• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

تزریق ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز به نیما

  • کد خبر : 58359
  • 25 آبان 1401 - 6:21
تزریق ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز به نیما

دبیر کل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی از فروش ۷ میلیارد دلاری انواع محصولات پتروشیمی خبرداد و گفت: تا ۲۲ آبان ماه بیش از ۹ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما تزریق شد.

به گزارش خبرنگار مهر مهدوی ابهری دبیر کل انجمن صنفی و کارفرمایی صنعت پتروشیمی در یک نشست خبری گفت: صنعت پتروشیمی بود که در دهه ۹۰ و تحریم‌های اولیه و جنگ اقتصادی و خروج ترامپ از برجام که این جنگ اقتصادی را تشدید کرد و مجدداً صنعت پتروشیمی مورد تحریم قرار گرفت.

وی ادامه داد: آنچه تولید می‌کنیم به جهت نیاز در حال صادرات است به عنوان مثال محصولی مانند اوره را می‌توانیم در صورت نیاز تا ۳ ماه آینده تحویل دهیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه پلیمر در دنیای امروز می‌تواند جایگزین بسیاری از محصولات باشد اضافه کرد: پلیمری که در صنعت پتروشیمی می‌تواند جایگزین مناسبی برای چوب باشد و چنین رویه‌ای در حال گسترش است، بنابراین پتروشیمی‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند.

مهدوی اضافه کرد: هرکس به دنبال رشد اقتصادی است باید برای این صنعت کمک کند. در شرایطی که در جنگ اقتصادی و تحریم قرار داریم امروز ۳۹.۶ صادرات، صادرات غیر نفتی است.

وی ادامه داد: با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴ باید به تولید ۱۴۹ میلیون تن در سال برسیم که با یاری مجلس و دولت امکان پذیر است.

مهدوی اضافه کرد: نزدیک به ۱۷ تا ۲۰ هزار واحد پایین دستی وابسته به صنعت ما هستند. ضمن آنکه بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار فروش داخلی و خارجی داریم. دولت به جای اینکه خام فروشی کند باید آن را تبدیل به ارزش افزوده کرده وبه فروش برسانیم.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین نوسان قیمت ایجاد شده و ایران نیز به دلیل تحریم با مشکلاتی روبه‌رو است، ادامه داد: در حالی که قیمت گاز در جهان رو به افزایش است، قیمت متانول صادراتی ایران در چین کاهشی بوده است.

وی تاکید کرد: در اینجا حاکمیت باید به کمک این صنعت بیاید تا از این مرحله عبور کنند و بازارهای صادراتی خود را از دست ندهند.

مهدوی با بیان اینکه ایران در آینده قطب تولید متانول در دنیا خواهد بود و باید این را به فرصت تبدیل کند، گفت: ما اعتقادی به خام فروشی و نیمه خام فروشی نداریم و صنعت پتروشیمی در کل مخالف خام فروشی است.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی بیان کرد: ۳۰ هزار میلیارد تومان برای تحویل کود اوره از دولت طلبکاریم و سالانه ۲.۵ میلیون تن اوره تأمین می‌کنیم.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی ادامه داد: مجموع صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه امسال ۲۴.۲ میلیارد دلار بوده که ۹.۶ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی‌ها است.

مهدوی تاکید کرد: صادرات غیرنفتی ایران به جز پتروشیمی رشدی نداشته؛ اما صادرات محصولات پتروشیمی از ۶.۹ میلیارد دلار در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۹.۶ میلیارد دلار در ۶ ماهه امسال رسیده است.

وی اضافه کرد: در ۷ ماهه ۱۴۰۰ حدود ۳۸.۶ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی بوده که این عدد در ۷ ماهه امسال به ۴۱.۵ میلیون تن رسیده که ۷ درصد تولید افزایش داشته است، همچنین از ۱۵.۵ میلیون تن صادرات در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ به ۱۷.۵ میلیون تن در ۷ ماهه امسال رسیده‌ایم که رشدی ۱۳ درصدی داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی ادامه داد: ۸.۳ میلیارد دلار ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۷ ماهه سال ۱۴۰۰ بوده که این رقم در ۷ ماهه امسال به ۱۰.۸ میلیارد دلار رسیده که معادل رشدی ۳۰ درصدی است.

وی گفت: فروش ارز صادراتی پتروشیمی در سامانه نیما در ۷ ماهه سال گذشته ۷ میلیارد ۹۱ میلیون دلار بوده و امسال به ۸ میلیارد و ۷۳۳ میلیون دلار رسیده است. با این حساب عرضه ارز پتروشیمی در نیما امسال ۲۳ درصد بیشتر بوده است.

مهدوی اضافه کرد: تا ۲۲ آبان ۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار ارز به نیما تزریق کرده ایم.

وی اضافه کرد: امسال حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز در نیما عرضه شود و مجموع و صادرات پتروشیمی نیز به ۱۷.۵ میلیارد دلار برسد.

وی با موضوع قیمت خوراک گاز پتروشیمی اشاره کرد و گفت: تراز گازی کشور در زمستان منفی است و برای حل این مشکل ۲ راه وجود دارد که شامل سرمایه‌گذاری در میادین گازی و صرفه جویی است.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی تاکید کرد: در خصوص سرمایه گذاری برای توسعه میادین گازی صنعت پتروشیمی اولین صنعت بود و امروز کار در حال انجام است.

مهدوی افزود: اگر خانوار و یا صنایع مصرف گاز خود را از آذر تا اسفند ماه را کاهش دهند معادل آن هر متر مکعب گاز را ۳ هزار تومان می‌خریم و پتروشیمی زیرساخت را با بانک‌ها آماده می‌کنیم و پول به حساب افراد واریز می‌شود.

وی ادامه داد: اگر با این روش تنها ۳ درصد صرفه جویی در بخش خانگی ایجاد شود روزانه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب در روز گاز برای خوراک پتروشیمی تأمین می‌شود و به این صورت گاز پتروشیمی‌ها در زمستان قطع نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر تعطیلی پتروشیمی مبین گفت: پتروشیمی مبین، فجر و دماوند همه در حال فعالیت هستند اما پتروشیمی مبین به صورت موقت و برای یک هفته برای تعمیرات خطی آبی که از دریا دریافت می‌کند تعطیل شده است

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=58359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.