• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

حجم معاملات بورس کالا به مرز ۵۰ میلیون تن رسید

  • کد خبر : 33464
  • 04 دی 1400 - 20:39
حجم معاملات بورس کالا به مرز ۵۰ میلیون تن رسید

مدیرعامل بورس کالای ایران امروز در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: سال گذشته حدود ۳۳ میلیون تن محصول در بازار فیزیکی بورس کالای ایران به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شد که در سال جاری تا هفته گذشته بیش از ۴۹ میلیون تن محصول مورد دادوستد قرار گرفته که بیانگر روند مطلوب تامین و جذب مواد اولیه به سمت تولید کشور است

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، حامد سلطانی نژاد امروز یکشنبه ۲۸ آذر در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی اظهار کرد: بورس کالای ایران در سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد شفافیت و از بین بردن رانت در بازارهای کالایی ایجاد شد که البته فعالیت بورس کالای ایران به نسبت سایر کشورها عمر زیادی ندارد به طوریکه در حال حاضر بزرگترین بورس کالا در چین فعال است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: شفافیت در بورس کالای ایران به این معنی نیست که معاملات دو فرد برای دیگران تشریح شود بلکه به این معنی است که دستگاه های نظارتی امکان ورود و نظارت به فرآیند معاملات را دارند؛ همچنین در بورس کالای ایران به صورت زنده تابلوی معاملات به نمایش در می آید و همگان امکان رصد معاملات را دارند. 

وی اضافه کرد: در استان مرکزی شرکت های شاخصی همچون واحدهای تولیدی مثل پتروشیمی و پالایشگاه شازند، آلومینیوم ایران و سیمان ساوه وجود دارند که سهام آن‌ها در بازار سهام متقاضیان زیادی دارند و امسال حدود ۲ میلیون و ۲۴۱ هزار تن محصول از شرکت‌های این استان به ارزش ۱۶ هزار میلیارد تومان در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است. 

سلطانی نژاد بیان کرد: در خصوص تقاضای واحدهای خرد برای حضور در بورس، آمادگی کامل در راستای ایجاد زمینه مناسب در بورس کالای ایران وجود دارد و در رابطه با راه اندازی معاملات گواهی سپرده برای بهره مند واحدهای خرد نیز باید کارگروهی ایجاد شود تا به صورت آزمایشی اقدام لازم را صورت گیرد.

وی اظهار کرد: تنها بورسی در کشور هستیم که تسویه چندماهه را آغاز کرده ایم و در حال حاضر ۱۸ بانک به اتاق پایاپای بورس کالای ایران متصل هستند.

سلطانی نژاد با اشاره به اینکه یکی از رسالت های بورس کالا، جلوگیری از سرکوب قیمتی است، ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۳ میلیون تن محصول در بورس کالای ایران به ارزش ۳۵۰ هزار میلیارد تومان معامله شد و در سال جاری تا هفته گذشته بیش از ۴۹ میلیون تن محصول به ارزش نزدیک به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی مبادله شده که البته ارزش کل بازارهای بورس کالا به ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از روند رو به رشد معاملات و رسیدن این رقم در هفته های آتی به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دارد. 

سلطانی نژاد بیان کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف، مکانیسم تسویه ارزی در صادرات وجود ندارد که اگر این مکانیسم ایجاد شود بورس کالا آمادگی کامل برای میزبانی از توسعه صادرات شرکت ها را دارد؛ البته در این حوزه پیش شرط صادرات، تامین نیاز بازار داخل یا مشخص شدن سهم بازار داخل و صادرات از کالاهای مختلف است.

وی در پایان گفت: بورس کالا همچنین در بخش پذیرش محصولات جدید، آماده پذیرش کالاها در حوزه های مختلف است البته کالاهایی که بورسی بوده و فاکتورهای عرضه در بورس را داشته باشند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33464

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.