• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

جلوگیری از زیان۲۸۰۰ میلیارد تومانی با عرضه خودرو در بورس کالا

  • کد خبر : 62485
  • 26 دی 1401 - 15:54
جلوگیری از زیان۲۸۰۰ میلیارد تومانی با عرضه خودرو در بورس کالا

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این‌که با توجه به محدودیت های موجود در صنعت خودرو، در حال حاضر هیچ راه حل ممکنی بهتر از عرضه خودرو در بورس کالا نیست، گفت: با عرضه امروز، بیش از ۳۶ هزار دستگاه خودرو از محصولات ایران خودرو در بورس کالا عرضه شده است که سبب جلوگیری از زیان ۲۸۰۰ میلیارد تومانی شده و تقریبا به همین میزان نیز زیان انباشته سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- مهدی خطیبی در میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا»، با بیان این‌که امروز مهم‌ترین مساله‌ای که در صنعت خودرو با آن مواجه هستیم، قیمت‌گذاری است، گفت: چرا باید در قیمت‌گذاری خودرو دخالت شود و چرا شورای رقابت، سازمان حمایت و مصوبه سران قوا، ستاد تنظیم بازار در قیمت‌گذاری خودرو ایفای نقش می‌کنند؟ 
وی با اشاره به این‌که برخی عنوان می‌کنند که بازار خودرو انحصاری است، اظهار کرد: امروزه در صنعت خودرو، ۳۸ درصد از نظر ریالی و بیش از ۱۲ درصد از نظر تعدادی، سهم بازار متعلق به خودروسازان غیر ایران‌خودرو و سایپا بوده و واردات خودرو نیز شکل گرفته است و با توجه به شاخص هرفیندال یا سایر شاخص‌ها آیا در حال حاضر می‌توانیم بگوییم این بازار انحصاری است؟
وی تصریح کرد: با عنوان انحصار، قیمت‌گذاری دستوری در خودروسازی انجام می‌شود که باید با آن به‌صورت ریشه‌ای برخورد شود و جا دارد نخبگان اقتصادی و جوامع دانشگاهی به این موضوع ورود کرده و این موضوع را در قالب پروژه بررسی کنند.
به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، امروزه بازیگران بسیاری در عرصه صنعت خودرو وجود دارد و با تاکید بر انحصاری بودن این صنعت، در واقع خودروسازان بخش خصوصی را نادیده می گیریم.
وی با اشاره به این‌که به راحتی می توانیم ثابت کنیم که بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی پنج سال گذشته از جیب خودروسازان، سهام‌داران و دولت خارج شده است، عنوان کرد: باید بررسی شود که این منابع به کجا رفته است، یک چهارم جمعیت ایران از طریق بورس و سهام عدالت، سهامدار ایران خودرو هستند، یعنی سود و زیان این خودروساز به آن‌ها ارتباط پیدا می‌کند و ما باید مشخص کنیم که دقیقا از منافع کدام مردم صحبت می کنیم؟ زیرا یک چهارم آن‌ها سهام‌دار هستند و آمار چهار ماه قبل که حاکی از آن است که بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب آن‌ها خارج شده، باید مشخص شود کجا رفته است؛ از مدیران ارشد سازمان بازرسی کل کشور درخواست کرده‌ام که به این موضوع ورود و شفاف‌سازی کنند. 
خطیبی با بیان این‌که تا زمانی که مجبور و مکلف به فروش زیر قیمت تمام شده هستیم، زیان دهی خودروسازان استمرار خواهد یافت، گفت: روز گذشته، حدود ۱۰ میلیون نفر برای خرید خودرو در بورس کالا ثبت نام کرده اند، این در حالی است که شیشه ای تر و شفاف تر از گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاع‌رسانی و ارایه اطلاعات به بازار و مردم وجود ندارد و به همین دلیل بازار به خوبی از قیمت تمام شده محصولات ما آگاه است و در این شرایط بدیهی است که این حجم از استقبال صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به این‌که تکلیف ماده ۹۰ سیاست اجرایی اصل ۴۴ باید مشخص شود، اظهار کرد: به طور واضح مشخص شده است که در صورتی که به بنگاه اقتصادی، فروش زیر قیمت تمام شده تکلیف شود، باید جبران زیان صورت گیرد؛ راهکار و آیین نامه نیز برای این موضوع مشخص شده است و سازمان حسابرسی، سازمان برنامه و اداره کل تسویه دیون دولتی سه سازمان و مرجعی هستند که باید به این موضوع ورود کرده و تعیین تکلیف کنند. 
خطیبی تصریح کرد: خواهش ما این است که به این موضوع رسیدگی شود، زیرا به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مکلف و موظف به حفظ و حراست از منافع اقتصادی سهام‌داران و امانت دار آن‌ها هستم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که امروز مردم خودرویی که در بازار ۶۰۰ میلیون تومان عرضه می شود را در بورس کالا به احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و… حدود ۱۸۰ میلیون تومان کم‌تر خریداری می کنند، گفت: لذا هم خودروساز و هم مردم و هم دولت به دلیل اخذ عوارض و درآمد، از این فرایند رضایت دارند و مشخص نیست به چه دلیل در این فرایند سنگ اندازی می شود.
وی تصریح کرد: از وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس خواهش می کنم در این زمینه پافشاری و استقامت لازم را داشته باشند،  ایران خودرو تا جایی که بتواند و موضوعات آیین نامه ای اجازه دهد، پای سیاست عرضه خودرو در بورس کالا ایستاده و مکلف است از هر امکانی برای کاهش زیان انباشته خود بهره ببرد.
خطیبی در ادامه در پاسخ به موارد مطروحه از سوی کارشناسان این نشست در زمینه مالکیت خودروسازان، افزایش عرضه و ادغام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، با اشاره به این‌که امسال باوجود تمام تضاد و تعارض منافع موجود، به طور مشخص ۲۸ درصد سهام ایران خودرو غیر از بورس، متعلق به یک یا دو بنگاه اقتصادی است، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۴۵ هزار دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تحویل صورت گرفته است، در حقیقت به احتساب خودروهای پلاک شده آماده تحویل و خودروهای آماده پلاک شدن، تاکنون ۷۲ درصد از هدف تولید ۷۵۰ هزار دستگاهی امسال را پوشش داده‌ایم.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر رقم تولید خودروسازان حدود یک میلیون دستگاه است، خاطرنشان کرد: تولید امسال ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این‌که خاصیت صنعت خودرو در تمام دنیا ادغام است، زیرا بازده ناشی از مقیاس در آن کارکرد بالایی دارد، اظهار کرد: به همین دلیل خودروسازان بزرگ دنیا با یکدیگر ادغام می شوند. در رابطه با صنعت خودروی کشور نیز این موضوع باید لحاظ و دیده شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=62485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.