• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

جزئیات رشد اقتصادی و خروج اقتصاد ایران از رکورد

  • کد خبر : 27762
  • 02 آبان 1400 - 12:49
جزئیات رشد اقتصادی و خروج اقتصاد ایران از رکورد

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: اقتصاد ایران از فصل دوم ۱۳۹۹ تا فصل اول ۱۴۰۰ تداوم رشد مثبت را داشته‌ که نشانه خروج از رکود است.

به گزارش ایبِنا؛ پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: طبق استانداردهای اقتصادی که داریم، وقتی اقتصاد یک کشوری دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشته باشد می‌گوییم آن کشور از رکود خارج شده است.

وی افزود: ما از فصل دوم ۱۳۹۹ تا فصل اول ۱۴۰۰ تداوم رشد اقتصادی مثبت را داشته‌ایم، به گونه‌ای که در فصل دوم ۱۳۹۹ رشد اقتصادی ما سه و نیم درصد، فصل سوم ۳ درصد، فصل چهارم ۵.۴ دهم درصد و برای کل سال ۲.۹ درصد و در فصل اول امسال هم ۶.۲ درصد بوده است، لذا این آمارها نشان می دهد که اقتصاد ایران در مسیر درستی حرکت کرده و رشد اقتصادی مناسبی را داشته است.

وی افزود: البته ما در سالیان گذشته بحث تحریم و به ویژه کرونا را داشتیم که باعث شد رشد اقتصادی در بسیاری از کشورها منفی شود ولی در ایران این قسمت منفی به خوبی مهار شده و اقتصاد در حال حاضر در مسیر مثبتی قدم بر می دارد.

قربانی ادامه داد: ما در سال گذشته رشد اقتصادی ۲.۹ درصدی را داشتیم که در گروه کشاورزی رشد ۴.۳ درصد، گروه نفت ۸.۷ درصد، گروه صنایع و معادن ۷.۶ درصد و گروه خدمات منفی ۰.۲ درصد بود.

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، در فصل اول ۱۴۰۰ با توجه به خشکسالی در بخش کشاورزی و کاهش نزولات جوی رشد بخش کشاورزی منفی ۰.۹ درصد بود ولی گروه نفت ۲۳.۳ درصد رشد کرده و گروه صنایع و معادن هم ۲.۱ درصد رشد داشته که در بخش صنعت ۶.۱ درصد بوده است.

وی افزود: مهم‌تر از آن بخش خدمات که بیشترین بخشی بود که از کرونا تأثیر منفی دیده بود و در سال گذشته هم رشد منفی داشت، امسال در فصل اول سال، ۷ درصد رشد داشته که در این حوزه به ویژه حمل و نقل و انبار داری و فعالیت های اطلاعات و ارتباطات، فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی و موارد دیگر، این‌ها رشد مناسبی را داشته‌اند که مجموعاً رشد اقتصادی با نفت ۶.۲ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت هم ۴.۷ درصد بوده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=27762

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.