• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

تحریم‌ها مانع افتتاح قطار سریع‌السیر در کشور شد

  • کد خبر : 19998
  • 07 مرداد 1400 - 15:18
تحریم‌ها مانع افتتاح قطار سریع‌السیر در کشور شد

رئیس‌جمهور گفت: یکی از کارهایی که می‌خواستم در دولت انجام بدهم اما نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود و اگر تحریم نبود، قطعا این پروژه افتتاح می‌شد.  به گزارش رویداد خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،   حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، […]

 به گزارش رویداد خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،   حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: روز غدیر را به هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه تشبیه می کنم‌.

وی افزود: پیامبر اسلام مردم را به راه مستقیم هدایت می‌کرد و وحی در غار حرا در مکه نازل شد اما دولت اسلام در مدینه شروع شد و هجرت پیامبر به معنای آغاز حکومت اسلامی است. هجرت پیامبر آغاز تاریخ ماست و مبنای تاریخ اسلامی هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است.

رئیس جمهور افزود: پیامبر وقتی در غدیر دست حضرت علی را گرفت و گفت هر که من مولای اویم علی مولای اوست، ایشان نه تنها علی بلکه صفات را برای حاکمان اسلامی مشخص کرده و در غدیر به مردم گفت چه فرد و افرادی می‌توانند حاکم دنیای اسلام باشند و با چه رفتاری می تواند حکومت دنیای اسلام را بر عهده بگیرند.

روحانی در ادامه اضافه کرد: تصور نمی‌کردم که هر هفته افتتاح داشته باشیم و خوشحالم که توانستیم این کار را انجام دادیم.

وی بیان کرد: مردم ما سه سال و نیم درگیر جنگ اقتصادی بودند و این اواخر هم کرونا و خشکسالی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد، اما زمانی که مردم می‌بینند این پروژه‌های عظیم به دست جوانان خودمان افتتاح می‌شود، احساس خرسندی می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جاده شمال برای ما بسیار مهم بود و از همان ابتدای دولت ساعت‌ها بحث کردیم تا این پروژه مجدداً عملیاتی و اجرا شود. در سال ۹۸ قطعه اول آن افتتاح شد و این کار را دنبال کردیم.

روحانی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که با مقام معظم رهبری در اولین دیدارهای خود در دولت داشتیم، درباره ریل بحث کردیم چرا که ریل یک وسیله ارتباطی بسیار مهم و ارزان قیمت است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه لیستی از اقدامات وجود دارد که دوست داشتیم در این دولت انجام بشود، اما نشد، گفت: یکی از کار‌هایی که می‌خواستم انجام بشود و نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود. دوست داشتم در دولت یازدهم پروژه  سریع‌السیر تهران به اصفهان افتتاح شود و اگر انجام می‌شد وارد یک فاز جدید می‌شدیم چرا که ریل را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت تجربه می‌کردیم.

روحانی افزود: اگر تحریم نبود راه‌آهن سریع السیر تهران اصفهان انجام می‌شد و حتی تهران به مشهد هم به پایان رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی هم داریم که طی ماه‌های آینده قابل افتتاح است، افزود: در اردبیل، سنندج، چهارمحال و بختیاری، و رشت – کاسپین طرح‌هایی وجود دارد که آماده است و به زودی افتتاح می‌شود، امیدواریم که در دولت سیزدهم هر روز و هر ماه شاهد افتتاح‌های این چنینی از جمله در زمینه ریل و راه باشیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: لازم می‌دانم که در این جلسه پایانی که با وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و بنیاد مستضعفان دارم، نکاتی را بگویم چرا که ممکن است بنده فرصت دیگری پیدا نکنم و این فرصت آخر ما باشد، انصافاً وزارت راه و شهرسازی بسیار تلاش کرد، به مسئله مسکن کاری ندارم و مسکن بخش دیگری است که البته در آن زمینه هم تلاش زیادی شد.

روحانی اظهار داشت: باید بگویم که وزارت راه و شهرسازی در زمینه راه، بزرگراه، آزادراه، ریل، بنادر و فرودگاه کارهای بزرگ انجام داد، توان فرودگاه‌های ما حدود ۵۰ میلیون بود، اما الان به بیش از ۷۰ میلیون رسیده است و توسعه بزرگی فرودگاه‌های کشور پیدا کردند، تعداد پروازهای بسیار افزایش یافته است و یک تحول در بخش فرودگاهی و سفر هوایی رخ داد.

وی افزود: در زمینه سفر هوایی تحولی رخ داد و اگر برجام ادامه می یافت تاکنون ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد و کلاً سازمان هوایی ما متحول شده بود. ما  توانستیم ۱۶ هواپیما را وارد کشور کنیم که با تحریم سال ۹۷ این قضیه بسته شد.

رئیس جمهور با اشاره به ایجاد تحول در ریل ادامه داد: بسیاری از واگن های مسافربری چه خرید و ساخت کار بزرگی شد و ریل را خود درست می کنیم و خودکفا شده ایم این در حالی که قبلا وارد می کردیم. در زمینه بنادر کار بسیار بزرگی انجام شد و ظرفیت بنادرمان از ۱۸۵ میلیون تن به ۲۸۵ میلیون تن افزایش یافت. کارهای بزرگی توسط بخش‌های خصوصی و قرارگاه خاتم الانبیا انجام شده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=19998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.