• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

تنفیذ قرارداد ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه با مپنا

  • کد خبر : 33482
  • 04 دی 1400 - 21:01
تنفیذ قرارداد ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه با مپنا

قرارداد طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران واقع در مخزن شوریجه – D، روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۴۰۰، میان گروه مپنا و شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تنفیذ شد

به گزارش رویداد خبر به نقل از مپنا نیوز – این قرارداد که با سرمایه‌گذاری گروه مپنا صورت می‌گیرد، توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران – مخزن شوریجه – D را در دستور کار دارد و پس از برگزاری مناقصه‌ای دو مرحله‌ای به گروه مپنا واگذار شده است.
در مراسم تنفیذ قرارداد، مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اهمیت انرژی و تأثیر آن در اقتصاد و زندگی روزمره، به مشکلات این حوزه در بحث بهره‌وری در تولید و مصرف پرداخت و با تبیین اهمیت کالای برق و گاز، از لزوم حل مسئله ناترازی تأمین و مصرف انرژی و لزوم کاهش شدت انرژی (نسبت مصرف انرژی به تولید ناخالص ملی) سخن گفت.
“عباس علی‌آبادی” با تأکید بر اهمیت پروژه ذخیره‌سازی گاز در میدان خانگیران، اظهار داشت: مپنا این پروژه را با تجهیزات ساخت داخل و توان مهندسان و متخصصان ایرانی پیش خواهد برد.
وی همچنین ذخیره‌سازی انرژی در حوزه برق و سوخت را دارای اهمیت دانست و پروژه‌هایی مانند ذخیره‌سازی گاز را برای حل مشکل عدم هم‌زمانی و هم‌مکانی مصرف و تولید انرژی حیاتی خواند.
در ادامه، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تشریح اهمیت پروژه‌‌های ذخیره‌سازی انرژی، توسعه ذخیره‌‎سازی گاز و برون‌سپاری چنین پروژه‌هایی را از نکات مهم و بی‌سابقه این قرارداد عنوان کرد.
“رضا نوشادی” با اشاره به عملکرد قابل قبول حوزه گاز در کشور و افزایش ظرفیت تولید از ۷ میلیون متر مکعب به ۸۷۰ میلیون متر مکعب در روز در طول چهار دهه اخیر و وضعیت متناسب طرح‌های پالایشی و دیسپاچینگ، گفت: شرکت مهندسی و توسعه گاز بنا دارد که در برنامه‌های آتی این حوزه به صورت گزیده اقدام به توسعه پروژه‌ها کند.
وی همچنین از امکان همکاری با گروه مپنا در تبدیل سیکل‌های ساده ایستگاه‌های تقویت فشار گاز به سیکل ترکیبی به منظور جلوگیری از هدررفت انرژی خبر داد.
بر اساس مفاد قرارداد امضا شده میان شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و گروه مپنا، به منظور توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه – D واقع در استان خراسان رضوی و افزایش ظرفیت ذخیره گاز از ۲.۲۵ به چهار و نیم میلیارد متر مکعب و تولید روزانه از ۲۰ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون متر مکعب فعالیت‌هایی از جمله حفر ۲۸ حلقه چاه تولیدی/تزریقی همراه با برق‌رسانی و جاده‌های دسترسی، احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط جریانی از محل چاه‌ها تا چندراه‌ها، احداث سه چندراهه و یک مرکز جمع‌آوری و تزریق گاز همراه با برق‌رسانی و احداث جاده دسترسی، احداث تأسیسات تزریق گاز با ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب و نیز احداث تأسیسات پالایشگاهی جهت فرآورش گاز به ظرفیت ۱۰ میلیون متر مکعب در یک دوره ۳۶ ماهه اجرایی خواهد شد.
با توجه به ضرورت تأمین گاز در شمال و شمال شرق کشور در فصول سرد سال و برآورد افت شدید تولید در مخزن «مزدوران» به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده خوراک پالایشگاه خانگیران در منطقه سرخس استان خراسان رضوی، موضوع ذخیره‌سازی گاز طبیعی (فاز اول) توسعه ذخیره‌سازی گاز در این میدان با تکیه بر عملکرد مناسب مخازن شوریجه در ذخیره‌سازی گاز طبیعی در دی ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.