• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

تقویت تعامل با قوای مقننه، مجریه و قضائیه / ‏‏‏تنقیح، تلخیص و روانسازی بخشنامه ها و دستورات اداری

  • کد خبر : 38966
  • 20 بهمن 1400 - 15:59
تقویت تعامل با قوای مقننه، مجریه و قضائیه / ‏‏‏تنقیح، تلخیص و روانسازی بخشنامه ها و دستورات اداری

معاونت حقوقی، مجلس و امور بین الملل سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری تقویت با نهادهای قانونی، اجرایی و قضائی را در دستور کار قرار داده است و ضمن تأکید بر اجرای قانون از حقوق بیمه شدگان نیز صیانت می کند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات و عملکرد معاونت حقوقی، مجلس و امور بین الملل سازمان تأمین اجتماعی را مرور می‌کنیم.

حوزه مجلس شورای اسلامی
‏‏‏‏‏‏‏- اقدامات تقنینی:
در سال جاری بالغ برتعداد ۳۹ طرح و لایحه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته‌ است که از این تعداد، طرحها و لوایح مرتبط (مستقیم‏‏‏‏‏‏/ غیرمستقیم) با سازمان تامین اجتماعی احصاء و حسب مورد با تعاملات و رایزنی‌های مقتضی نقطه‌نظرات کارشناسی سازمان در سیر بررسی هر یک درکمیسیون های اصلی و فرعی، کمیته‌ها و صحن علنی برای لحاظ در موارد مرتبط با سازمان ارائه شد.

نمایه عملکرد فعالیتهای تقنینی اداره کل امورمجلس و دولت در سال جاری:

‏‏‏‏‏‏‏- اقدامات نظارتی:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین سال دوره یازدهم اقدامات نظارتی بی‌سابقه‌ای را به لحاظ کمیت و کیفیت در ارتباط با عملکرد سازمان تأمین اجتماعی رقم زدند که خوشبختانه با تعاملات اثرگذاری که صورت پذیرفت این اقدامات تبدیل به فرصتی برای آشنایی بیشتر آنان با ماموریتها و چالشهای پیش‌روی سازمان شد و در ادامه منجر به حمایتهای نمایندگان در اقدامات تقنینی مرتبط با سازمان شد.

نمایه عملکرد فعالیتهای نظارتی اداره کل امورمجلس و دولت در سال جاری:

حوزه دولت:
در سال جاری، کمیته‌ها و کمیسیونهای تخصصی و اصلی دولت و هیئت محترم وزیران اقدامات تقنینی ویژه‌ای را رقم زدند که با انجام هماهنگی‌ها و تعاملات و رایزنی‌های دوسویه سازمان و مبادی ذیربط دولت از طریق مکاتبات و هماهنگی حضور مدیران عالی و ارشد سازمان در جلسات ذیربط تلاش شد تا مواضع و نقطه نظرات سازمان در پیش‌نویس قوانین (لوایح ) و مقررات (آیین نامه‌ها ) لحاظ شود.
به منظور رفع مشکلات اعلام شده توسط کارفرمایان در مواجه با سازمان و به منظور رفع موانع تولید، موارد سه گانه ذیل توسط سازمان تأمین اجتماعی به هیأت محترم دولت پیشنهاد و مصوب شد:
‏‏الف‏‏‏‏‏- الزام دستگاههایی اجرایی به اخذ گواهینامه ره‌آورد حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی و تبادل اطلاعات تا مرحله دریافت مفاصاحساب در اجرای ماده(۳۸) قانون تأمین اجتماعی
‏‏ب‏‏‏‏‏- بررسی مشکلات کارفرمایان در مواجهه با سازمان تأمین اجتماعی
‏‏ج‏‏‏‏‏- امکان دسترسی سازمان تأمین اجتماعی به اطلاعات مودیان سازمان امور مالیاتی

اداره کل حقوقی و قوانین
حمایت از حقوق جامعه بیمه شدگان و بهره مندی ایشان از امتیازات و حمایت های قانونی و تلاش در جهت رفع دغدغه های جامعه هدف از بنیادی ترین وظایف سازمان تامین اجتماعی بوده است که در این راستا با رعایت اصول قانونی و حاکمیت قانون، بررسی و آسیب شناسی علل افزایش طرح دعاوی علیه سازمان تامین اجتماعی جزء اهم برنامه های عملیاتی این سازمان و اداره کل امور حقوقی و قوانین در سال های اخیر است که به لطف و عنایات ویژه الهی با تعامل و همیاری دیوان عدالت اداری نتایج قابل قبولی در خصوص حل مشکلات شهروندان در مراجع اداری حاصل شده است. براین اساس عملکرد این اداره کل در جهت نیل به مقصود یادشده به دو بخش عمده قابل تقسیم است: در بخش نخست؛ به پیشگیری از طرح موضوعات و دعاوی جدید در مراجع قضایی پرداخته شده و بخش دوم ؛ به اتخاذ راهکارها و عملیاتی نمودن آنها در جهت حذف یا کاهش دعاوی موجود در مراجع قضایی اختصاص دارد.

بخش نخست؛ پیشگیری از طرح موضوعات و دعاوی جدید در مراجع قضایی

۱‏‏‏- تنقیح، تلخیص و روانسازی بخشنامه ها و دستورات اداری در شورای مقررات زدایی:
با توجه به تأکیدات مدیرعامل محترم سازمان بر لزوم تحقق عملی رعایت اصل قانونمداری و شفاف سازی مقررات سازمانی، جلوگیری از انباشت بخشنامه ها و دستورالعمل های تکراری، مشابه و مغایر و اطلاع شرکای اجتماعی سازمان از حقوق و تکالیف خود و نهایتاً رضایت بیمه شدگان و کارفرمایان، بخشنامه مورخ ۲۷‏‏‏‏‏/۱۲‏‏‏‏‏/۹۳ درخصوص تنقیح بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمان در دستور کار اداره کل حقوقی سازمان قرار گرفته است. در این طرح تعداد ۲ هزار بخشنامه با حضور صاحب نظران و ذینفعان بخشنامه اعم از کارفرمایان و اتاق اصناف و …در ۴۰ بخشنامه موردی جمع بندی شده است. که در این فعالیت ضمن یکسان سازی رویه های سازمان در واحد های اجرایی موارد مغایر و در تعارض با قوانین جاری کشور مورد شناسایی قرارگرفته و اهتمام لازم درجهت اصلاح و جایگزین نمودن این موارد با مقررات و قوانین موضوعه صورت می پذیرد.
لازم به ذکر است به تاسی از نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» از سوی رهبر انقلاب، شورای مذکور از تیرماه سال جاری به «شورای مقررات زدایی» تغییر نام یافته و با ترکیب اعضای جدید در جهت رفع ابهامات و رفع موانع اجرایی بخشنامه ها به فعالیت های خود کما فی سابق ادامه می دهد.
۲‏‏- تشکیل کمیته مشترک آسیب شناسی با دیوان عدالت اداری:
معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در جهت ریشه یابی علل افزایش دعاوی علیه سازمان و پیشگیری از طرح دعاوی با موضوعات جدید در دیوان عدالت اداری با هدف چاره اندیشی و همفکری در جهت تضمین حقوق عامه اقدام به تشکیل کمیته آسیب شناسی و برگزاری جلسات مستمر با حضورکارشناسان حقوقی سازمان تامین اجتماعی؛ پیرامون قوانین ومقرراتی که منجر به طرح شکایات مکرر و متعددی علیه سازمان شده؛ نموده است. در این کمیته های مشترک تلاش می شود تا با شناسایی به موقع عوامل سبب ساز طرح شکایات جدید ، تلاش در جهت حذف و کاهش این علل شده و با چاره اندیشی راهکارهای عملی در این خصوص اتخاذ تصمیم می شود.
۳‏‏‏-بررسی پیش نویس بخشنامه ها و دستورالعمل های اداری از حیث انطباق با قوانین و مقررات:
از آنجا که اجرای قوانین و مقررات مربوط به حوزه تأمین اجتماعی مستلزم برداشت صحیح از آنهاست لذا هرگونه تصمیم سازمانی درخصوص اعمال قوانین و مصوبات که در قالب صدور بخشنامه، دستورالعمل یا دستور اداری صورت می‌گیرد، می‌باید از جهت انطباق با قوانین و مقررات ملاک عمل، بررسی گردد و مطابق بخشنامه شماره مورخ ۱۳‏‏‏‏/۶‏‏‏‏/۱۳۹۲، صدور هر گونه بخشنامه، دستورالعمل و یا دستور اداری منوط به تأیید اداره کل حقوقی است.

بخش دوم؛ اتخاذ راهکارها و عملیاتی نمودن آنها در جهت حذف یا کاهش دعاوی موجود در مراجع قضایی
اداره کل امور حقوقی و قوانین با بهره گیری از اطلاعات و داده های آماری ماخوذه از سیستم جامع حقوقی ضمن رصد میزان فراوانی هر دعوی و دعاوی جدید، دعاوی دارای بیشترین فراوانی که هر ساله تکرار می شود شناسایی و مورد آسیب شناسی قرار می دهد. با شناسایی این دعاوی، علل آن در کارگروه های مشخص بررسی و راهکارهای لازم جهت کاهش و حذف این دعاوی اتخاذ می شود. از نتایج این آسیب شناسی علاوه بر اصلاح بخشنامه ها و رویه‌های جاری سازمان می‌توان به تکریم بیشتر بیمه شدگان و احترام به حقوق قانونی اشاره کرد. از بارزترین این دعاوی و اقدامات صورت گرفته در جهت رفع آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱)دعاوی مربوط به معافیت ایثارگران از پرداخت ۲درصد هزینه های درمانی موضوع ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی؛
۲) دعاوی مربوط به افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه مشمولین قانون تامین اجتماعی؛
۳) دعاوی مربوط به خواسته احتساب سابقه بیمه ای معلمان؛
۴) دعاوی مربوط به دعاوی متناسب سازی؛
۵) صدور و ابلاغ  بخشنامه مورخ ۵‏‏/۴‏‏/۱۴۰۰ با موضوع تعارض منافع در سازمان تامین اجتماعی و شرکتها و موسسات تابعه به واحد های تخصصی سازمان؛

اداره کل امور بین الملل:
مهمترین اقدامات انجام شده
-تصدی کرسی در هیات رئیسه و کمیسیون های فنی ایسا
– ملاقات و بازدید هیات خارجی از سازمان و  نشست های دوجانبه مقامات در حاشیه رویدادهای بین المللی
– ترجمه و پیاده سازی فیلم وبینارهای اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی
– ترجمه و پیاده سازی فیلم نشست حمایت اجتماعی یکصدونهمین کنفرانس بین المللی کار
-استخراج و ترجمه مقالات تخصصی در حوزه رفاه و تامین اجتماعی و  انتشارات ادواری ایسا ، ترجمه پاسخ حمایت اجتماعی سایر کشورها و نهادهای بین المللی به کووید ۱۹ ، اصلاحات نظام بازنشستگی اروپای شرقی و منطقه آمریکای لاتین و انتشار در قالب نشریه تازه های تامین اجتماعی و ارسال به مبادی ذیربط و بارگذاری در سایت سازمان
– همسنجی مواد قانون تامین اجتماعی ایران با قوانین متناظر سایر کشورها
– مشارکت در برگزاری دوره های آموزشی بین‌المللی با مشارکت مرکز آموزش بین‌المللی تورین ایتالیا ،ILO,ISSA
– برگزاری وبینارهای ایسا با  همکاری معاونت منابع انسانی
– بررسی تطبیقی خدمات تامین اجتماعی ایران با استاندارد های بین المللی
– شرکت در برنامه رقابت تجربه موفق بین سازمانهای عضو ایسا (دریافت تقدیرنامه و گواهی تجربه موفق)
– ترجمه و نشر تجربیات موفق سازمان های عضو ایسا و پروفایل تامین اجتماعی سایرکشورها

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=38966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.