• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
5

تامین زمین برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال

  • کد خبر : 40812
  • 14 اسفند 1400 - 10:34
تامین زمین برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی از آغاز پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با مدت بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از ۳ میلیون واحدی که در دستور کار است، زمین آماده می‌شود.

 به گزارش خبر ، رستم قاسمی – وزیر راه‌ و شهرسازی – شب گذشته در ارتباط زنده با یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ساخت مسکن در کشور به بازه زمانی یکسال و نیمه نیاز دارد. بر این اساس برای تحقق چهار میلیون مسکن تا پایان دولت سیزدهم باید در دو مرحله دو میلیونی هدف مورد نظر را دنبال کنیم تا به تعهد خود جامه عمل بپوشانیم.

قاسمی، یکی از محدودیت‌های طرح نهضت ملی مسکن در استان‌های شمالی را محدودیت زمین برشمرد و گفت: با روش‌های مختلف بخشی از این زمین‌ها تامین شده است و جمعه ۱۳ اسفندماه برای بخش باقی‌مانده پیگیری‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اغلب استان‌های کشور زیرساخت‌های لازم برای طرح نهضت ملی مسکن آماده شده است، عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که بخش زیادی از زیرساخت‌ها را برای شروع عملیات اجرایی مهیا کرده است؛ در این زمینه همچنین الحاقاتی به شهر همدان داشتیم و در کرمانشاه نیز در چند روز گذشته کلنگ ۲۰ هزار واحد مسکونی در کل استان و حدود ۱۰ هزار واحد در شهر کرمانشاه زده شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون واحدی که در دستور کار داریم، زمین را آماده خواهیم کرد، گفت: به صورت مداوم نیز در حال پیگیری همه استان‌ها هستیم تا در زمان تعیین شده سهم خود را شروع کنند.

قاسمی سقف وام هر واحد را تشریح و اعلام کرد: براساس توافق با شورای پول و اعتبار سهم هر واحد و استان را به لحاظ سقف وام اعلام کردیم، در این راستا سهم شهری مثل تهران و مرکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون و سهم روستا ۲۰۰ میلیون تومان بوده که به همه بانک‌ها ابلاغ شده است و بانک‌ها با تعیین اقساط ۲۰ ساله آغاز به کار کرده‌اند و تسهیلات در حال حاضر و تا زمان پیشرفت وضعیت افزایش نخواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین ۴۰هزار میلیارد تومان برای ودیعه کسانی که در شرایط فعلی با مشکل مواجه هستند، به عنوان ودیعه مسکن اجاره‌ای پیش‌بینی شده است که در سایت وزارت راه و شهرسازی اعمال خواهد شد و مردم می‌توانند بنابر نام‌نویسی که صورت می‌گیرد، تسهیلات مذکور را دریافت کنند.

نهضت ملی مسکن در یک نگاه

بنابراین گزارش، قانون جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) مصوب ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ یکی از برنامه‌های کلان دولت سیزدهم محسوب می‌شود. دولت با تلفیق دو طرح «نهضت ملی مسکن» و «اقدام ملی مسکن» قصد دارد چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال احداث کند. بانک‌ها موظف شده‌اند سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح جهش تولید و تامین مسکن اختصاص دهند. طبق آخرین آماری که محمودزاده – معاون وزیر راه و شهرسازی ارایه داده تا روز نهم اسفندماه ۱۴۰۰ تعداد ۳۳۰ هزار واحد یا تکمیل شده یا آماده عملیات اجرایی است و برای ۹۸۰ هزار واحد تامین زمین شده است. مجموعا در دو طرح حمایتی نهضت ملی مسکن و اقدام ملی ۵ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر تا کنون ثبت نام کرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی وعده داده که تا پایان سال جاری ۸۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله عملیات اجرایی برسد. وام این واحدها در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، دیگر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد تعیین شده است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۷ میلیون تومان خواهد بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=40812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.