• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

ترکیه نخستین مشتری ایران خواهد بود

  • کد خبر : 2134
  • 17 آبان 1399 - 15:15
ترکیه نخستین مشتری ایران خواهد بود

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات می‌گوید کشورهای منطقه نسبت به کاهش تحریم‌ها و فشارها بر ایران، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

مسعود دانشمند در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از هرگونه خوشبینی نسبت به تغییر افراد در کاخ سفید باید در نظر داشته باشیم که نه تنها عملکرد دموکرات‌ها علیه ایران در طول تمام دوره‌های گذشته بهتر نبوده که حتی بخش قابل توجهی از تحریم‌ها علیه ایران را نیز دولت‌های دموکرات وضع کرده‌اند. جیمی کارتر، بیل کلینتون و باراک اوباما سه رئیس جمهور دموکراتی بودند که ایران را تحریم کردند و جمهوری خواهان ادامه دهنده راه آنها بودند.
وی با بیان اینکه خوشبینی نسبت به بهبود اوضاع باید بر اساس واقعیت‌ها شکل بگیرد، بیان کرد: اینکه بایدن گفته به برجام باز می‌گردد، دو نکته بسیار مهم دارد. نخست آنکه او تاکید کرده که پیش شرط هایی خواهد داشت و این به معنی آن است که احتمالا آنها خواسته‌های بیشتری از ایران دارند که باید دید آیا اساسا ما با آنها موافقت خواهیم کرد یا خیر. در وهله دوم بایدن قرار است اول بهمن ماه کار خود را آغاز کند. تا زمان استقرار و چیدن تیم‌ها احتمالا حتی اگر قرار بر شروع صحبتی باشد باید آن را به سال ۱۴۰۰ موکول کرد.
عضو سابق اتاق بازرگانی با اشاره به اولویت‌های اقتصادی ایران در ماه‌های پیش رو، بیان کرد: یکی از نخستین اتفاقاتی که نیاز است پیگیری شود، برطرف شدن مشکل با اف ای تی اف خواهد بود. تا به این ترتیب حتی اگر امکان صادرات نفت یا هر محصول دیگری فراهم شد، بتوانیم با همکاری با بانک‌های بین المللی پول حاصل از آن را به کشور باز گردانیم.
دانشمند ادامه داد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد ایران امروز در کشورهای مختلف چند ۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده دارد که با باز شدن فضا می‌توان برای واردات کالاهای اساسی و ضروری از آنها استفاده کرد تا بخشی از فشار بر بدنه اقتصاد کشور کاهش پیدا کند. از این رو این مسائل باید به شکل جدی دنبال شوند.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش فشارها بر اقتصاد ایران واکنش کشورهای منطقه به این اتفاق چه خواهد بود، توضیح داد: از یک سو ما ترکیه را داریم که خود با ترامپ مشکل داشته و به نظر می‌تواند با بایدن موقعیت بهتری داشته باشد. در صورت امکان پذیر شدن تجارت با ایران، خرید نفت ما برای ترکیه یکی از بهترین گزینه هاست و در مقابل بازار ایران نیز برای آنها اهمیت خواهد داشت و از این رو به نظر می‌رسد ترکیه نخستین مشتری ما می‌شود.
دانشمند ادامه داد: از سوی دیگر، ما باید برای افزایش تعامل با کشورهای عربی منطقه تکلیف خودمان را با عربستان سعودی روشن کنیم. با رفتن ترامپ، ریاض بخشی از حمایت‌های منطقه‌ای خود را از دست می‌دهد و این موضوع شاید فضایی را فراهم کند تا مذاکره با ایران برای کاهش اختلافات آغاز شود. اگر این اتفاق رخ دهد، سایر کشورهای عربی منطقه، گوش به فرمان سعودی هستند و می‌توان انتظار داشت روابط تجاری با آنها نیز گسترش یابد.
به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، آخرین تحلیل‌ها از روند شمارش آرا در آمریکا، حاکی از پیشتازی جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور است.
ترامپ حدود ۳۰ ماه قبل، در اقدامی به دور از عرف و قواعد بین الملل به شکل یک طرفه از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای  را علیه ایران وضع کرد.
برجام در دوره باراک اوباما به امضا رسیده بود و جو بایدن به عنوان معاون او فعالیت می‌کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=2134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.