• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

تسهیلات تکلیفی بانک‌های قرض‌الحسنه ضابطه مند شود

  • کد خبر : 66069
  • 16 اسفند 1401 - 13:04
تسهیلات تکلیفی بانک‌های قرض‌الحسنه ضابطه مند شود

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از بانک مرکزی خواست تا برنامه ای مدون در خصوص پرداخت وام های تکلیفی ارائه کند چرا که این تسهیلات بدون ضابطه در حالی که قرض الحسنه ها به تکالیف قانونی خود به درستی عمل می کنند، می تواند مشکلات زیادی را برای این بخش از نظام بانکی ایجاد کند.

به گزارش رویداد خبر به نقل ازروابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران، دکتر «سید سعید شمسی‌نژاد» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همایش ملی قرض الحسنه با تبریک روز ترویج قرض الحسنه اظهار کرد: سنت قرض الحسنه با وجود فراز و فرود‌های اقتصاد هیچ گاه تحلیل نرفته و روز به روز پیشرفت های خاص خود را داشته است. تحولات اخیر نشان داده که جلوه های خاص خود را در عرصه بانکداری نوین کشور داشته است و توانسته با ابزارهای نوین و شرایط خاص خود نمود بهتری در بین مردم داشته باشد و ما بتوانیم نگاه ها و فضاهای جدید در این حوزه داشته باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بانکداری قرض‌الحسنه پس از صندوق‌های قرض‌الحسنه توانسته‌اند جایگاه خوبی در سطح جامعه برای خود ایجاد کنند به طوری که حدود ۲۵ درصد آحاد جامعه سپرده قرض‌الحسنه دارند و با توجه رشد حدود ۷۰ درصدی منابع در چند سال اخیر بالاتر از شبکه بانکی توانسته‌اند با سرعت خوبی جایگاه مناسبی را در شبکه بانکی به خود اختصاص دهند.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران سپس با ذکر آماری از فعالیت های این بانک ابراز کرد: ارقامی که در این خصوص بیان می شود حاصل چند دهه کار در حوزه بانکداری قرض الحسنه است که در متخصصان و نهادهای مسئولی است که در این نهادها تلاش کرده اند. به عنوان مثال، کمترین معوقات بانکی به این بخش اختصاص دارد، که زیر یک درصد است و بالاترین جذب سرمایه‌گذار و سپرده‌گذار جدید از جمله دیگر موفقیت‌های بانک‌های قرض‌الحسنه است.
شمسی‌نژاد با بیان اینکه دو بانک قرض الحسنه با بالاترین میزان جذب مشرتیان و سپرده گذران به صورت روزانه با چند ده هزار مشتری مواجه اند، افزود: این دو بانک رویکرد جدیدی را در شبکه بانکداری کشور در پیش گرفته‌اند و اقداماتی در این دو بانک آماده می شود و به شبکه بانکی تزریق می شود از جمله بانکداری بدون شعبه و استفاده از خدمات انلاین مانند سفته الکترونیک، توثیق سهام و در مرحله اخیر استفاده از نئوبانک‌ها برای کسب و کار‌های خرد است.
وی گفت: با توجه به اینکه در دولت سیزدهم و تاکید وزارت اقتصاد، کارگروه ویژه‌ای در حوزه قرض الحسنه ایجاد شد و از جمله اقدامات آن کارگروه افزایش سطح تسهیلات قرض‌الحسنه بود، نکاتی که در دولت‌های قبل نبود که این دو کارگروه به صورت مداوم و با تاکیدات دو نهاد ناظر توانسته است اقداماتی خوبی را در دوسال اخیر انجام دهد، که افزایش سطح تسهیلات قرض الحسنه یکی از این موارد است.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تاکید بر اینکه امیدواریم در سال آینده بتوانیم افزایش سطح تسهیلات فردی و حقوقی را با کسب مجوز از بانک مرکزی داشته باشیم، گفت: برای نخستین بار تسهیلات قرض الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی با مجوز بانک مرکزی و پیشنهاد وزارت اقتصاد برای کسب و کار‌های خرد پرداخت شد. همچنین اصلاح اساسنامه بانک‌ها قرض الحسنه و توسعه خدمات غیر‌حضوری از جمله اقدامات دیگر بوده است که باید در سال آینده بر پرداخت غیر حضور تسهیلات خرد و ارائه خدمات آنلاین به مردم تاکید بیشتری داشته باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه اگر برخی گره‌ها در بانک مرکزی باز شود ما شاهد پیشرفت بانک های قرض الحسنه خواهیم بود، افزود: داشتن متولی واحد در حوزه قرض الحسنه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر برخی از صندوق های قرض الحسنه تحت نظارت بانک مرکزی هستند، برخی تحت نظارت سازمان اقتصاد اسلامی و برخی نیز به واقع تحت نظارت هیچ بخشی نیستند. داشتن یک متولی واحد برای سیاست گذاری و طراحی شاخص های مناسب و پیگیری امور قرض الحسنه به صورت کلی یکی از الزمات و شرایط پیشرفت این بخش است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه بیان کرد: نکته دیگر ایجاد کانون بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه است. همان گونه که در حوزه بانکداری شورای هماهنگی بانک های دولتی را داریم، در عین حال در حوزه بانک های خصوصی نیز این شورا را داریم اما در بانک های قرض الحسنه َشاهد چنین نهادی به عنوان یک متولی واحد نیستیم این در حالی است که در سال های اخیر شبکه و خدمات بانک های قرض الحسنه بزرگت تر و پیشرفته تر می شود؛ این مساله این الزام را ایجاد می کند تا ذیل نکات بانک مرکزی یک کانون تخصصی را در این بخش برای پیگیری موضوعات صنفی داشته باشیم.
به گفته وی در دولت جدید با کمیته فقهی بانک مرکزی تصمیم گرفته شد تا پروژه مزد خدمت را ایجاد کنیم.
شمسی نژاد اظهار کرد: یک نگاه ویژه و اصلاح در فرآیند کارمزد‌ها ما را به شرعی‌تر کردن وام‌های قرض‌الحسنه نزدیک‌تر خواهد کرد. یعنی بانک های قرض الحسنه از کارمزد ثابت به سمت مزد خدمت بروند، در چندین سال گذشته در نظام بانکی نه فقط در بخش قرض الحسنه بلکه در همه بخش های بانکداری کشور پیگیری شد و در دولت اخیز نیز با کمک کمیته فقهی بانک مرکزی و پیشنهاداتی که از سوی علما و مراجع احصاء شد بر آن شدیم که بانک های قرض الحسنه پروژه مزد خدمت را ایجاد کنند.
وی با اشاره به معوقات و ریسک کم وام های قرض الحسنه، افزود: از مسئولان این درخواست داریم که سپرده قانونی بانک‌های قرض الحسنه را با توجه به شرایطی که هست از ۱۰درصد به ۵ درصد و یا ۲ درصد کاهش دهند تا قدرت وام دهی و خدمات رسانی بانک های قرض الحسنه افزایش یابد.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه با درخواست از بانک مرکزی برای حذف یا کاهش تسهیلات تکلیفی نیز گفت: بانک های قرض الحسنه تکالیف خود را به نحو احسنت انجام می دهند و با پرداخت ۴.۵ میلیون فقره وام در سال مشکلات مردم را حل می کنند اما ایجاد تسهیلات تکلیفی بدون ضابطه بدون در نظر گرفتن پتاسیل های این بانک ها مشکلات زیادی برای بانک ها ایجاد می کند و این بانک ها نمی توانند به تکالیف قانونی خود عمل کنند.
شمسی نژاد ادامه داد: درخواست ما صدور مجوز برای ارائه تکالیف و خدمات جدیدی که آنها را از محور خدمات رسانی خرد نیز جدا نکند، ما به دنبال این نیستیم که کارهای بانک های تجاری را انجام دهیم اما تمایل داریم در راستای پروژه مزد خدمت خدمات وسیع تری را انجام دهیم.
وی در عین حال تاکید کرد: امیدوار هستیم از سال آینده به جای کارمزد ۴ درصد، با کمک بانک مرکزی اخذ کارمزد در سال آن هم یکبار به صورت در راس را در دستور کار قرار دهیم که همان پروژه مزد خدمت است.
وی سپس تاکید کرد: ماتلاش داریم با شناسایی کلیه نیاز‌های مردم نئو بانک جدید قرض‌الحسنه با نام کیوبانک را ایجاد کنیم، چرا که ما فقط به دنبال پرداخت وام ها نیستیم بلکه باید در اکو سیستم زندگی مردم ساری و جاری باشیم.
شمسی‌نژاد در پایان عنوان کرد: دستورالعمل انتشار اوراق قرض‌الحسنه تا کنون وجود داشت، اما اقدامی در این خصوص انجام نمی‌شد. امروز شاهد صدور مجوز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرض‌الحسنه هستیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=66069

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.