• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

توانمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی با مشارکت شرکای اجتماعی ممکن می‌شود

  • کد خبر : 68417
  • 08 اردیبهشت 1402 - 18:09
توانمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی با مشارکت شرکای اجتماعی ممکن می‌شود

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در نشست مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر برگزار شد، با تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم‌های سیاستی سازمان تأمین‌اجتماعی با همراهی و مشارکت شرکای اجتماعی گفت: آمارها و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که ان‌شاءالله شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری متأثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور، از سال پیش بهتر خواهد بود. با این حال بحث توانمندسازی و اصلاح صندوق را باید از جایی آغاز کنیم. باید مشابه اتفاقی که در حوزه بیمه کارگران ساختمانی رخ داد و با اصلاح قانون، منابع پایدار برای بیمه این قشر فراهم گردید، با رویکرد تحولی سراغ سایر حوزه‌ها برویم تا به نقطه مطلوب برسیم و این امر تنها با همراهی حداکثری شرکای اجتماعی امکانپذیر خواهد بود.

دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، در نشست مشترک با نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی که به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر برگزار شد، با تأکید بر ضرورت اتخاذ تصمیم‌های سیاستی سازمان تأمین‌اجتماعی با همراهی و مشارکت شرکای اجتماعی گفت: آمارها و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که ان‌شاءالله شرایط سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری متأثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور، از سال پیش بهتر خواهد بود. با این حال بحث توانمندسازی و اصلاح صندوق را باید از جایی آغاز کنیم. باید مشابه اتفاقی که در حوزه بیمه کارگران ساختمانی رخ داد و با اصلاح قانون، منابع پایدار برای بیمه این قشر فراهم گردید، با رویکرد تحولی سراغ سایر حوزه‌ها برویم تا به نقطه مطلوب برسیم و این امر تنها با همراهی حداکثری شرکای اجتماعی امکانپذیر خواهد بود.

به گزارشرویداد خبر به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ دکتر موسوی در این نشست ضمن تبریک هفته کار و کارگر و با تقدیر از زحمات کارگران خصوصاً جامعه کارگری تحت پوش سازمان تامین‌اجتماعی که در عرصه تولید کشور خدمت می کنند، گفت: امروز اگر مفتخریم که چرخ پیشرفت کشور می‌چرخد، به برکت وجود کارگران عزیز و زحمات آنها در عرصه تولید و اقتصاد است. بخش قابل توجهی از رشد تولید ناخالص ملی نسبت به سال قبل، محصول تلاش کارگران عزیز ما است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی ما بالا برود، چاره‌ای نداریم جز اینکه سهم تولید را در اقتصاد کشور افزایش دهیم. اگر تولید افزایش پیدا کند قطعاً مشکل ارزش پول ملی حل خواهد شد و مهار تورم هم که شعار امسال است محقق می‌شود. لذا ما به واسطه وظیفه حاکمیتی خود، باید سهم خود را در رفع موانع تولید ایفا کنیم و روند رو به رشدی که متاثر از رویکرد تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده است، ان‌شاءلله بعد از این هم با قوت ادامه خواهد یافت.

۷۰ درصد خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به جامعه کارگری ارائه می‌شود

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد اقشار تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، فعالان و پیشقراولان عرصه تولید و کارگران عزیز هستند، گفت: اگر روزانه یک میلیون خدمات درمانی سرپایی و بیش از ۱۳ هزار خدمات بستری در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود، ۷۰ درصد از این خدمات به جامعه عزیز کارگری اختصاص می‌یابد که باعث افتخار ما است. امروز ما در سازمان تأمین‌اجتماعی ماهانه به حدود ۱۷۰ هزار نفر از کارگران عزیزی که به دلایل غیرارادی شغل خود را ازدست داده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم که ماهی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی آن است و خوشبختانه باید اشاره کرد که با بهبود شرایط اقتصادی کشور، آمار بیکاران تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی روند کاهشی دارد.

نقطه مطلوب ما ارائه خدمات درمانی رایگان است

وی افزود: در بخش خدمات درمانی و برای رفع نیازهای درمانی بیمه‌شدگان و بازنشستگان عزیز، اقدامات توسعه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برای ارتقای ظرفیت‌های ارائه خدمات درمانی کیفی با قوت ادامه می‌یابد. در تأمین معیشت و تأمین خدمات درمانی کارگران و بازنشستگان عزیز که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست، هنوز به نقطه مطلوب و آرمانی نرسیده‌ایم و باید تلاش کنیم تا رفاه نسبی در بخش‌های مختلف خدمت‌گیرندگان تأمین‌اجتماعی محقق شود. نقطه مطلوب ما در بخش درمان، رسیدن به درمان رایگان برای کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران است، اما اقتضائات و شرایط کشور مشخص است و ما با توجه واقعیت‌های وضع فعلی، امور را مدیریت می‌کنیم. با این حال نشست‌هایی مثل این مراسم، فرصت‌ خوبی است که مسیری را که باید طی کنیم، همراه با شرکای اجتماعی سازمان بازبینی کنیم.
دکتر موسوی در ادامه گفت: زمانی که شعار سال با عنوان مهار تورم و رشد تولید مطرح شد، اولین چیزی که به ذهن بنده رسید، نقشی است که سازمان می‌تواند در رشد تولید ایفا کند؛ اما مهم‌ترین عنصری که برای تضمین آتیه این صندوق نیاز است، ایجاد تراز مالی است. واقعیت تلخی که امروز به هر دلیلی با آن مواجهیم، ناترازی منابع است. به لحاظ استانداردهای بین المللی، صندوق‌هایی پایدار هستند که حداقل معادل تولید داخلی آن کشور دارایی داشته باشند؛ اما صندوق‌های بازنشستگی کشور ما در بهترین حالت ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی دارایی دارند.
وی افزود: در تأدیه بدهی بی‌سابقه‌ای که با حمایت رئیس‌جمهور محترم و پشتیبانی مجلس انقلابی در این دوره انجام شده، بخشی از این سرمایه‌ها را تلاش کردیم در قالب دارایی‌ها حفظ کنیم و افزایش سرمایه بالغ بر  46 هزار میلیارد تومانی بانک رفاه را رقم زدیم که در نظام بانکی کشور بی‌سابقه بوده است.

ضرورت افزایش سهم تأمین‌اجتماعی از منابع عمومی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام به اینکه در حال حاضر، آمارها ضریب پشتیبانی صندوق تأمین‌اجتماعی را بین ۴.۲ تا ۴.۴ نشان می‌دهد، گفت: اگر به تاریخچه تحولات صندوق‌های بازنشستگی در کشورهای موفق توجه کنیم، می‌بینیم که سهم مشارکت دولت‌ها در تأمین منابع از محل منابع عمومی در زمان میان‌سالی صندوق‌ها تغییرات جدی داشته است. در برخی کشورها سهم صندوق‌ها از منابع عمومی تا شش یا هفت درصد تغییر پیدا کرده است؛ اما در کشور ما از سال ۵۴  تاکنون، سهم صندوق تأمین‌اجتماعی از منابع عمومی که در قالب مشارکت دولت پرداخت می‌شود نه تنها همان سه درصد باقی مانده است، بلکه بار اضافه‌ هم به صندوق تحمیل شده است. علاوه بر این حتی همان سهم سه درصدی هم به درستی پرداخته نشده و امروز ما با بدهی چند صد هزار میلیاردی دولت به صندوق تأمین‌اجتماعی مواجهیم. البته دولت مردمی سیزدهم انصافاً همکاری بی‌سابقه‌ای در تسویه بدهی‌ها داشته که که تا امروز به حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
دکتر موسوی درباره راه برون‌رفت از این وضعیت نیز گفت: اینکه در مواجهه با این وضعیت چه باید بکنیم را سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب با جزئیات توضیح داده است. مجموعه این سیاست‌ها، منشوری است که به معنای واقعی می‌تواند وضع فعلی نظام تأمین‌اجتماعی کشور و سازمان تأمین‌اجتماعی را بهبود ببخشد.

توسعه ظرفیت‌های درمانی تأمین‌اجتماعی با قوت استمرار می‌یابد

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تقدیر از زحمات کادر درمان و تلاش‌های شبانه‌روزی آنها خصوصاً در ایام همه‌گیری بیماری کرونا افزود: ما در سال گذشته تمام تعهدات خود را نسبت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و بازنشستگان در موعد مقرر انجام دادیم. در سال جدید نیز مسیر رشد و توسعه خدمات را ادامه خواهیم داد و بر همین اساس تکمیل ۱۳۰ پروژه عمرانی را در بودجه امسال پیش‌بینی کرده‌ایم. در سال گذشته برای توسعه مراکز درمانی ملکی ۹۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم و برای سال جاری نیز این رقم را به ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسانده‌ایم و همچنان این مسیر را ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به برخی گلایه‌‍‌های نمایندگان شرکای اجتماعی در مورد افزایش هزینه‌های دارو و درمان افزود: پدیده‌های ناصواب در هیچ بخشی از درمان به‌خصوص در درمان مستقیم قابل پذیرش نیست. خدمات درمانی و دارویی سازمان در مراکز درمانی ملکی کاملا رایگان است و پدیده ناصواب اخذ وجه در این بخش یا ارجاع بیماران به بخش خصوصی، خط قرمز ماست و اگر چنین اقداماتی در بخش درمان ما اتفاق افتد، باید تا اخراج افراد متخلف پیش برود.
دکتر موسوی در عین حال در مورد شرایط صندوق تأمین‌اجتماعی و بهبود آن ابراز امیدواری کرد و گفت: آمارها و برآوردهای نشان می‌دهد متأثر از بهبود شرایط اقتصادی کشور، وضعیت سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری قطعاً از سال پیش بهتر خواهد بود و جای نگرانی نیست.  با این حال بحث توانمندسازی و اصلاح صندوق را باید از یک جایی آغاز کنیم تا در آینده برای استمرار تعهدات و خدمات دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.
وی افزود: باید مثل اتفاقی که در زمینه بیمه کارگران ساختمانی اتفاق افتاد و با اصلاح قانون، منابع پایدار برای بیمه این گروه از کارگران تأمین شد، سراغ سایر حوزه‌ها هم برویم تا به نقطه مطلوب برسیم و این با همراهی حداکثری شرکای اجتماعی اتفاق می‌افتد. باید در قالب کارگروه‌های تخصصی نشست‌هایی را برگزار کنیم و تصمیم‌های راهبردی بگیریم؛ چنان‌که تا امروز هم تعامل ما با همه بدنه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی مثبت بوده است. رفاه و توانمندسازی صندوق آمال و آرزوی ماست و این آرزو هر چقدر محقق شود به همان اندازه در آینده می‌توانیم رفاه نسبی را برای جامعه رقم بزنیم.

اقتدار اقتصادی کشور به دست شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی رقم خواهد خورد

بر اساس این گزارش؛ ضرغام صادقی معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، ضمن تبریک هفته کار و کارگر به جامعه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی گفت: یکی از ضرورت‌ها در کشور ما تغییر نگاه به جامعه کارگری و بازنشستگان است. گاهی به نظر می‌رسد مواجهه جامعه با کارگران و بازنشستگان از جنس تقابل است که برخی قوانین نیز چنین برداشتی را القا می‌کنند. در حالی که اگر «دستمزد» به «کارمزد» تبدیل شود و کارگر خود را در کار نتیجه کار سهیم ببیند، این رویکرد تغییر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ایمنی کار یکی از نکات بسیار مهم د راین حوزه است، گفت: اگر ایمنی کارگران مورد توجه قرار بگیرد، آثار مثبت آن متوجه همه طرف‌ها یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت خواهد شد. اگر ایمنی باشد دیگر نیاز به پرداخت غرامت یا بیمه بیکاری و امثالهم در کار نخواهد بود و منابع عمومی نیز حفظ خواهد شد. همچنین اگر طبقه‌بندی مشاغل اتفاق بیفتد و این مسائل را در دل قانون بگنجانیم، رویکرد تقابلی نسبت به کارگران تبدیل به تعامل و منافع مشترک می‌شود.
صادقی با تأکید بر اینکه مهمترین جنبه تکریم کارگران، تکریم غیرلفظی است، گفت: برای تکریم کارگران باید موانع تولید را برداریم، از قاچاق کالا ممانعت کنیم و رونق کسب و کار را در دستور کار قرار دهیم. ما در حوزه انسجام ملی و قدرت منطقه‌ای مقتدریم اما در حوزه اقتصادی مشکلاتی داریم. باید حوزه اقتصادی را تقویت کنیم و شرکای اقتصادی ما در تأمین‌اجتماعی هستند که می‌توانند اقتدار اقتصادی ایجاد کنند.
معاون حقوقی وزیر کار ضمن تقدیر از سازمان تأمین‌اجتماعی، از اقدامات تحولی انجام‌گرفته در دوره جدید مدیریت سازمان تشکر کرد و افزود: کارهای بزرگی تحت عنوان «مگاپروژه» در دوره جدید مدیریتی صورت گرفته که رفع نواقص بیمه کارگران ساختمانی، تسویه بدهی بانکی، تأدیه بدهی دولت و پروژه‌های بزرگ عمرانی در حوزه درمان برخی از این اقدامات است که حقیقتاً جای تقدیر و تشکر دارد و اقدامات بزرگ دیگری نیز در راه است.

وظیفه اصلی ما فرهنگ‌سازی در زمیه بیمه‌پردازی است

احمد اسفندیاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در جمع نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی ضمن تقدیر از زحمات آنها بر اهمیت نقش و جایگاه کارگر از نظر اسلام تأکید کرد و گفت: پیامبر (ص) فرموده‌اند عبادت ۱۰ جزء دارد که ۹ جزء آن کار و تلاش برای کسب روزی حلال است.
وی درباره عملکرد این معاونت در ارتباط با شرکای اجتماعی گفت: در سال گذشته  نشست‌های تعاملی با رؤسای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در راستای حل مشکلات فی‌مابین در سراسر کشور برگزار شده است که آثار و نتایج بسیار خوبی برای سازمان داشته است. همچینین کمک‌های سازمان به برگزاری مجامع انتخاباتی تشکل‌ها یکی دیگر از اقداماتی بود که در راستای تعامل میان سازمان با شرکای اجتماعی صورت گرفته است.
اسفندیاری در ادامه گفت: در سال گذشته ۳۳۳ کارگاه آموزشی برای کارفرمایان عزیز به منظور ارتقای سطح دانش و اطلاعات بیمه‌ای آنها برگزار شده است. همچنین ۹ کارگاه بازآموزی مقررات بیمه‌ای برای هزار نفر از اعضای هیئت‌مدیره سندیکاها و تشکل‌های کارفرمایی در حوزه ساختمانی برگزار شده است.
وی با اشاره به افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان طی سال گذشته گفت: سال گذشته ۴۸ هزار نفر از بازنشستگان و خانواده‌های آنها در قالب طرح کرامت رضوی به مشهد مقدس اعزام شدند که برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سال جاری ضمن افزایش تعداد بازنشستگان اعزامی به این سفرها، تنوع سفر هم در نظر گرفته شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی درباره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به بازنشستگان نیز گفت: در سال گذشته به ۲۲۰ هزار نفر از بازنشستگان عزیز تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد و مبلغ این تسهیلات هم از ۷ میلیون به ۱۲ میلیون افزایش یافت و این مبلغ در سال جاری نیز ان‌شاءالله افزایش خواهد یافت.
وی با تأکید بر اینکه وظیفه اصلی معاونت فرهنگی و شرکای اجتماعی سازمان فرهنگ‌سازی در حوزه بیمه است، گفت: اگر می‌خواهیم ضریب پشتیبانی سازمان را افزایش دهیم و صندوق بتواند خدمات پایدار ارائه کند، باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کنیم. ما معتقدیم که کارفرما باید با فراغ بال و آسودگی خاطر حق بیمه‌ها را پرداخت کند. گسترش این نگاه، نیاز به همت جمعی دارد و معاونت فرهنگی بدون کمک تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی نمی‌تواند در این زمینه موفق شود.

رشد تولید یعنی کمرنگ شدن نقش دولت در اقتصاد

همچنین حسین سلاح‌ورزی، رئیس هیئت‌مدیره کانون عالی انجمن صنفی کارفرمایان ایران، در این نشست ضمن تبریک هفته کار و کارگر و تقدیر از زحمات جامعه بزرگ کارگری، درباره جایگاه این جامعه خدوم در کشور گفت: تعامل میان جامعه کارگری و کارفرمایی، بازی با حاصل جمع صفر نیست. متأسفانه گاهی طوری القا می‌شود که گویی منافع یا باید نصیب کارگر شود یا کارفرما؛ در حالی که واقعاً اینطور نیست. هیچ بنگاه اقتصادی بدون جلب رضایت کارگران و برآورده کردن انتظارات آنها نمی‌تواند ادامه حیات بدهد و در مقابل هیچ بنگاهی بدون تدیمن منافع کارفرمایان و کسب منافع پایدار نمی‌تواند دوام بیاورد.
وی با تأکید بر اینکه همه ظرفیت‌های کشور باید در خدمت تولید و تولیدکنندگان باشد، گفت: تهدیدها و مشکلات حوزه تولید عمدتاً ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط است. متأسفانه برخی فکر می‌کنند تولیدکننده هر چه محصولاتش را گرانتر بفروشد، سود بیشتری عایدش می‌شود در حالی که چنین نیست. الزاماً گران‌تر شدن محصولات به معنای افزایش سودآوری بنگاه اقتصادی نیست و اتفاقاً هم کافرما، هم کارگر و هم تولیدکننده از این موضوع ضرر می‌کنند.
سلاح‌ورزی با تأکید بر ضرورت تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی به‌منظور تحقق شعار سال و منویات اقتصادی مقام معظم رهبری، گفت: رشد تولید یعنی کمرنگ شدن نقش دولت در اقتصاد کشور و این مهم تنها با تغییر رویکرد و مطالبه اقشار مختلف محقق می‌شود. امروز مطالبه جامعه کارگری و کارفرمایی باید همراهی دولت در جهت کاهش تورم و افزایش تولید و حفظ قدرت خرید و بهبود معیشت اقشار مردم باشد.

تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی مستلزم تحول در نگاه به این سازمان است

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ اولیا علی بیگی رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار سراسر کشور نیز در جمع نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی گفت: باید منزلت و جایگاه کارگر را بشناسیم و در عمل به آنها احترام بگذاریم و نیازها و خواسته‌های آنها را برآورده کنیم. آموزه‌های دینی ما برای کار و کارگر نقش ویژه‌ای قائل است و نگاه اسلام به کارگر قدرشناسانه و ارزش‌مدارانه است. اگر نگاه اسلام و دیدگاه اهل بیت (ع) نسبت به کار و کارگر را مبنای کار قرار دهیم، آن وقت می‌توانیم به توسعه و آبادانی کشور خوشبین باشیم.
وی با اشاره به اینکه به واسطه مکتب اسلام، باید نگاه ما به کارگر نسبت به سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها که نگاه سودجویانه و شعارمدارانه به کارگر دارند تفاوت داشته باشد، گفت: تا کارآفرینی نباشد، کار و کارگر معنا پیدا نمی‌کند و تا کارگر نباشد، تولید محقق نمی شود. بنابراین به تعبیر رهبری کارگر و کارفرما مثل دو همسنگر هستند.
رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار با قدردانی از اقدامات تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: به واسطه اقدامات خوبی که در این مدت کوتاه صورت پذیرفته است، ما قدردان زحمات سازمان تأمین‌اجتماعی و مدیرعامل محترم این سازمان هستیم، اما شورای عالی تأمین‌اجتماعی و هیئت امنا، زمانی می‌توانند اقدام مؤثری انجام دهند که در جایگاه واقعی خود قرار بگیرند و زمانی در جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرند که نوع نگاه دولت و مجلس نسبت به تأمین‌اجتماعی در عمل تغییر کند. اگر سازمان تأمین‌اجتماعی امروز با مشکلاتی مواجه است به خاطر نوع تفکر دولت‌ها و مجالس گذشته نسبت به جایگاه و مأموریت این سازمان است.
وی افزود: متأسفانه دولت‌ها و مجالس عموماً سازمان تأمین‌اجتماعی را یک سازمان دولتی در نظر گرفته‌اند که هر تصمیمی که بخواهند می‌توانند درباره آن بگیرند در حالی‌که سازمان تأمین‌اجتماعی باید تابع قواعد صندوق‌داری باشد. بنابراین زمانی می‌توانیم امیدوار به تحول در سازمان تأمین‌اجتماعی باشیم که نگاه دولت و مجلس نسبت به این سازمان متحول شود.

شورای عالی تأمین‌اجتماعی احیا شود

همچنین آرش فراز، دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در این نشست ضمن تبریک هفته کار و کارگر، به نقش مهم کارگران در افزایش تولید کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر، پیگیری موضوع احیای شورای عالی تأمین‌اجتماعی به جاهای خوبی رسیده بود؛ اما مدتی است که مغفول مانده و ظاهراً در کمیسیون اجتماعی دولت متوقف شده است. از این جهت از مسئولان دولت، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مدیران سازمان تأمین‌اجتماعی انتظار داریم پیگیر این موضوع باشند.
فراز، ضمن تقدیر از اقدامات خوب سازمان تأمین‌اجتماعی، به اقدام مدیرعامل این سازمان در جهت تسویه بدهی بانکی اشاره کرد و گفت: تسویه بدهی‌های کلان بانکی کار بسیار بزرگی بود که امیدواریم با همین روند ادامه پیدا کند. تسویه بدهی ۹۰ هزار میلیاردی یک اقدام بی‌سابقه بود که سازمان تأمین‌اجتماعی را چند قدم پیش برد.
وی با انتقاد از طرح واگذاری بانک رفاه گفت: اجازه ندهید که این سرمایه بزرگ، از ید صاحبان آن خارج شود. بانک رفاه متعلق به ۴۵ میلیون بیمه‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی است. با این حال اگر این تصمیمی است که در سطح کلان حاکمیت گرفته شده، باید تلاش کنیم که دست کم بازنشستگان و کارگان و بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در اولویت واگذاری سهام قرار بگیرند.

سازمان تأمین‌اجتماعی قانون الزام را جدی بگیرد

بر اساس این گزارش، سمیه گلپور رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران ایران نیز ضمن تبریک هفته کار و کارگر در این نشست گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی طبق قانون الزام، باید صفر تا صد درمان بیمه‌شدگان و بازنشستگان را بر عهده بگیرد و شرایطی فراهم کند که هیچ بیمه‌شده‌ای دغدغه درمان نداشته باشد. انتظار داریم در مورد اجرای کامل این قانون و رفع مشکلات درمانی بیمه‌شدگان اقدامات جدی انجام شود.
وی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی خدمات درمانی خوبی ارائه می‌دهد اما متأسفانه یکی از اشکالات عمده این است که بسیاری از بیمه‌شدگان از این خدمات و نحوه دریافت آن مطلع نمی‌شوند. امروز بسیاری از خدمت‌گیرندگان این سازمان به دلایل مختلف به اینترنت و خدمات برخط دسترسی ندارند و سازمان باید فکری به حال این موضوع کند.
گلپور با انتقاد از اینکه عنوان شغلی کارگران در لیست‌های حق بیمه، گاه به صورت یک راز تلقی شده وبه کارگران اعلام نمی‌شود، گفت: کارگزاری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی از اعلام عنوان شغلی دقیق کارگران در لیست‌های حق‌بیمه امتناع می‌کنند در حالی که این از حقوق اولیه این قشر زحمت‌کش است.
وی با اشاره به ظرفیت بالای جامعه کارگری و بازنشستگی برای به دست گرفتن بخشی از سازوکار نظارت بر امور درمانی گفت: قطعا سازمان تأمین‌اجتماعی نمی‌تواند تعداد زیادی نیرو برای نظارت بر ارائه درست خدمات درمانی و مبارزه با تخلفات احتمالی به‌کار بگیرد. اما این ظرفیت در نیروهای داوطلب تشکل‌های کارگری و بازنشستگان وجود دارد که در این امر به کمک سازمان تأمین‌اجتماعی بیایند.

واگذاری بانک رفاه، تضییع منافع کارگران و بازنشستگان است

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ محمد اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی نیز در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر با حضور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی، ضمن تبریک روز کارگر و قدردانی از زحمات این قشر زحمت‌کش، گفت: درمان نیاز اولیه جامعه بازنشستگان است؛ از این جهت که به اقتضای افزایش سن این عزیزان، دائما درگیر بیماری هستند و این مستلزم ارائه خدمات خوب درمانی به بازنشستگان است.
وی با انتقاد از خروج برخی اقلام دارویی از شمول بیمه گفت: امسال ۴۵۰ قلم دارو از دایره شمول بیمه خارج شد. آن هم داروهایی که نیاز روزمره و حیاتی بازنشستگان است و این مساله آنها را دچار مشکل می‌کند. بسیاری از داروهایی که برای غیر بازنشستگان چندان مورد استفاده نیست، برای بازنشستگان بسیار حیاتی است.
اسدی با انتقاد از طرح واگذاری بانک رفاه گفت: دارایی‌های سازمان تأمین‌اجتماعی خط قرمز بازنشستگان است و از این حیث، واگذاری بانک رفاه به هیچ عنوان برای بازنشستگان پذیرفتنی نیست. بازنشستگان، بزرگترین مشتری بانک رفاه هستند و وجود این بانک به بازنشستگان درباره دریافت حقوق و تسهیلات اطمینان خاطر می‌دهد. از این جهت حتی اگر بنا به واگذاری باشد، سهام این بانک باید به بازنشستگان واگذار شود.
رییس کانون عالی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی، درباره اجرای طرح نسخه الکترونیک نیز گفت: با وجود نسخه الکترونیکی، بسیاری از بازنشستگان در دریافت خدمات درمانی دچار مشکل شده اند و سازمان باید فکری به حال این موضوع بکند. پیرمرد یا پیرزن بازنشسته نمی‌تواند برای دریافت خدمت این مقدار به زحمت بیفتد و تدبیر این موضوع به عهده سازمان است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=68417

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.