• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

جاده هوشمند، طرحی با ماهیت IoT بر بستر شبکه همراه اول

  • کد خبر : 33537
  • 05 دی 1400 - 14:55
جاده هوشمند، طرحی با ماهیت IoT بر بستر شبکه همراه اول

همراه اول طرح جاده هوشمند را با بهره‌گیری از فناوری اینترنت اشیاء و با هدف طراحی و پیاده‌سازی سامانه تشخیص خطرات جاده‌ای و سیستم اعلام بلادرنگ هشدار به رانندگان و اهالی منطقه خطر ظرف یک‌سال اخیر به مرحله بهره‌برداری رسانده است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از  اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، طرح «جاده هوشمند» با نام iRoad که اقدامی مسؤولانه از سمت همراه اول در راستای جلوگیری از حوادث جاده ای است، در نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۲۱ رونمایی شد.  

به گفته مرتضی طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول پایلوت طرح ملی «جاده هوشمند» ضمن همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل  جاده ای، در محور جاده هراز (گردنه امامزاده هاشم) به مرحله بهره برداری رسیده است. 

همچنین در نظر است در آینده ای نه چندان دور، طرح هوشمندسازی در جاده های پرخطر کشور اجرا شده تا در صورت پیشامد حوادث احتمالی، بتوانیم بیش از پیش همراه هموطنان عزیز بوده و با ارائه فناوری های نوین دیجیتال آنان را به موقع از حوادث در کمین آگاه کرده تا از گزند و عواقب ناشی از آن در امان بمانند. 

لازم به ذکر است، از منظر معماری فنی جاده هوشمند مبتنی بر چهار لایه Data Gathering، Data transmission، Data processing & analytics (Data management platform) و Applications است. 

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای، وجود شرایط آب و هوایی نامساعد در هنگام رانندگی است؛ عناصری مانند درجه حرارت، بارش برف و باران، رطوبت نسبی، مه، کولاک، یخبندان و… از عوامل تأثیرگذار در رانندگی و مهم در تصادفات جاده ای محسوب می شوند. 

در همین راستا، دیتای جمع آوری شده به پلتفرم تحلیل داده در شبکه همراه اول ارسال و پس از تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی های لازم به منظور تشخیص آستانه خطر، پیام هشدار به صورت نوتیفیکیشن یا پیامک به گوشی تلفن همراه مشترکانی که در محدوده خطر هستند، ارسال می‌شود.

همراه اول در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل های نوآورانه (ایران تلکام ۲۰۲۱) در غرفه ۳۸ سال ۹-۸ محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان بازدیدکنندگان بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.