• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

جازموریان حتما شهرستان شود

  • کد خبر : 52112
  • 26 مرداد 1401 - 8:46
جازموریان  حتما شهرستان شود

دکتر محمدرضا کمالی با بیان اینکه طی گفتگوی که با مهندس محمدرضا باهنر و حاج حسین مرعشی و حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده شرق استان کرمان و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان داشتند این سه بزرگوار نیز با بنده موافق بودند و تاکید داشتند که نام این استان کرمان جنوبی شود و حتما جازموریان شهرستان شود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که کرمان را به عنوان مقصد سی و دومین سفر استانی خود انتخاب کرده بود، در جمع مردم جیرفت از تشکیل استان کرمان جنوبی خبر داد. رئیس‌جمهور اعلام کرد این موضوع با توجه به مطالعات و ظرفیت‌هایی که در جنوب استان وجود دارد حتما در دستور کار است.
دکتر محمدرضا کمالی جانباز و ایثارگر با بیان اینکه نام استان باید حتما کرمان جنوبی باشد،همانند استان خراسان که به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد .باید نام کرمان هم به همین ترتیب به اسم کرمان جنوبی تغییر کنند .
دکتر کمالی در ادامه به جازموریان اشاره کردند و گفتند اگر در این منطقه فقر ریشه کن گردد ما فقری در کل کشور نخواهیم داشت
وی ادامه داد اگر در شهرستان جازموریان وضعیت مردم خوب شود و فقیری نداشته باشیم ایرانی آباد و قدرتمند خواهیم داشت زیرا جازموریان قلب ایران می باشد باید مسئولین به این شهرستان که محرومترین و فقیرترین نقطه کشور میباشد نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
دکتر محمد رضا کمالی در ادامه گفت استان پهناور کرمان این روز ها مورد توجه دولت جمهوری اسلامی قرار گرفته است کرمان تنها استانی است که تقریباً در تمام شهرهای آن فرودگاه به همت دولت جمهوری اسلامی ساخته شده است این استان یکی از مراکز مهم و آثار فرهنگی باستانی کشور محسوب میشود و از جمله میتوان بازار مهم فرهنگی استان بازار وکیل کرمان باغ شاهزاده همچنین غرقه شاه نعمت الله ولی در ما ماهان را اشاره کرد قلعه تاریخی ارگ بم که بزرگترین بنای خشت و گل در جهان شناخته شده است تپه های کنارصندل در شهرستان جیرفت را ذکر کرد که طبق بررسی های انجام شده این آثار و کشفیات انجام شده در این منطقه نشان دهنده این است که تمدن جیرفت به حدود هفت هزار سال قبل از میلاد تعلق دارد .
وی ادامه داد کاوشهای باستانشناسی در محوطه تاریخی تپه های کنارصندل در شهرستان جیرفت همچنان ادامه دارد وطبق گفته های باستان شناسان داخلی و خارجی آثار کشف شده در این منطقه قدیمی تر از آثار بین النحرین بوده وبرشکوه ایرانی می‌افزاید.
دکتر کمالی گفت ،با گسترش شهرنشینی و افزایش اوقات فراغت، روند افزایش طبیعت گردی و تخریب محیط زیست و جاذبه های فرهنگی در سطح جهانی رو به گسترش است. هدف این مقاله شناسایی منابع و ظرفیت های توسعه بوم گردشگری (اکوتوریسم) منطقه جازموریان با توجه به محدودیت های اعمال شده در شرایط خشکسالی و تبیین جاذبه های طبیعی منطقه جاز موریان، به منظور توسعه گردشگری در سطح منطقه و کشور است. این پژوهش، با استفاده از مدل SWOT به بررسی و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها در شرایط خشکسالی و نرمال و وزن دهی به عوامل موثر، به منظور تعیین راهبرد مناسب در امر بوم گردشگری (اکوتوریسم) می پردازد و راهبردهایی برای توسعه بوم گردشگری در منطقه جازموریان ارائه می دهد. یافته های پژوهش نشان داد نقاط قوت منطقه جازموریان در شرایط نرمال، عوامل جاذبه های طبیعی و اشکال ژئومورفولوژیکی، میراث فرهنگی، فرهنگ مردم بومی، تنوع جانوری و گیاهی است. نقاط ضعف نیز به نبودن تبلیغات صحیح و آلودگی محیط زیست بستگی دارد و تهدیدها، تخریب آثار تاریخی و طبیعی، تهاجم فرهنگی و کمبود سرمایه گذاری است.
نگاه ویژه ریاست جمهوری به کرمان جنوبی
صحبت های رئیس جمهور در مورد ابراز تاسف از اینکه با وجود گذشت ۱۵ سال، هنوز مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جازموریان اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: اگر جازموریان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی فعال شود حتماً تولید و اشتغال در اینجا رونق پیدا خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مسأله بیکاری بسیاری از مردم را رنج می‌دهد، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی منطقه باید به مسئولیت اجتماعی خود در قبال رفع مشکلات مردم و توسعه منطقه توجه داشته باشند. با فعال شدن شرکت‌های اقتصادی در این منطقه این ظرفیت وجود دارد که مصوبه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جازموریان علی رغم تاخیر ۱۵ ساله سریعاً اجرایی شو

رئیس جمهور با تشریح ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه‌هایی چون کشاورزی، باغداری، معادن، مراکز متعدد علمی، نیروی انسانی کارآمد و جوان، گفت: کرمان را باید به عنوان بهشت معادن ایران نامگذاری کرد. این استان همچنین ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای نیز در عرصه گردشگری دارد و از همه این ظرفیت‌ها مهم‌تر نیروی انسانی کارآمد، جوان و تحصیلکرده و وجود حدود ۱۰۰ مرکز دانشگاهی، آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی در استان است.

دکتر کمالی در ادامه به خبرنگار ما گفت جناب رئیس جمهور محترم در طول دوره ریاست جمهوری شان تا کنون دو بار به این استان سفر کرد ایشان در سفر اخیر اعلام کرده است پتانسیل های مناطق جنوبی استان کرمان قابلیت تشکیل استان جدید را در جنوب کشورمان خواهد داد که به استان کرمان جنوبی معروف اهمیت موضوع استان جنوبی در کرمان از این رو در دستور کار دولت قرار گرفته است که این منطقه به لحاظ دارا بودن پتانسیل های مختلف نظیر گردشگری محیط زیست ترانزیت و همچنین فرصت های بی بدیل کشاورزی همچنان از توسعه غافل مانده است،جنوب استان کرمان با داشتن رودخانه هیرمند و همچنین سد جیرفت در سال‌های اول پس از انقلاب به بهره برداری رسیده است میتواند یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور محسوب می شود محصولات عمده این منطقه خرما انواع حبوبات هندوانه خربزه سبزی کاهو خیار گوجه فرنگی گندم بادمجان و تنوع محصولات باغی نظیر گردو، مرکبات ،پرتغال،انار و انجیر در جنوب استان کرمان چهره متفاوت از سایر نقاط را و تماشا می گذارد در یک فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر جیرفت کوه های سربه فلک کشیده بارز و دامنه های سرسبز شهرستان جبالبارز مناطق سردسیر این زیردسته دلفارد و جواهر بارز مناسب کشت انواع محصولات سردسیری نظیر گردو بلو زردآلو بوده و از در مناطق گرمسیر در سردترین ماه های سال هندوانه خیار گوجه فرنگی و انواع سبزیجات از تیر به سراسر کشور ارسال می شود و برخی از صیفی جات به عمل آمده به همت صادرکنندگان این منطقه به مرزهای شمالی و روسیه و اربیل عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. شاید بتوان گفت اهمیت های ویژه دیگری در استان جنوبی کرمان بسیار حائز اهمیت بوده است منطقه ای نظیر جازموریان بوده تالابی به وسعت ۶۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع بوده نیمه با قطر این تالاب در استان کرمان و نیمه خاوریان در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد این تالاب ارزشمند ترین و بهترین تالاب آب شیرین در کشور است که علاوه بر توسعه گردشگری یکی از مناطق مهم توسعه صنایع دستی تامین علوفه برای دام و به عنوان یک مرکز مهم برای تحقیقات در خصوص پرندگان مهاجر قلمداد می شود این منطقه با وجود زیرساخت هایی که به صورت طبیعی در آن وجود دارد پاتان سیل تبدیل شدن به یک شهر ثروتمند با امکانات رفاهی برای اهالی منطقه را دارد گونه‌های گیاهی بسیار ارزشمند الفبا شور کهور ایرانی از مهم ترین نمونه های مهم گیاهی در کشور در این منطقه و در این تالاب اطراف علاوه بر زیبایی طبیعت مورد بهره برداری سایر مراکز نیز قرار می گیرد ارزش مهم دیگر منطقه جازموریان علاوه بر تالاب و حفظ زیستگاه جانوری حفظ تنوع زیستی جانوری گیاهی زیبایی منازل تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی است اگر شهرستان جازموریان در دستور کار به عنوان یک شهر قرار گیرد یک ناحیه مهم برای تحقیقات دارویی و مراکز تحقیقاتی در رابطه با گونه های گیاهی و پرنده شناسی و همچنین سیل گردشگران داخلی و خارجی را به این منطقه خواهد کشاند این تالاب زیستگاه هوبره پرنده زیبا و منحصر به فردی در این منطقه بوده است که دی از شکارچیان کشورهای حوزه خلیج فارس به این منطقه سفر می کردند.
وی ادامه داد به نظر می رسد استان کرمان جنوبی می‌تواند نقش ویژه‌ای علاوه بر توسعه صادرات غیرنفتی کشور به عنوان یکی از مراکز مهم صنعتی نیز مورد توجه قرار گیرد.
منطقه جنوب کرمان با نزدیکی با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌تواند نقش موثری در صادرات کالا به مناطق آزاد در هرمزگان و منطقه آزاد چابهار در استان سیستان و بلوچستان داشته باشد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در حد فاصل دو شهرستان جیرفت به بم و همچنین نقطه اتصال منطقه سیستان و بلوچستان می تواند به عنوان پل ارتباطی صادرات و دپوی کالا برای صادرات مجدد در این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.
در پایان باید گفت دولت جناب رئیسی با گماردن مدیران توانمند در این استان می تواند با بهره‌گیری از پتانسیل های اندیشمند و همچنین نیروی انسانی فعال و ارزان در این منطقه به قرض و داعش در این منطقه پایان داده و با بهره گیری از ظرفیت های نهفته در این منطقه استان ثروتمند همراه با مردم آن برخوردار از نعمت های توسعه و همچنین فرصتی بی بدیل از ظرفیت های زیست محیطی گردشگری و میراث فرهنگی صنایع تبدیلی کشاورزی پیشرفته را به جهانیان معرفی کند امید است که چنین باشد.
دکتر کمالی در پایان گفت:
قلعه عسکر به بخش تبدیل شود

با توجه به نگاه ویژه ریاست جمهوری به این استان، دهستان قلعه عسکر که بین بافت و بردسیر،قرار دارد به بخش تبدیل شود.با تبدیل شدن قلعه عسکر (دهستانی از توابع بخش لاله زار شهرستان بردسیر)به بخش کمک شایانی به مردم محروم قلعه عسکر خواهد شد

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=52112

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.