• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

حداقل استانداردها باید برای زندگی فردی و خانوادگی فراهم شود/ روند صادرات رو به رشد است

  • کد خبر : 56297
  • 24 مهر 1401 - 13:04
حداقل استانداردها باید برای زندگی فردی و خانوادگی فراهم شود/ روند صادرات رو به رشد است

وزیر صمت گفت: صادرات ما روند رو به رشدی دارد سال گذشته صادرات غیر نفتی بیش از ۴۸ میلیارد دلار بود و واردات ما حدود ۵۲ میلیارد دلار که باید تلاش کنیم محصولات پیچیده مانند تجهیزات پزشکی و کالاهای پیچیده را به محصولات صادراتی اضافه کنیم. ما می خواهیم رتبه پیچیدگی از ۶۵ در سطح به زیر ۴۰ درصد برسد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایلنا، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در همایش روز جهانی استاندارد با اشاره به سه کارکرد استاندارد گفت: کارکرد اول کیفیت کالا را مشخص می‌کن.د کارکرد دوم استاندارد زبان مشترک است و کارکرد سوم مدیریت دانش.

وی با بیان اینکه این سه کارکرد در چهار سطح موضوعیت پیدا می کنند، افزود: سطح اول محصول کالا یا خدمات، سطح دوم فرآیند، سطح سوم سازمان و سطح چهارم زندگی.

وزیر صمت با بیان اینکه خدمات بیشتر نیاز به استاندارد دارند، افزود: چون از آنجایی که خدمات با مصرف کنندگان در ارتباط هستند ارایه استاندارد در این بخش اهمیت ویژه‌ای دارد این ذهنیت در بین مردم ایجاد شده است که سازمان‌ها نیاز به استاندارد ندارند این در حالی است که مدیریت مالی و مدیریت اسناد در سازمان‌ها بیش از سایر موارد نیاز به استاندارد دارند.

به گفته فاطمی امین؛ استاندارد و نوآوری در سطح سازمان به مراتب تاثیرگذار از سطح محصول است.

وزیر صمت ادامه داد: سطح دیگر سطح جامعه است به عنوان مثال سازوکار بورس. اما بالاتر از همه سطح استاندارد زندگی است. حداقل استانداردها باید برای زندگی فردی و خانوادگی فراهم شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد استانداردهای بومی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود مرجعیت استاندارد در کشور تدوین شود. نمی‌توان گفت ما کشور دانش بنیانی هستیم و می خواهیم اقتصاد دانش بنیان باشد اما از سوی دیگر استانداردها مرجعیت نداشته باشند و بومی نباشند از این رو لازم است ما استانداردهای خود را تعریف کنیم.

فاطمی امین تصریح کرد: اگر بخواهیم به سمت سامانه گسترده و جامع استاندارد پیش برویم باید چهار مولفه از جمله تقویت، تدوین، صحه گذاری، گواهی دهی را ایجاد کنیم.فضای  کاری بسیار مهمی پیش روی همکاران سازمان ملی استاندارد است.

وزیر صمت ضرورت ارتقاء استاندارد محصولات پیچیده صادراتی را یک الزام دانست و افزود: توسعه صادرات با ارتقاء استاندارد محصولات صادراتی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی با موسسات و نهادهای استاندارد باید ایجاد شود، افزود: صادرات ما روند رو به رشدی دارد سال گذشته صادرات غیر نفتی بیش از ۴۸ میلیارد دلار بود و واردات ما حدود ۵۲ میلیارد دلار که باید تلاش کنیم محصولات پیچیده مانند تجهیزات پزشکی و کالاهای پیچیده را به محصولات صادراتی اضافه کنیم. ما می خواهیم رتبه پیچیدگی از ۶۵ در سطح به زیر ۴۰ درصد برسد.

وی در پایان افزود: باید بتوانیم با کشورهای مختلف تعامل تجاری داشته باشیم و استانداردهای همدیگر را تایید کنیم و این نقطه عطف ایجاد می کند زیرا ما در حال حرکت از سمت صادرات محصولات پایه به سمت محصولات پیچیده هستیم و این مساله در بین کشورهای مختلف به اولویت تبدیل شده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=56297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.