• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
3

تیپیکو و سایر هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در تحقق بند سوم سیاست‌های ابلاغی یعنی حفظ ارزش ذخایر بین‌نسلی نقش محوری دارند

  • کد خبر : 48965
  • 10 تیر 1401 - 21:15
تیپیکو و سایر هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در تحقق بند سوم سیاست‌های ابلاغی یعنی حفظ ارزش ذخایر بین‌نسلی نقش محوری دارند

دکتر موسوی در نشست تخصصی شرکت‌های دارویی تأمین: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی وظیفه ما را برای ایجاد تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی سنگین‌تر کرده است. در بند سوم سیاست‌ها حفظ و ارتقاء ارزش دارائی‌ها مورد توجه قرار گرفته و به بین‌نسلی بودن دارایی‌ها نیز تأکید شده که تیپیکو و سایر هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در تحقق آن نقش محوری دارند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، دکتر میرهاشم موسوی در جلسه‌ای با مدیران شرکت‌های دارویی تأمین (هلدینگ تیپیکو) اظهار داشت: جلسه کارشناسی و بررسی‌های دقیقی که امروز درباره شرکت‌ها دارویی انجام شد نشان دهنده عزم جدی برای ایجاد حرکت‌های تحولی در شرکت‌هاست. ما با تمرکز راهبردی بر مسائل کلیدی شرکت‌ها باید در متن کار و در میدان عمل به دنبال تحول باشیم. لذا باید مستمراً در موضوعات تخصصی گفتگوی دقیق داشته باشیم و دیدگاه‌های کارشناسی متفاوت را به دقت بشنویم؛ نگاه‌ها و تجربیات متفاوت را مورد توجه قرار داده و با رعایت جوانب فنی، از دیدگاه‌های کارشناسان صاحب فن و تجربه استفاده کنیم.

دکتر موسوی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری، گفت: در تیپیکو باید به دنبال محصولات دانش بنیان باشیم و در مرز دانش حرکت کنیم. ارتباط با دانشگاه و نهادهای پژوهشی ملی و حتی فراملی باید با جدیت در شرکت‌های دارویی مورد توجه باشد. سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین‌اجتماعی که ۲۱ فروردین ماه ابلاغ شده؛ وظیفه ما را برای ایجاد تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی سنگین‌تر کرده است. در بند سوم سیاست‌ها یکی از مهترین چالش‌های تأمین‌اجتماعی نقطه زنی شده است. در این بند، حفظ و ارتقاء ارزش دارائی‌ها مورد توجه قرار گرفته و به بین نسلی بودن دارایی‌ها نیز تأکید شده است که تیپیکو و سایر هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در تحقق آن نقش محوری دارند و باید از همه ظرفیت‌ها برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده کنیم. سیاست‌ها‌ی کلی تأمین‌اجتماعی یک ویژگی برجسته دارد و علاوه بر برشمردن راهبردهای کلی، چالش‌ها نیز نقطه‌زنی شده و بهترین و موثرترین راهکارها نیز برای عبور از چالش‌ها مورد اشاره قرار گرفته است. برای ایجاد تحول راهبردی باید چالش‌ها را پاسخ دهیم و تا زمانی که چالش‌ها پاسخ داده نشود، تحول اتفاق نمی‌افتد.

دکتر موسوی ادامه داد: اینکه امروز تأکید داریم که راهبرد افزایش نرخ بازدهی دارایی‌ها باید مورد توجه باشد، در همین زمینه است و باید افزایش بازدهی را به عنوان راهبردی اصولی در حوزه سرمایه‌گذاری دنبال کنیم. برنامه‌های راهبردی در سنوات گذشته نیز وجود داشته است اما در عرصه عملیاتی توجه و تمرکز برای اجرای تحول راهبردی صورت نگرفته است و دلیل عدم توفیق در اجرای برنامه‌ها راهبردی نیز همین مسئله است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد، نداشتن مدیریت هم‌افزا است. ما در تأمین‌اجتماعی ماموریت بزرگی برای خدمت رسانی به جامعه بزرگ تحت پوشش داریم و هم افزایی در درون سازمان و در بخش‌های مختلف اهمیت فراوانی دارد. لذا در حوزه‌های درمانی، بیمه‌ای و اقتصادی باید به هم‌افزایی توجه ویژه داشته باشیم. تیپیکو باید با درمان تأمین‌اجتماعی ارتباط هم‌افزا داشته باشد و باید از ظرفیت‌های دورنی سازمان به بهترین نحو استفاده کنیم. اگرسازوکار صحیح برای تعامل هم‌افزا طراحی شود و تبیین درست و فهم مشترک اتفاق بیافتد، همه مجموعه‌ها با هم می‌توانند کار کنند. در زمینه تعامل هم‌افزا برنامه‌های ارزشمند و قابل تقدیری در شستا درحال اجراست و هم‌افزایی باید در شرکت‌های تابعه سازمان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری بر دو شاخص تاکید داریم. شاخص اول تولید است و باید متناسب با سهم خود از بازار، بهره‌وری را بالا ببریم . شاخص دوم سود است که ما باید از دارایی موجود سود لازم را کسب کنیم. این دو شاخص می‌تواند افق فعالیت آینده ما را روشن کند. محیط کسب و کار متغیر و پرتلاطم است و باید افزایش مقاومت و بهبود توان رقابتی را در تیپیکو تقویت کنیم. سال گذشته از حوزه سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومان سود به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شده که ۶ درصد منابع را تامین کرده است درحالی که باید ۱۸ درصد از منابع از این محل تامین شود و ما باید برای رسیدن به این نقطه اقدامات لازم را انجام دهیم. برای تحقق این هدف، توجه به قیمت تمام شده، شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری باید در شرکت‌های تابعه مورد توجه قرار گیرد. در درون شرکت‌ها باید از ظرفیت نیروی انسانی برای تربیت نیروی انسانی و مدیران شایسته اقدام اساسی انجام شود. روش غلطی که تا کنون در مدیریت شرکت‌ها معمول بوده را باید تغییر دهیم و تا جای ممکن از ظرفیت درونی شرکت‌ها برای مدیریت استفاده کنیم و مدیران مومن انقلابی، متعهد و متخصص ، فساد ستیز عدالت محور مردمی و کارآمد را در درون شرکت‌ها شناسایی کرده و نیروهای متخصص شرکتها را برای مدیریت شرکت‌ها به کار بگیریم.

باید پاکدستی و سلامت اقتصادی را در شستا و شرکت‌ها تابعه به تصویر بکشیم. مدیریت پاک و انقلابی شرکت‌ها تابعه نباید با خط کشی‌ها و حواشی سیاسی خدشه‌دار شود. اتفاقاتی که در گذشته رخ داده فراموش نمی‌شود. اموالی که به خاطر سواستفاده، رانت و فساد خارج شده، باید احیا شود. آنچه در زمینه تضییع حقوق مردم اتفاق افتاده در حال بررسی و حسابرسی است و نسبت به فساد و سوءاستفاده احتمالی هیچ اغماضی وجود ندارد. پاک دستی و سلامت اقتصادی باید مدال افتخار شرکت‌های تابعه شستا باشد و در این مسئله با هیچ کس عقد اخوت نداریم.

ابراهیم بازیان، مدیرعامل شستا نیز در این جلسه گفت: اهمیت و ارزش تیپیکو برای کشور و سازمان تأمین‌اجتماعی بسیار بالا است. این شرکت ظرفیت اسمی قابل توجهی دارد و اما ظرفیت عملی شرکت با ظرفیت اسمی فاصله دارد و باید برای جبران این فاصله برنامه ریزی دقیق داشته باشیم. اقدامات انجام شده در گذشته برای ایجاد ارزش افزوده در این شرکت کافی نیست و باید به سمت تحول حرکت کنیم. نگاه تحولی در مجموعه شستا مورد توجه قرار گرفته است و باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم. از ظرفیت موجود در شرکتها باید استفاده بهینه صورت گیرد و دارایی بیمه شدگان باید با برنامه بهینه اداره شود.

مهندس بازیان تصریح کرد: ما باید وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر دهیم و مسیر منحنی را عوض کنیم. برای این ماموریت و رسیدن به وضعیت مطلوب باید بکوشیم و به برنامه‌ها جامه عمل بپوشانیم. این یک وظیفه و تکلیف بدای تمامی مدیران شرکت‌های دارویی است. ما باید ظرفیت‌های خودمان را باور کنیم و سه برنامه مشخص را تبیین کنیم. برنامه یک ساله، دو ساله و ۵ ساله، هر سه برنامه هم باید با نگاهی تحولی تبیین و اجرایی شود. افزایش بازده دارایی‌ها نیازمند تصمیمات سخت و مسئولانه است. شرکت‌های گروه دارویی ما نیازمند توسعه و سرمایه‌گذاری هستند و باید از این مجموعه بسیار ارزشمند حمایت‌های جدی شود. مدیران شرکت‌های دارویی باید در زمینه تکنولوژی و دانش روز دارویی بسیار کوشا باشند. در سه زمینه تامین، تولید و توزیع تلاش کنیم و بدانیم که ما خدمتگذار مردم ایران هستیم.

در این نشست همچنین مدیران شرکتهای دارویی تابعه هلدینگ تیپیکو نیز به ارائه گزارشی از وضعیت گذشته و فعلی و همچنین برنامه‌های آینده شرکتها پرداختند.

دکتر محمدرضا مرادی، مدیرعامل شرکت توزیع داروپخش گفت: یکی از خلاهای صنعت پخش، فروش‌های آنلاین بود و ما حرکت‌های بسیار خوبی در این زمینه آغاز کردیم و نیاز به پشتیبانی داریم. ما تنها شرکت توزیعی هستیم که به تمامی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و دانشگاهی سرویس می‌دهیم و چون ناوگان حمل و نقل در اختیار خودمان هست، تا ۱۰۰ درصد در هفته و روزانه خدمت‌رسانی می‌کنیم. صنعت پخش موجب ارزش افزوده در کل زنجیره تامین می‌شود و توزیع داروپخش در واقع در این زمینه نقش‌آفرین است. ما در سال گذشته به جهت رقم فروش با اختلاف، رتبه اول را داریم.

دکتر محمدمسعود علیمراد، مدیرعامل کارخانجات داروپخش گفت: ما پنج پروژه نیمه‌تمام داریم و برنامه نخست ما تکمیل این پروژه‌ها تا پایان امسال است. این خطوط از خطوط مهم است و بعضی حتی تا ۹۵ درصد پیشرفت داشته و با عنایت به قدمت ۶۰ ساله داروپخش و عمر ۴ دهه‌ای بعضی از ماشین‌آلات، ماشین آلات نیازمند بازسازی و نوسازی است. مواردی چون ارز ترجیحی و تبدیل به نیمایی و نیاز به نقدینگی از سایر موضوعات مطروحه دکتر علیمراد بود.

دکتر فرید باقری، مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر گفت: باید توجه بیشتر به مسئله نیروی انسانی در شرکت‌های این گروه بشود. ما در حوزه ورود به بازارهای صادراتی وضعیتی بسیار خوبی نسبت به سایر شرکت‌ها داریم و مثلا در افغانستان داروی ایرانی را به نام اکسیر می‌شناسند.

دکتر رامین رمضانی، مدیرعامل شرکت ژلاتین کپسول ایران بعد از گزارش جامع درباره روندهای چند سال اخیر گفت: براساس شاخص علکردی، تولید شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته و نسبت به بودجه نیز این رشد محسوس داشته است. فروش مقداری و سود خالص شرکت هم نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد قابل‌توجهی داشته است.

دکتر سیدداود سیادت، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی و مهندسی توفیق‌دارو گفت: من دو هفته است که در خدمت گروه دارویی تامین هستم و دعوت می‌کنم که عزیزان از توفیق‌دارو در مجاورت کارخانجات داروپخش بازدید کنند. این پیشنهاد مورد تایید قرار گرفت و دکتر موسوی و مهندس بازیان و دکتر نکویی‌نیا و چند تن از همراهان بازدیدی نیم ساعته از توفیق‌دارو داشتند. دکتر سیادت گفت: معرفی محصولات جدید با عنوان تولید اول در کشور، وضعیت عملکرد و بودجه سه ماهه ۱۴۰۱، وضعیت تعداد پروانه‌های موجود و CTDها، وضعیت پروژه‌های در حال اجرای شرکت، مهم‌ترین چالش‌های صنعت دارو در سال جاری بود.

دکتر سهیل سهیلی، مدیرعامل شرکت پارس‌دارو گفت: با اشاره به تأثبرات ارز ترجیحی گزارشی درباره سوددهی شرکت ارائه کرد و پیشنهاد داد بخشی از سود تقسیمی صرف ترمیم خطوط و بازسازی‌ها بشود.

مهندس علی مقدسی‌راد، مدیرعامل شرکت پخش هجرت آخرین سخنران از گروه دارویی تامین بود. او گفت: استفاده از ظرفیت‌های درون گروهی جهت افزایش بهره‌وری و سودآوری به‌صورت هم‌افزایی امری بسیار مهم است و گاهی از آن غفلت می‌شود و می‌تواند مجموعه تی‌پی‌کو را قوی‌تر کند. ما باید توجهی ویژه‌ای به حوزه تحقیق و توسعه و مارکتینگ پیدا کنیم و به سمت تولید و فروش محصولات پربازده و درجهت کاهش دوره وصول مطالبات برویم. توجه ویژه به طرح‌های توسعه‌ای از محل افزایش سرمایه در جهت توسعه پایدار هم مطلبی است که اغلب می‌دانند و من فقط یک یادآوری می‌کنم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=48965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.