به علم و دانش فناوری‌های روز دنیا در حوزه معدن‌کاری مسلط باشیم و بتوانیم آن فناوری را با ارتقای سطح علم و دانش داخلی، ارتقا دهیم و نواقص و معایب آن را بدون وابستگی به خارج برطرف کنیم. هر فناوری جدید به صورت بالقوه هم تهدید و هم فرصت است، هنر پدافند غیرعامل در بخش معدن و صنایع مرتبط آن بایستی این باشد که تهدیدات را به حداقل برساند و زمینه را برای بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های فناوری‌های نوین معدنی مهیا کند که در این مورد هم طرح‌های پژوهشی خوبی با مشارکت ایمیدرو و ایمپاسکو و همکاری دانشگاه‌های کشور در بخش معدن در دست اجراست و بخش خصوصی نیز گام‌های خوبی در جهت ساخت تجهیزات و ماشین آلات معدنی و مواد اولیه و شیمیایی مورد نیاز صنایع برداشته است.

نیاز صنایع به مواد شیمیایی

جوکاریان در ادامه تصریح کرد: همانطور که می‌دانید اکثر زیرساخت‌های کشور اعم از مهم و حساس و حیاتی به نحوی با مواد شیمیایی سروکار دارند. در همین رابطه، ساخت، ذخیره و حمل و نقل و نگهداری انواع مواد شیمیایی مختلف الزامات و استانداردهای خاص خود را دارد که اگر بحث‌های پدافندی مورد توجه قرار نگیرد فاجعه‌های بزرگی مثل انفجار بندر بیروت را باعث خواهد شد لذا ایمپاسکو هم از این امر مستثنا نیست و در بحث‌های پدافند شیمیایی خصوصا در صنعت طلا هم طرح‌های پدافندی در دست اجراست.

حمله‌های سایبری و نقش پدافند غیرعامل و اقدامات ایمپاسکو در مقابله با این تهدیدات

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمپاسکو با بیان اینکه طبق اظهارنظر دانشمندان و متخصصین فناوری، جهان وارد یک شوک فناوری شده و علم و دانش با یک جهش بسیار بزرگ مواجه شده است، عنوان کرد: همزمان با پیشرفت‌ فناوری، دامنه تهدیدات نیز گسترش پیدا کرده و کشورهای سلطه‌گر ابزارها و تجهیزات خود را توسعه داده و در این میان حوزه‌های تهدید، جنگ، امنیت و دفاع نیز از این شوک فناوری تاثیر پذیرفته‌اند. حوزه‌های سایبری، اقتصادی، زیستی، تکنولوژی، سیاسی، اجتماعی و.. چنان اهمیت یافته‌اند که در راس برنامه‌های دولت‌ها برای تامین امنیت ملی قرار دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سایه رهبری مدبرانه مقام معظم رهبری و راهبردهای دفاعی کشور توان بازدارندگی کشور در سطح قابل قبولی قرار گرفته اما در کنار آن استکبار جهانی نیز بیکار ننشسته و راهبرد خود را از سخت و نظامی به تهدیدات نرم و فرانرم نسبت به زیرساخت‌ها و امنیت در حوزه‌های مختلف تغییر داده تا با هزینه کمتری ضربات سنگین‌تری وارد کند. نمونه آن را هم در حمله سایبری اخیر به برخی شرکت‌های فولادی کشور مشاهده کردیم.

جوکاریان افزود: سازمان پدافند غیرعامل در راستای ماموریت‌ها و تکالیف خود مبتنی بر نوع و اهمیت تهدیدات، قرارگاه‌های عملیاتی متعددی تأسیس کرده که یکی از آنها قرارگاه پدافند سایبری است که خط مشی‌های اصلی پدافند سایبری را ترسیم و ابلاغ کرده و با بهره‌گیری از نخبه‌های سایبری کشور مسئولیت رصد تهدیدات مدرن و ارتقای آمادگی را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث بومی سازی باور ما این است که استفاده از فناوری نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی نه تنها تهدید نیست بلکه در راستای توسعه و تحقق اهداف بخش باید مورد استفاده قرار گیرد، تشریح کرد: در اینجا یک اصل مهم و اساسی وجود دارد و اینکه فناوری نباید دروازه‌ای برای نفوذ و وابستگی صنایع و معادن به بیگانگان باشد. به همین منظور ایمپاسکو برای مقابله با تهدیدات سایبری با دستورات و تاکیدات ریاست محترم کمیته پدافند غیرعامل شرکت جناب مهندس کریم‌نژاد مجموعه اقدامات ابلاغی کمیته پدافند غیرعامل کشور، اعلامی توسط ریاست محترم کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو را اجرایی، تجهیزات امنیت شبکه داخلی را ارتقا داده و با بروز رسانی سیستم‌های دفاع سایبری برای حفاظت از اطلاعات مهم شرکت و مجموعه، اقدامات پیشگیرانه‌ای را در دستور خود قرار داده است.

شبکه‌های داخلی با سرویس دهی مناسب جایگزین شبکه‌های خارجی شوند

دبیر کمیته پدافند غیرعامل همچنین تصریح کرد: دشمن در مدل جدید یک هدف را در دستور کار قرار داده که آن هم مردم هستند. دشمن به دنبال ناامید سازی مردم هست و فشارهای اقتصادی و رسانه‌ای نیز بر همین راستا بنا نهاده شده که شبکه‌های اجتماعی خارجی، به عنوان پایه راهبرد جنگی دشمن استفاده می‌شود. در اینجا مهم است که ما از یک تاب آوری مناسب برخوردار باشیم. موضوع مهم در این برهه برای صیانت از افکار عمومی جامعه لازم است شبکه‌های داخلی با سرویس دهی مناسب جایگزین شبکه‌های خارجی شوند.

وی ادامه داد: جنگ نرمی که دشمن شروع کرده از دسته جنگ‌های پنهان است و درک پیچیدگی‌های آن به سادگی امکان پذیر نیست از طرفی این جنگ تاثیرگذاری بیشتری دارد و تفکر افراد را مورد هدف قرار می‌دهد.

جوکاریان با بیان اینکه باید خودمان را در حوزه‌های رسانه و مولتی مدیا تقویت کنیم و شناخت و بصیرت درست به آحاد مردم و کارکنان بدهیم، عنوان کرد: بایستی اطلاعات و اخبار موثق خود را از رسانه‌های داخلی تامین کنیم تا نیازی به رسانه‌های بیگانه ایجاد نشود در این صورت حتی اگر رسانه‌ها و مراکز محتوای خارجی هم در دسترس باشند، نمی‌توانند تاثیرگذار باشند چرا که رسانه‌های داخلی با تقویت ذهنی و سواد رسانه‌ای، جامعه را از جنگ شناختی نجات می‌دهند و لازم است که عموم کارکنان آگاهی یافته و آموزش کافی در این خصوص ببینند در این صورت خطر برای نفوذ دشمن وجود ندارد.

وی ادامه داد: دشمن می‌داند در صورت حمله نظامی هرگز نمی‌تواند به اهداف خود دست پیدا یابد و آسیب حمله نظامی به ایران به مراتب از سود آن بیشتر است اما در سایر حوزه‌های حساس مانند فضای سایبری و رسانه‌ای توانسته صدماتی وارد کند.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در پایان خاطرنشان کرد: نکته آخر اینکه ما شاهد جنگ تمام عیار شناختی علیه کشور هستیم چون دشمن با تمام توان رسانه‌ای خود افکار عمومی جامعه را مورد حمله قرار می‌دهد به تعبیر مقام معظم رهبری ما در محاصره تبلیغاتی قرار گرفته‌ایم و لازم است همه به خصوص نخبه‌ها و چهره‌های مطرح در شکستن این محاصره تبلیغاتی ایفای نقش کنند. قطعا آینده از آن ملت ماست و برنده اصلی مردم خواهند بود چرا که با اتکای به خود، مسائل و مشکلات را حل کرده و را ه‌های نفوذ و استعمار را شناسایی و خنثی می‌کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=57242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.