• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

تصمیمات جدید درباره تولید و واردات پوشک

  • کد خبر : 2028
  • 15 آبان 1399 - 13:50
تصمیمات جدید درباره تولید و واردات پوشک

مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی برای تامین ارز مورد نیاز صنعت پوشک از طریق ارز متقاضی و واردات در مقابل صادرات خبر داد و گفت: با توجه به این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش پیدا کرده است، اما این افزایش قیمت‌ها حتما باید مورد رصد و با نظارت سازمان حمایت باشد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، افسانه محرابی در حاشیه جلسه بررسی وضعیت صنایع سلولزی و صنعت پوشک اظهار کرد: این جلسه پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تنظیم بازار برخی اقلام کالایی در کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین وزیر و تولیدکنندگان برتر این صنعت و نمایندگان تشکل های بخش خصوصی برگزار شد و مسائل مرتبط با موضوع پوشک به طور کامل مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی افزود: در چند روز اخیر، روند ترخیص مواد اولیه مربوط به صنعت تولید پوشک از گمرکات کشور سرعت گرفته است. در بررسی های میدانی که از بازار انجام شده است، در حال حاضر کمبودی از این محصول در بازار وجود ندارد. حدود ۱۱۸ هزار تن میزان تولید پوشک در کشور است و معادل همین میزان نیز در کشور مصرف داریم؛ این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید صنعت پوشک در کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن است و در صورت نبود محدودیت‌های ناشی از تحریم ها حتی می توانیم صادر کننده این محصول باشیم.
مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون مشکل اخیر این واحدها تامین مواد اولیه، تخصیص و تامین ارز بوده است که با توجه به محدودیت منابع ارزی برای اکثر واحدها این مسئله وجود دارد، گفت: با توجه به این که ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش پیدا کرده است که این افزایش قیمت‌ها حتما باید مورد رصد و با نظارت سازمان حمایت باشد.
به گفته وی، موضوع تامین ارز از محل صادرات و ارز متقاضی در این جلسه مطرح و هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام خواهد شد تا با ارائهه بسته‌های حمایتی مواد اولیه تولید کنندگان تامین شود.
داخلی سازی ۶ قلم از مواد اولیه پوشک در دستور کار است
مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت همچنین اعلام کرد که از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است. امسال حدود شش قلم از اقلام وارداتی تولید پوشک برای داخلی سازی در نظر گرفته شد و فعالیت برای انحام این کار آغاز شده است.
وی با تاکید بر با کیفیت محصولات داخلی و قابل رقابت بودن آن‌ها در بازارهای خارجی تصریح کرد: طی سال‌های تحریم صادرات داشتیم اما نه به میزان ظرفیتی که در کشور وجود دارد. محدودیت‌های واردات مواد اولیه وجود دارد اما استفاده از ارز متقاضی می‌تواند شرایط تولید کنندگان را بهبود ببخشد.
محرابی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تولید پوشک حدود ۵۱۸ هزار تن است که در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تن از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: با افزایش تولید می‌توانیم کاهش قیمت تمام شده را شاهد باشیم، البته در این خصوص از مردم عزیز تقاضا داریم با همکاری لازم مانع سوداگری و سوءاستفاده عده ای از شرایط بازار شوند.
سودجویان عرضه را کاهش دادند
همچنین در این جلسه محمد مهاجر – نائب رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران – وعده داد که با دستور وزیر صمت در خصوص تسهیل شرایط برای تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان پوشک از طریق ارز متقاضی یا واردات در مقابل صادرات و ارز متقاضی، تولیدکنندگان با افزایش میزان تولید هزینه تمام شده این محصول را به حداقل برسانند و به زودی بازار این کالا تنظیم و قیمت ها تعدیل می‌شود.
نایب رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران با بیان اینکه در این جلسه‌ مشکلات صنعت سلولزی کشور که تا حدود زیادی به تحریم‌ها و مشکلات ارزی مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: رصد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نشان می‌دهد کمبودی در بازار نیست، بلکه سودجویانی که عرضه را کاهش می‌دهند باعث افزایش تقاضا در بازار شده اند و در نهایت باعث ایجاد اختلال در سطح عرضه می‌شوند.
وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت صمت روند ترخیص مواد اولیه تولید پوشک بهبود یافته و به زودی روند تولید افزایش پیدا خواهد کرد.
به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر افزایش قیمت پوشک خبرساز شد، اما طبق گفته فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات سلولزی کمبودی در زمینه پوشک در بازار وجود ندارد و حتی تولید بیش از نیاز است، اما به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت محصولات این بخش که بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است افزایش یافته است. با این حال قرار بود روز گذشته در جلسه‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره قیمت پوشک تصمیم‌گیری شود که در خبرها اشاره مشخصی به آن نشده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.