• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

خودرو تارا برقی در کانون توجه متولیان حمل و نقل عمومی

  • کد خبر : 58651
  • 29 آبان 1401 - 18:11
خودرو تارا برقی در کانون توجه متولیان حمل و نقل عمومی

در جلسه کمیته فنی وزارت کشور برای توسعه فناوری های برقی در حمل و نقل عمومی که به میزبانی شرکت جتکو برگزار شد، مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور پس از بازدید از خودروی تارا برقی، بر حمایت این وزارت‌خانه از توسعه فناوری‌های برقی در حمل و نقل عمومی تاکید کرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- در این جلسه، پس از تشریح ویژگی های تارا برقی توسط مدیر گروه خودروی برقی شرکت جتکو، اعضای کمیته فنی وزارت کشور، ضمن بازدید از نمونه اجزا و ماژول های این محصول و فرایند توسعه آن، عملکرد خودرو را آزمایش کردند.

در ابتدای جلسه حسن محمدقاسمی مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو با بیان این که، این شرکت در زمینه تحقیق و توسعه فناوری های نوین با نگاهی جدید و تکیه بر ظرفیت نخبگان، بنیان نهاده شده،‌ گفت: بخش عمده حوزه‌های راهبردی در بخش فناوری‌های نوین محصولات ایران خودرو به صورت مشترک از سوی شرکت تام‌ایران‌خودرو و جتکو در حال پیگیری است؛ چرا که مزیت نسبی این دو شرکت دانش‌بنیان استفاده از نیروهای نخبه و کارآمد و استفاده از ظرفیت‌های شبکه علم و فناوری دانشگاه‌های کشور است.
وی افزود: جتکو به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تام ایران‌خودرو، علاوه بر حوزه پلتفرم مکانیکال، حوزه برق و الکترونیک و حوزه خودروهای هوشمند، در زمینه خودروی برقی نیز گام های بلندی برداشته و در پروژه مهم خودروی برقی تارا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و زنجیره تامین آن نیز داخلی سازی شده است.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو، با بیان این که حمایت‌های ویژه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و معاونت حمل و نقل وزارت صمت، تاثیر مهمی در پیش‌برد پروژه داشته، گفت: با توجه به نگاه مثبت وزارت کشور به توسعه فناوری های برقی در حمل و نقل عمومی شهری و آمادگی کامل این مجموعه برای تولید خودروی تارا برقی، امیدواریم جلسات کمیته فنی وزارت کشور منجر به دستاوردهای پرخیر و برکتی شود چراکه آحاد جامعه از دستاوردهای چنین توافقات مهمی در سراسر کشور بهره مند می شوند.
در ادامه محسن اصلی پور مدیر گروه خودروی برقی شرکت جتکو، با بیان این‌که پس از رونمایی از نمونه آزمایشی خودروی برقی تارا در تیرماه ۱۴۰۰ با حضور معاون علمی فناوری رییس جمهور، شهریور امسال نمونه نیمه صنعتی تارا برقی با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد، به تشریح ویژگی های فنی این خودرو پرداخت و تفاوت‌های خودروی تارا برقی با نمونه بنزینی آن را توصیف کرد.   
پویا محمدیان یزدی مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور نیز در این جلسه گفت: تاکید وزیر کشور در دولت سیزدهم ایجاد قرارگاهی در این وزارت‌خانه برای تامین ناوگان و تجهیزات مدیریت شهری بوده و اتفاقات خوبی در سال اخیر رخ داده و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و استفاده از فناوری های جدید در حوزه حمل و نقل شهری، در اولویت برنامه های وزارت‌ کشور قرار دارد. بر همین مبنا آیین نامه ای با رویکرد حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه حمل و نقل شهری به پیشنهاد وزارت کشور در هیات دولت تصویب و تکالیفی برای وزارت کشور برای تامین اتوبوس برقی، تاکسی برقی و موتور برقی در نظر گرفته شد.  
وی با بیان این که بررسی محصولات در حوزه خودروی برقی به منظور استفاده در ناوگان درون شهری به عنوان تاکسی آغاز شده است گفت: نمونه های خارجی وجود دارد اما ما از حوزه داخل کشور غافل نشده ایم و رویکردمان حمایت از تولید داخل است. اگر محصول باکیفیتی برای تاکسی برقی در داخل تولید شود، می توانیم به شیوه های مختلف از جمله اعطای تسهیلات به خریداران، حمایت از طریق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و همچنین تخصیص بودجه و اعتبارات وزارت کشور به پروژه های خاص برای کاهش قیمت تمام شده برای خرید خودرو توسط تاکسی‌رانان، از آن حمایت کنیم.
سیدشهریار زینی مدیر گروه توسعه فناوری های نوین خودرویی ستاد حمل و نقل پیشرفته علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان این که وزارت کشور در صدد بهره گیری از خودروهای برقی برای توسعه حمل و نقل عمومی است، گفت: از آنجا که تاکید بر استفاده از توانمندی داخلی است، آشنایی با توانمندی شرکت‌های داخلی را از شرکت جتکو به عنوان متولی تولید خودروی تارا برقی با محوریت گروه صنعتی ایران خودرو آغاز کردیم که اقدامات ارزنده ای در حوزه داخلی سازی خودروی تارا برقی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده و در قالب آن پروژه های متعددی برای داخلی سازی کلیه اقلام و تجهیزات انجام شده است.
وی وجه تمایز پروژه تارا برقی نسبت سایر پروژه های مشابه در کشور را تکمیل زنجیره تامین بر حسب ظرفیت های  داخلی ذکر کرد و گفت: همه قطعات این محصول ساخت داخل است و این امر، به خریداران خودروی برقی تضمین می دهد که در هر شرایطی می توانند به قطعات و تجهیزات خودرو دسترسی داشته باشند.

زینی، با اشاره به فرایند توسعه خودرو برقی با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و گروه صنعتی ایران خودرو گفت: این پروژه آینده بسیار روشنی دارد و هر چه زودتر چارچوب قراردادی آن ایجاد شود امیدواری برای توسعه فناوری خودروی برقی و افزایش تولید آن افزایش می یابد. ثبت سفارش توسط مشتری، نقش مهمی در افزایش تولید و همچنین کاهش قیمت تمام شده خودروی تارا برقی دارد.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه های تاکسی‌رانی شهری نیز در این جلسه، با ذکر این نکته که اتحادیه و وزارت کشور عزم و اراده لازم برای استفاده از خودروی برقی را دارند گفت: اتحادیه، مشتری خوب ایران خودرو بوده است و اگر محصول خوبی تولید شود آمادگی داریم امکانات خود را متوجه طرح خودروی تارا برقی کنیم.  

نماینده سازمان صنایع توان نیز در این جلسه از آمادگی زیرساخت ها و ظرفیت های صنعت لیتیوم این سازمان برای تولید سلول ها و پک باتری و همچنین فرایند بازیافت باتری خبر داد و با شرایط ایجاد بازار مناسب برای خودرو های برقی امکان اقتصادی شدن تولید آن را امکان پذیر دانست.

در پایان مقرر شد اعضای کمیته پس از برسی تخصصی، ضمن اعلام مشخصات فنی مورد نیاز تاکسی‌رانی گام های بعدی را در خصوص اجرایی شدن طرح برقی سازی ناوگان تاکسی‌رانی، برنامه ریزی کنند.

گفتنی است، ابن جلسه با حضور پویا محمدیان یزدی مدیرکل حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور، سید شهریار زینی مدیر گروه توسعه فناوری های نوین خودرویی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه های تاکسی‌رانی شهری، محمد اسکویی مدیر مرکز توسعه فناوری خودروی برقی پژوهشگاه نیرو، میلاد قربان زاده مدیر صنعت باتری لیتیوم گروه شهید حاج امینی سازمان صنایع توان، احد عابصی سرگروه مطالعات حوزه خودروهای برقی و هیبریدی شرکت مکو گروه مپنا، همچنین حسن محمدقاسمی مدیرعامل جتکو برگزار شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=58651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.