• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
2

تحویل قطعی ۸ پروژه و تحویل موقت ۱۴ پروژه سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 38895
  • 19 بهمن 1400 - 19:59
تحویل قطعی ۸ پروژه و تحویل موقت ۱۴ پروژه سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰

در راستای گسترش ارائه خدمات بیمه ای و درمانی به جامعه بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، اداره کل فنی مهندسی، به عنوان متولی و نماینده فنی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه ساخت و ساز و توسعه، بر حسن انجام فعالیت‌های شرکتهای مجری پروژه های عمرانی تکلیفی سازمان در زمینه مطالعات، طراحی، اجراء، تحویل و نگهداری پروژه های عمرانی تکلیفی در قالب پروژه های اداری و بیمه ای، درمانی، رفاهی و مسکونی و …. حسب مصوبات مراجع عالی سازمان، به لحاظ کمی و کیفی اعمال نظارت می کند. این اداره کل در پروژه‌های تفویضی به استانها نیز به همین شکل عمل کرده و همچنین تخصیص اعتبارات لازم و نظارت بر نحوه تعمیر و نگهداری ساختمانهای ملکی سازمان نیز یکی دیگر از خدمات این اداره کل است.

تنظیم و مبادله موافقتنامه با مجری پروژه‌ها و طرحها به منزله چارچوبی برای تعیین مسیر آینده، جهتگیری‌ها و هدف‌گذاری‌ها، مطالعه و برنامه‌ریزی فعالیتهای مربوط به تدوین ضوابط و استانداردهای ساخت و نگهداری متناسب با شرایط و مقتضیات با حفظ مصالح سازمان و سیر مراحل تصویب از دیگر خدمات این اداره کل است.
این اداره کل به عنوان دبیر شورای عالی فنی و عمرانی سازمان تامین اجتماعی در چارچوب آئین نامه پروژه‌های تکلیفی و ماموریتی، اقدامات لازم را در خصوص نیازسنجی و اخذ مصوبات لازم و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور احداث و توسعه واحدهای درمانی، اداری و رفاهی به عمل می آورد.

تحویل قطعی ۸ پروژه و تحویل موقت ۱۴ پروژه سازمان تأمین اجتماعی
براساس گزارش ارسالی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری خانه سازی ایران در سال جاری ۸ پروژه برای خدمت به مردم به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی تحویل قطعی شده است. این ۸ پروزه با ۱۸ هزار متر مربع زیربنا در سال ۱۴۰۰ به صورت قطعی به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی تحویل شده‌‎اند.
شعبه تأمین اجتمتاعی آذر شهر، پلی کلینیک تأمین اجتماعی رباط کریم، درمانگاه تأمین اجتماعی آذرشهر، شعبه و درمانگاه تأمین اجتماعی آستانه اشرفیه، مسکونی پزشکان درمانگاه تأمین اجتماعی راور کران، پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی بندر انزلی، شعبه تأمین اجتماعی عشق آباد و درمانگاه تخصصی تأمین اجتماعی زرندیه پروژه‌های تحویل قطعی شده در سال ۱۴۰۰ هستند.
علاوه بر پروژه‌های تحویل قطعی شده، ۱۴ پروژه نیز با زیربنای ۵۲ هزار مترمربع به صورت موقت به واحدهای اجرایی تأمین اجتماعی تحویل شده‌اند که خدمت رسانی به مردم در این پروژه‌ها نیز شروع شده و در عمل وارد مدار فعالیت و بهره‌برداری شده‌اند.
درمانگاه تأمین اجتماعی درگز، بیمارستان ۹۶ تخت خوابی ذزفول، شعبه ۳ تأمین اجتماعی قزوین، شعبه ۲ تأمین اجتماعی زنجان، شعبه تأمین اجتماعی مهر، توسعه بیمارستان تأمین اجتماعی شوشتر، پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی گچساران، درمانگاه تأمین اجتماعی سردشت، پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی برازجان، شعبه و درمانگاه تأمین اجتماعی کلاله، پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی رفسنجان، درمانگاه تأمین اجتماعی ساری، تکمیل ساختمان و تأسیسات پلی‌کلینیک تأمین اجتماعی بندرانزلی و مرمت و استحکام عمارت ظهیرالاسلام پروژه‌های تحویل موقت شده تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ هستند.

پروژه‌های عمرانی طراحی شده
در سال جاری ۲۷۹ هزار و ۶۲۶ متر مربع زیربنا در شرکت مهندسان مشاور خانه سازی ایران طراحی شده است که ۲۰۴ هزار و ۹۴۲ متر مربع آن مربوط به بخش‌های درمانی، ۴۳ هزار و ۲۶ متر مربع فضای اداری و ۳۱ هزار و ۶۵۸ متر مربع فضای خدماتی بوده است.
در بین پروژه‌های درمانی طراحی شده توسط شرکت مهندسان مشاور خانه سازی ایران در سال جاری ۴۴ هزار و ۲۶۹ متر مربع فضای بیمارستانی، ۲۶ هزار و ۹۰۲ متر مربع پلی‌کلینیک و ۷۲ هزار و ۵۸۵ متر مربع درمانگاه بوده است.

بخش آموزش و پژوهش
اقدامات در جهت تعالی در واحدهای فنی و مهندسی سازمان در سال‌های اخیر رشد فزاینده ای داشته است. این رشد با به کارگیری نیروهای متخصص و جوان از دانشگاه‌های معتبر، آموزش‌های ضمن خدمت، شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های بین المللی، چاپ مقالات علمی، عقد قراردادهای همکاری و انتقال فن‌آوری و پژوهش حاصل شده است.
در راستای رسالت سازمانی که مدیران سازمان تامین اجتماعی بر عهده بخشهای فنی سازمان و شرکت‌های تابعه نهاده اند، باز تعریفی از فعالیت‌های فنی و اجرایی در امور تحقیق و پژوهش، مشاوره و خدمات فنی و مهندسی، سرمایه گذاری و عملیات عمرانی و توسعه ای به انجام رسیده است. اهم این فعالیت‌ها در بازنگری در روشهای فنی و ارتقاء کیفی کارها بوده است. اما در جهت اهداف از پیش تعریف شده و چشم انداز فعالیت‌های آتی اقدامات زیر را در جهت رشد و تعالی به انجام رسانده است.
• آموزش پرسنل در بخشهای تخصصی، پدافند غیر عامل، سیستم‌های سلامت، بیمارستانهای نوین، تاسیسات نوین و سایر آموزشهای عمومی ضمن خدمت
• عقد قرارداد با دانشگاههای پیشرو در امر سلامت و شرکتهای متخصص خارجی به جهت انتقال دانش به روز از فعالیت‌های ساخت
• استفاده از رویه‌های نوین در ساخت ساختمان‌های درمانی و بیمارستانهای نسل جدید
• استفاده از رویه‌های جدید در احداث ساختمان مانند استفاده از اسکلت‌های فلزی جدید و پیش تنیده و روش‌های قالب لغزان و تونلی در ساختمان‌های بتنی
• استفاده از فن آورهای نوین در بخش‌های تاسیساتی در راستای ارتقاء کیفی خدمت رسانی
• بهره گیری از سیستم‌های تاسیساتی نوین در راستای کاهش مصرف انرژی و پژوهش در این خصوص
• ایجاد واحد طرح و توسعه و فن آوریهای نو
• تعریف واحد امکان سنجی و مطالعات پروژه‌های سرمایه گذاری و مشارکت
• آغاز پروسه ایجاد مرکز اسناد فنی سازمان تامین اجتماعی و تدوین مقدمات ایجاد آن در قالب یک پروژه
• تدوین فرآیند و سند بالادستی اسناد تحویل شدنی فنی و نحوه گردش آنها بعنوان یک پروژه جدید
• مطالعه در خصوص سیستم HIS بعنوان یک سیستم فراگیر و طراحی‌های متناسب با آن
• ایجاد واحد کنترل (QC/QA) طراحی و نظارت

اصلاح ساختار و فرآیندهای اجرای پروژه
اجرای پروژه‌های عمرانی و تکلیفی سازمان تامین اجتماعی در طول چندین سال از طریق شرکت طرح و اجرای خانه سازی ایران بعنوان یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ سرمایه گذاری خانه سازی ایران به انجام می‌رسید. به دلیل حجم کارهای اجرایی و نزدیکی فعالیت‌های این شرکت به فعالیت‌های عمرانی سازمان تامین اجتماعی و ماهیت سرمایه گذاری در هلدینگ خانه سازی ایران و این مهم که شرکت طرح و اجرای خانه سازی ایران رسالت انجام پروژه‌های سازمان را به صورت مدیریت طرح بر عهد داشت، روند اجرای عملیات و تضاد منافع باعث بروز مشکلات و بعضا کندی عملیات و در برخی از موارد افزایش هزینه‌های ساخت پروژه‌ها می‌گردید. بعلاوه عدم وجود دستگاه نظارت عالیه مجزی بر فرآیندهای اجرایی و عدم تطابق این رویه یعنی وجود نداشتن مشاور و ناظر فوق فعالیت‌های این شرکت، در سال ۱۳۹۸ مدیران سازمان تامین اجتماعی را بر آن داشت که با اصلاح ساختار، فرآیندهای اجرای پروژه‌ها را به روال شناخته شده و استاندارد تغییر دهند. در این ساختار جدید کارفرما به عنوان راس هرم اجرایی در پروژه‌ها و مهندسان مشاور به عنوان طراح و نظارت عالی ، شرکت مجری و نظارت مقیم و پیمانکار تعریف گردید.
گردش کار در این فرآیند کاملا مطابق با نظام فنی و اجرایی بوده و حق الزحمه، حقوق قانونی، شرح وظایف و مسئولیت‌ها و سایر تبعات قانونی بر اساس روال رایج و مصوب هیئت وزیران به انجام می‌رسد.
این تجدید ساختار و فرآیندهت باعث اصلاحات زیر بعنوان شاخص‌های اجرایی در پروژه‌ها از زمان استقرار آن در سال ۱۳۹۹ گردیده که به تدریج نیز در حال بهبود است.
• تسریع فرآیند گردش کار پروژه‌های عمرانی
• کاهش هزینه‌های طراحی و مهندسی در پروژه ها
• کاهش هزینه‌های بالاسری و به تبع آن هزینه‌های اجرایی پروژه ها
• افزایش نظارت فنی بر پروژه‌های درحال ساخت
• تسریع در روند اجرای پروژه‌ها به دلیل حذف منافع ناشی از تطویل پروژه‌های اجرایی
• رسیدگی سریع به ادعای پیمانکاران و جلوگیری از توقف پروژه به دلیل ادعای پیمانکاران
• تسریع در اخذ مجوزات قانونی لازم
• شفاف سازی در عملکرد پروژه‌های عمرانی سازمان تامین اجتماعی
• افزایش سطح دانش و فن آوری در پروژه‌های در حال طراحی و ساخت
• استقرار نظام مدیریت دانش در فرآیند اجرای عملیات
• استقرار روند QI/QC در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی سازمان تامین اجتماعی

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=38895

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.