• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
1

تامین آب دشتستان از کازرون/ طرح «نکاشت» امسال هم اجرا می‌شود

  • کد خبر : 15968
  • 10 خرداد 1400 - 4:41
تامین آب دشتستان از کازرون/ طرح «نکاشت» امسال هم اجرا می‌شود

بوشهر- استان بوشهر در زمینه تامین آب مورد نیاز مردم وابستگی زیادی به استان‌های همجوار دارد و امسال نیز طرح نکاشت برای تامین آب دشتستان از طریق کازرون اجرا خواهد شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان بوشهر از نظر تأمین منابع آبی وابستگی زیادی را به استان‌های هم‌جوار دارد؛ تا جایی که حدود ۹۰ درصد از آب مصرفی این استان از طریق فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود.

در حال حاضر بخشی از آب مصرفی استان از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها و بخشی نیز از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود که در مجموع حدود ۱۰ درصد از آب مورد نیاز در استان را شامل می‌شود.

تلاش‌های برای توسعه منابع تأمین آب در استان بوشهر صورت گرفته است که از مهمترین آنها می‌توان به افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های موجود در استان و ساخت و تکمیل طرح‌های آب‌شیرین‌کن اشاره کرد.

کاهش هدر رفت آب در شبکه‌های آب از طریق بهسازی و نوسازی خطوط انتقال و توزیع و همچنین ساخت سدهایی در سطح استان از دیگر راهکارهایی که با افزایش تولید آب در استان کمک می‌کند.

با اجرای طرح نکاشت حق‌آبه کشاورزان در اطراف رودخانه شاهپور کازرون خریداری شده و آن میزان آبی که به کشت محصولات کشاورزی مصرف می‌شد وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود بخشی از آب استان بوشهر خصوصاً در شهرستان دشتستان از طریق شهرستان کازرون استان فارس تامین می‌شود و چند سالی است که طرحی با عنوان «نکاشت» در کازرون اجرا می‌شود تا نیاز مردم استان بوشهر تامین شود.

با اجرای طرح نکاشت حق‌آبه کشاورزان در اطراف رودخانه شاهپور کازرون خریداری شده و آن میزان آبی که به کشت محصولات مختلف کشاورزی مصرف می‌شد وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود.

این طرح سبب پایداری منابع آب آشامیدنی استان از استان فارس و بهبود وضعیت آب استان می‌شود و امسال نیز این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

تامین آب دشتستان از کازرون

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به تامین بخشی از آب استان بوشهر و شهرستان دشتستان از کازرون در سال‌های قبل اظهار داشت: مقرر شد کماکان آب تخصیصی شهرستان دشتستان از این محل تأمین شود.

مهرداد ستوده با اشاره به نشست با مسئولان استان فارس در تأمین آب آشامیدنی استان بوشهر از منابع آبی کازرون بیان کرد: همکاری معاون عمرانی استاندار فارس، مسئولان آب منطقه‌ای استان‌های بوشهر و فارس و همراهی فرماندار کازرون در این زمینه قابل تقدیر است.

وی گفت: امید می‌رود با همراهی مردم در مدیریت مصرف آب دغدغه تأمین آب در تابستان امسال برطرف شود.

تامین آب دشتستان از کازرون/ طرح «نکاشت» امسال هم اجرا می‌شود

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف استان گفت: با تکمیل این طرح‌ها میزان وابستگی آب استان به کازرون به حداقل می‌رسد.

وی تصریح کرد: امید می‌رود با افزایش طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا در آینده شاهد انتقال آب خلیج‌فارس به مجموعه شهرستان کازرون باشیم.

اجرای طرح نکاشت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم از اجرای طرح نکاشت خبر داد و افزود: این طرح نقش مهمی در تامین بخشی از آب مصرفی مردم در استان بوشهر خواهد داشت.

عبدالحمید حمزه‌پور افزود: شرکت آب و فاضلاب استان در قالب طرح نکاشت سه میلیارد تومان به کشاورزان دارای زمین اطراف رودخانه شاهپور شهرستان کازرون استان فارس که از کشت محصول خودداری کرده و سهمیه آب خود را به مردم این استان اختصاص دادند، پرداخت کرده است.

وی بیان کرد: بر همین اساس آن میزان آبی که برای کشت محصولات مختلف کشاورزی مصرف می‌شد، وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود که همکاری کشاورزان و مسئولان استان فارس و کازرون قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه اکنون ۲۰ درصد از آب مصرفی استان بوشهر از کازرون تأمین می‌شود گفت: کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در زمستان گذشته و خشکسالی باعث افت کمی و کیفی منابع آبی محلی درون استان و استان‌های همجوار شده‌است.

تامین آب دشتستان از کازرون/ طرح «نکاشت» امسال هم اجرا می‌شود

افزایش تولید آب با آبشیرین‌کن

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اساسی ما در استان تأمین آب مورد نیاز مردم و کاهش نوبت‌بندی‌های آب بوده است و طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: یکی از اولویت‌های ما توسعه ظرفیت تأمین آب استان بوشهر از طریق شیرین‌سازی آب دریا بوده است که در این راستا پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در سطح شهرها و روستاهای ساحلی استان طراحی و اجرایی شده است.

وی از احداث تأسیسات آب‌شیرین‌کن با ظرفیت روزانه ۱۵۰ هزار مترمکعب خبر داد و خاطرنشان کرد: با تکمیل و وارد مدار شدن این تأسیسات، بخشی از وابستگی آبی استان بوشهر به همسایگان رفع می‌شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: در تخصیص اعتبارات به پروژه‌ها، حوزه آب را به صورت ویژه در دستور کار داریم و همواره یکی از اولویت‌های تخصیص اعتبارات برای پروژه‌های این بخش بوده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.