• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

تامین مالی زنجیره‏‌ای به توسعه صنعت کمک می‌کند

  • کد خبر : 34238
  • 14 دی 1400 - 8:48
تامین مالی زنجیره‏‌ای به توسعه صنعت کمک می‌کند

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تامین مالی زنجیره‏‌ای در شرایط عادی و یا تحریمی بحثی است که به توسعه صنعت کشور کمک می‎کند.

روح‎الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یازدهم در گفت‎وگو با خبرنگار ایبِنا درباره طرح تامین مالی زنجیره‎ای گفت: موضوع تامین مالی زنجیره‌‏ای هم در وضعیت عادی و هم در شرایط تحریمی یاری‎رسان توسعه صنعت کشور خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: صنایع بزرگی در کشور مانند پتروشیمی، فولاد، نفت و گاز، خودرو و … وجود دارد که از دو بخش بالادست و پایین‌دست بهره‎ می‎برند، اما مشکل مشترک‎شان عدم اتصال این دو بخش به یکدیگر است، لذا بازار سیاه ایجاد می‎شود و هزینه‎های گزافی شکل می‌گیرد، بنابراین مسئله فناوری و بهره‎وری  بین بالادست و پایین دست به نحوی آسیب می‌‎بیند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص یادآور شد: ایجاد روابط همکاری و مالی بین بالادست و پایین دست در قالب زنجیره‎های صنعتی کشور و تولید که حتی کشاورزی هم شامل آن می‎شود به معنای شکل دادن تامین مالی خواهد بود که در این صورت هم نیاز به نقدینگی درون زنجیره صنعتی کاهش می‎یابد و هم هدایت نقدینگی به سمت تولید بهتر انجام می‎گیرد و تورم تا حد قابل قبولی کنترل خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در خانه ملت ابراز کرد: تحقق این مسئله نیازمند آن است تا در کنار حضور بانک‎ها، تشکل‎های حوزه تولید هم حضور داشته باشند تا رابطه همکاری بین بالادست و پایین دست به هدایت درآید  و بر آن نظارت  صورت گیرد. دولت هم باید  به سمتی حرکت کند تا بتواند هزینه‎های تولید را از این شرایط فعلی به سمت آزادسازی قیمت‎ها سوق دهد. بنابراین بهتر آن است تا به جای افزایش نرخ بنزین یا گران کردن قیمت خودرو یا کاستن از ارز کالاهای اساسی، زنجیره‎های صنعتی را ملاک قرار گیرد زیرا از این طریق گام موثری برداشته خواهد شد.

ایزدخواه در ادامه چنین توضیح داد: انجام این کار سبب خواهد شد تا بحث تامین سرمایه در گردش، هدایت نقدینگی، کنترل تورم و افزایش همکاری‎های درون زنجیره‎ه‌ای صنعتی سر و سامان گیرد.

وی در خصوص کاهش فساد با استفاده از این شیوه بیان کرد: فساد بیشتر از جنس دو نرخی‌سازی بازارها شکل می‎گیرد. به این معنا؛ دارای یک بازار کنترل شده و یک بازار سیاه هستیم که اسباب تولید رانت را در این میان فراهم می‎سازد که نه به نفع بالادست است و نه برای پایین دست سودی به همراه دارد و در این میان تنها یک گروه صاحب ثروت می‎شود که از محل فعالیت آن‎ها نیست، بلکه از نابسامانی بازارها نشأت گرفته است.

وی افزود: برای مثال می‎توان به بحث خودرو اشاره کرد که سال گذشته درباره آن گفته شد بیش از ۸۰ هزار میلیارد تولید رانت شد یا در فولاد و دیگر صنایع به همین شکل بود. چنانچه تامین مالی زنجیره‎ای به درستی اجرا شود، مانع این رانت‎های بی‎مبنا خواهد شد و ضمن کاهش نیاز به نقدینگی رانت بیخودی برای کسی درست نخواهد شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=34238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.