• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

تخصیص ۹۲ درصد منابع بانک مسکن به بخش مسکن در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 52611
  • 01 شهریور 1401 - 13:30
تخصیص ۹۲ درصد منابع بانک مسکن به بخش مسکن در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل بانک مسکن بر تقویت نقش سایر بانک‌ها در تخصیص منابع به بخش مسکن تاکید کرد و گفت: بانک مسکن در دولت سیزدهم حدود ۷۶ هزار میلیاردتومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری حوزه مسکن به مناسبت هفته دولت که ۳۰ مردادماه در ساختمان دادمان برگزار شد اعلام کرد: طبق قانون بودجه سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان برای ساخت ۸۰۰ هزار واحدمسکن شهری و ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در قانون بودجه مصوب و به دولت ابلاغ شده و بانک مرکزی این مبلغ و این تعداد را به ۲۷ بانک و موسسه مالی و اعتباری اختصاص داده است. بر این اساس سهمیه بانک مسکن ۲۱۰ هزار واحد و از نظر مبلغ ۶۳هزار میلیاردتومان است.

شایان با تاکید بر اینکه یکی از ملزوماتی که می‌تواند طرح نهضت ملی مسکن را به حرکت بیندازد تامین مالی طرح است، افزود: به بانک‌ها تکالیف متنوعی از طریق دولت و مجلس در بخش‌های مختلف اقتصادی اعلام و ابلاغ می‌شود که باید آن تکالیف را از جمله تکلیف طرح نهضت ملی مسکن انجام بدهند.

مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: آنچه که ابلاغ شده است این است که بانک‌ها مکلف هستند ۲۰ درصد سهم ابلاغی و تخصیصی خود را به بخش مسکن تخصیص بدهند. این سهیمه و ابلاغ به گونه‌ای است که سبب افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی نخواهد شد.

شایان یادآور شد: طبق آمار در ۱۰ سال گذشته سهم بخش مسکن از این سهمیه از حدود ۱۸ درصد به ۵.۵ درصد تنزل پیدا کرده است و این آمار بدین معناست که منابع بانک‌ها به جای تخصیص به بخش مسکن به سایر بخش‌ها تخصیص یافته است. وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم سیاستگذار اعلام کرده است که باید سهم بخش مسکن در ارایه تسهیلات بخش مسکن توسط بانک ها افزایش یابد افزود: طبق قانون، سیستم بانکی باید تخصیص منابع مالی را از بخش خدمات، صنعت و معدن، کشاورزی کاهش داده و به بخش مسکن اختصاص دهد تا طرح نهضت ملی مسکن عملیاتی و اجرایی شود.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: بخش مسکن پیشران اقتصاد است و چنانچه تسهیلات در بخش مسکن افزایش پیدا کند اجرای طرح نهضت ملی مسکن محقق خواهد شد. بنا بر آمار ۷۰ درصد مبلغ تسهیلات بخش مسکن به مصالح اختصاص پیدا می‌کند که با تخصیص منابع بانک به بخش مسکن عملا بخش صنعت نیز رونق روزافزون خواهد یافت. بدین‌معنا چنانچه تسهیلات به بخش مسکن اختصاص عملا از این میزان ۷۰ درصد به صنایع کمک خواهد شد و این تسهیلات مستقیم در زنجیره تامین به صنایع تخصیص خواهد یافت.

شایان توضیح داد: بانک مسکن در سال گذشته و در دولت سیزدهم حدود ۷۶ هزار میلیاردتومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرد این در حالی است که برای طرح مسکن مهر نیز که حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ واحدبوده و حدود ۱۰ سال به طول انجامید ۵۵ هزار میلیارد تومان تخصیص یافت. این نشان از اراده مجموعه دولت سیزدهم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

تخصیص ۹۲ درصد منابع بانک مسکن به بخش مسکن در سال ۱۴۰۰

به گفته وی، بانک مسکن طبق اساسنامه مکلف است ۹۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن تخصیص دهد که در سال گذشته بانک مسکن ۹۲ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن تخصیص داد.

شایان افزود: در سال جاری نیز ۴۷۳ هزار و ۳۳۳ میلیاردریال بیش از ۴۷ میلیاردتومان تسهیلات پرداخت شده که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۸ درصد رشد داشته است. با توجه به اینکه بخشی از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن عملیاتی شده است و پروژه‌ها هم از محل تسهیلات و هم آورده متقاضیان در حال اجراست.

وی افزود: با توجه به حجم تقاضایی که در بانک مسکن وجود دارد پیش‌بینی بانک مسکن این است که تسهیلات پرداخت شده در بخش مسکن توسط بانک مسکن به ۳ برابر ۴۷ هزار میلیاردتومان برسد.

وی بر تقویت نقش سایر بانک‌ها در تخصیص سهمیه به بخش مسکن تاکید کرد.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد: بانک مسکن برای ودیعه مسکن بیش از ۶ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۲۲۰۰ میلیارد ریال، ۱۱ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج با بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال و برای فرزند آوری ۷ هزار و ۸۸۲ به مبلغ ۳ هزار و ۳۰۶ میلیاردریال پرداخت کرده است.

شایان گفت: تاکنون بانک مسکن برای طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۲۶ هزار میلیاردتومان پرداختی به سازندگان داشته است که این پرداختی هم سهم الشرکه متقاضیان و هم سهم الشرکه بانک بوده است.

وی افزود: برخی از پروژه‌هایی از سال گذشته شروع شده‌اند در سال جاری به بهره برداری خواهند رسید و این نشان از آن دارد که هم گروه‌ها و متقاضیان که در خصوص ساخت ورود کرده اند خوب و مناسب عمل کرده و هم بانک به شایستگی عمل کرده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=52611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.