• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
0

توضیحات متا یا Meta Description و تاثیر آن در سئو

  • کد خبر : 23034
  • 12 شهریور 1400 - 9:22
توضیحات متا یا Meta Description و تاثیر آن در سئو

توضیحات متا یا Meta Description یکی از مهم‌ترین موضوعات در On-Page SEO هست. در این ویدیو شما را به‌صورت کامل با توضیحات متا و چگونگی استفاده از آن آشنا خواهیم کرد.

شاید شما هم تجربه داشته باشید که زمان زیادی را برای بهینه‌سازی وبسایت خود و آماده کردن توضیحات متا صرف کرده‌اید، اما در کمال تعجب، نتیجه زحمات خود را نمی‌بینید و گوگل تصمیم می‌گیرد توضیحات متفاوتی را نمایش دهد. اگر این مسئله ذهنتان را مشغول کرده و به دنبال پاسخی برای آن هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید. در این مقاله قصد داریم در مورد توضیحات متا و علت اینکه چرا گوگل توضیحاتی که ما برای سایت در نظر گرفته‌ایم را نمایش نمی‌دهد صحبت کنیم.

توضیحات متا یک ویژگی HTML است که خلاصه‌ای مختصر از یک صفحه وب را ارائه می‌دهد. موتورهای جستجو مانند گوگل اغلب توضیحات متا را در نتایج جستجو نمایش می‌دهند که می‌تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد. در تصویر زیر مثالی از توضیحات متا یک وب سایت را مشاهده می‌کنید که با کادر آبی رنگ مشخص شده است.

توضیحات متا در نتایج جستجو
توضیحات متا در نتایج جستجو

کد زیر نمونه‌ای برای ساخت توضیحات متا یک وب سایت است.

طول توضیحات متا باید چقدر باشد

الگوریتم‌های گوگل به صورت کلی این توضیحات را به ۱۵۵-۱۶۰ نویسه (کاراکتر) کوتاه تبدیل می‌کند. بهتر است توضیحات متا را حدود همان ۱۵۰ الی ۱۶۰ کاراکتر بنویسید. اینگونه می‌توانید یک توصیف خوب از محتوای سایت داشته باشید و کاربران را به خوبی ترغیب به کلیک کردن کنید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم توضیحات متا را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کاراکتر بنویسید. به خاطر داشته باشید که طول مناسب توضیحات متا، بسته به موقعیت‌های مختلف، متفاوت است و هدف اصلی شما باید ارائه مطلبی مفید و با ارزش برای افزایش آمار کلیک کاربران باشد.

اهمیت توضیحات متا

شاید فکر کنید که برچسب‌های توضیح متا برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو اهمیت ندارند، اما در به دست آوردن کلیک کاربر از SERP بسیار مهم هستند. این پاراگراف‌های کوتاه فرصتی استثنایی است تا از این طریق محتوای خود را تبلیغ کنید و کاربران را قانع سازید که مطالب این سایت دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن می‌گردند.

چگونه توضیحات متا بنویسیم

برای نگارش توضیحات متا یک صفحه، باید خیلی هوشمندانه از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. همچنین توضیحات متا باید توصیف قانع کننده‌ای ایجاد کند که جستجوگر می‌خواهد روی آن کلیک کند و وارد سایت شما شود. شما با استفاده از افزونه‌های مختلف مثل یوست سئو (Yoast SEO) و رنک مث (Rank Math) می‌توانید توضیحات فوق‌العاده‌ای برای پست‌های وبلاگ خود ایجاد کنید. اما گاهی اوقات گوگل الگوریتم خودش را دارد و در برخی موارد، ممکن است تصمیم گرفته شود قطعه‌ای از نتایج جستجو را نشان دهد که با آنچه شما نوشته‌اید هیچ مطابقتی ندارد. این موضوع بسیاری از مدیران وب‌سایت را عصبانی می‌کند و واقعا دلیل این اتفاق را نمی‌دانند. در ادامه علت‌های احتمالی این مشکل را برای شما لیست می‌کنیم.

الگوریتم‌های گوگل درباره توضیحات متا

الگوریتم‌های گوگل روش منحصر به فرد خود را دارند و براساس تعریف‌هایی که برای آن‌ها انجام شده عمل می‌کنند. به عنوان مثال متداول‌ترین دلیل برای اینکه گوگل توضیح متای متفاوتی نسبت به آنچه شما ارائه کرده‌اید را نشان می‌دهد، این است که الگوریتم‌های گوگل فکر می‌کنند توضیح متای شما، صرفا برای یک کاربر خاص یا برای یک جستجوی خاص، مناسب است.

هدف گوگل این است که به کاربران کمک کند تا محتوای مناسب را برای پاسخگویی به سوالات خود پیدا کرده و مشکلات خود را حل کنند. در نتیجه، اگر توضیحات متای شما با محتوایی که در صفحه سایت نوشته‌اید مرتبط نباشد، ممکن است گوگل چیز متفاوتی را نشان دهد. متاسفانه اگر گوگل تصمیم به تغییر، نادیده گرفتن، یا نشان دادن چیزی؛ غیر از توضیحات متای شما بگیرد، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. بهترین کاری که شما برای حل این مشکل می‌توانید انجام دهید، این است که یک توضیح مناسب برای توضیحات متای محتوای سایت در نظر بگیرید.

دلایل تغییر توضیحات متا توسط گوگل

  • ممکن است توضیحات شما بیش از حد تبلیغاتی باشد و به جای توضیح در مورد اینکه این صفحه چه محتوی برای ارائه به مخاطبان دارد، در مورد شما یا کسب‌وکار شما صحبت کند.
  • کلمه جستجو شده در توضیحات متا وجود ندارد.
  • یکی از دلایل دیگر این است که شاید توضیحات متا شما بسیار کلی باشد و مرتبط با محتوی اصلی آن صفحه نباشد. (اگر از متا خودکار استفاده کنید حتما این مشکل را تجربه خواهید کرد).
  • شاید لازم باشد برای صفحه مورد نظر چندین عبارت کلیدی مختلف در نظر گرفته شود، یا مطالب موجود در بخش‌های مختلف یک صفحه امکان پاسخ دادن به سوالات متفاوتی از سوی کاربران را داشته باشد. این امر ایجاد یک توضیح متا فوق‌العاده مناسب را که برای هر یک از آن کاربران مناسب باشد را دشوار می‌کند. در چنین حالتی، یک توضیح متا پویا که توسط گوگل ایجاد می‌شود، ممکن است برای کاربران مفیدتر از یک توصیف عمومی که از قبل توسط شما تهیه شده است باشد.

دلایل دیگر برای عدم نمایش صحیح توضیحات متا

چرا گوگل توضیحات متا را نشان نمی‌دهد؟
چرا گوگل توضیحات متا را نشان نمی‌دهد؟

علاوه بر دلایل ذکر شده، گاهی اوقات ممکن است گوگل توضیح متای متفاوتی را به دلیل مشکلات فنی موجود در وب‌سایت شما نشان دهد. در ادامه به بررسی برخی از این مشکلات می‌پردازیم.

تگ توضیحات متا گم شده یا خراب است

اگر قالب وردپرس شما روش‌های اصولی و درست را رعایت نمی‌کند، یا از افزونه‌هایی استفاده می‌کنید که محتویات کد را در قالب شما تغییر می‌دهند، ممکن است توضیحات متای شما گم شده یا خراب شود. کد منبع HTML سایت شما باید دقیقاً حاوی یک تگ توضیحات متا باشد. اگر برچسب گم شده است، یا اگر بیش از یک متا نشان داده شود، ممکن است توضیحات دلخواه را در موتورهای جستجو مشاهده نکنید. در ادامه اطلاعاتی از برچسب‌های متا در اختیار شما قرار داده‌ایم.

برچسب Meta Robots توضیحات متا را غیرفعال می‌کند

اگر صفحه دارای یک برچسب روبات‌های متا با مقدار nosnippet یا مقداری با حداکثر طول: ۰ باشد، موتورهای جستجو هیچ توضیح متا در نتایج جستجو نشان نمی‌دهند. برای بررسی تگ روبات‌های متا می‌توانید کد منبع صفحه را مشاهده کنید.

گوگل توضیحات جدید شما را ندیده است

اگر اخیراً توضیحات خود را به‌روز کرده‌اید، ممکن است گوگل صفحه سایت شما را هنوز بررسی نکرده باشد، یا فهرست آن‌ها را با محتوای جدید شما به‌روز نکرده باشد. بسته به تعداد مرور وب سایت شما، پردازش تغییرات ایجاد شده توسط گوگل ممکن است زمان‌بر باشد. اگر نگران سرعت به‌روزرسانی تغییرات هستید، لازم است تمهیداتی را جهت افزایش سرعت تغییرات به کار گیرید.

نادیده گرفتن توضیحات متا توسط موتورهای جستجوگر

با توجه به این که در انتهای کار، تصمیم الگوریتم گوگل حرف اول را می‌زند، چندان کاری نمی توانید انجام دهید تا گوگل را مجبور به نمایش توضیحات متای خودتان کنید. متأسفانه بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم ارائه دهیم، این است که توضیحات مختلف را امتحان کنید و نتایج را بررسی کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بدست بیاورید.

چگونه می توانم بر تصمیم گوگل تأثیر بگذاریم

همیشه راه‌‎حلی برای رفع مشکلات وجود دارد، اگر Google همچنان توضیحات متا را اشتباه نشان می‌دهد، باید روی متن توضیحات متا کار کنید و آن را بهینه‌سازی کنید. سعی کنید توضیحات متای خود را اصلاح کنید و بررسی کنید که سایت‌های برتر برای کلمه کلیدی مورد نظر شما از چه چیزی استفاده ‌می‌کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • کلمات کلیدی را تغییر دهید.
  • توضیحات را بسیار توصیفی و کوتاه کنید.
  • در توضیحات بین داده ها تفکیک واضح داشته باشید.
  • توضیحات مشابهی را برای صفحات مختلف ایجاد نکنید.

سخن پایانی

در نهایت، شما باید توضیحات متایی را که می‌نویسید، به عنوان یک “راهنمایی” برای استفاده گوگل در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که گوگل بر اساس الگوریتم‌های خود اغلب توضیحات متا شما را برای کاربران خاص، جستجوها و عبارت‌های خاص، تغییر می‌دهد. موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، معتقد هستند که با انجام این کار تجربه بهتری را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=23034

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.