• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

بیمه چتر امنیت‌ساز دست‌سازه‌ها

  • کد خبر : 55113
  • 30 شهریور 1401 - 17:29
بیمه چتر امنیت‌ساز دست‌سازه‌ها

صنایع‌دستی با نظر به کم‌رقیب بودن در بازارهای جهانی می‌تواند با ارزآوری به رونق اقتصاد کشور کمک شایانی کند. امروزه صیانت از صنایع‌دستی به‌عنوان گنجینه‌های ارزشمند تاریخی و تداوم کاربردی آن نه‌تنها وظیفه‌ای همگانی و ملی است، بلکه پویایی، رونق و گسترش صنایع‌دستی در اقصی‌نقاط ایران‌زمین، شکوفایی اقتصاد و تجارت را به همراه دارد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از بیمه تعاون ، عسل اشتری، کارشناس امور بیمه درباره نقش بیمه در توسعه صنایع‌دستی به صمت گفت: امروزه رشد اقتصاد و پیشرفت اجتماعی بدون توجه به بخش‌های اصلی جامعه شامل نیروی کار و سرمایه امکان‌پذیر نیست. در این بین صنایع‌دستی دارای نقش قابل‌توجهی است، چراکه این هنر-صنعت در بسیاری از موارد منبع درآمد خانوار محسوب می‌شود و حفظ فرهنگ و اصالت بومی را به‌دنبال دارد. وی با تاکید بر اینکه صنعت بیمه می‌تواند نقش حائزاهمیتی در کاهش ریسک صنعت گردشگری و صنایع‌دستی داشته باشد، بیان کرد: در صنعت بیمه تمهیدات کارآمدی برای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفته نشده و جای کار فراوان دارد. وی افزود: بیمه صنایع‌دستی با هدف کمک به جامعه صنعتگران رشته‌های مرتبط با صنایع‌دستی، تعریف و راه‌اندازی شده است. این بیمه‌نامه، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۸، به تعدادی از افرادی که دارای شرایط دریافت این نوع بیمه‌نامه بودند تعلق گرفت، اما متاسفانه پس از گذشت چند سال در سال ۱۳۹۳، صدور این نوع بیمه‌نامه متوقف شد و تا چند سال، امکان آن وجود نداشت. اشتری با بیان اینکه صدور بیمه‌نامه صنایع‌دستی، از سال ۱۳۹۷ دوباره آغاز شد، گفت: در حال ‌حاضر این بیمه‌نامه برای افراد واجد شرایط صادر می‌شود و بسیاری از صنعتگران حوزه صنایع‌دستی، تحت پوشش این بیمه قرار دارند. وی افزود: بیمه‌نامه صنایع‌دستی با همکاری و تلاش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است.

۴۰ هزار صنعتگر زیر چتر بیمه

وی خاطرنشان کرد: افرادی که تحت پوشش بیمه صنایع‌دستی قرار می‌گیرند، می‌توانند از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان که شامل بازنشستگی، از‌کارافتادگی و مستمری بازماندگان است، بهره‌مند شوند. در حال‌ حاضر کلیه هنرمندانی که در شهرها و روستاها فعالیت می‌کنند، می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم، اقدام به ثبت‌نام برای دریافت این نوع بیمه‌نامه کنند و تحت پوشش بیمه صنایع‌دستی قرار بگیرند. این کارشناس صنعت بیمه گفت: اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه صنایع‌دستی قرار دارند و بیش از ۲ هزار نفر نیز دارای شرایط ثبت‌نام برای دریافت بیمه‌نامه صنایع‌دستی هستند که می‌توانند با همکاری سازمان تامین اجتماعی، تحت پوشش این بیمه‌نامه و مشمول مزایای مربوط به مستمری و بازنشستگی قرار گیرند. وی بیان کرد: آن دسته از صنعتگرانی که در حوزه‌های صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط دریافت بیمه‌نامه صنایع‌دستی، تحت پوشش این بیمه قرار گیرند و در آینده از مزایای آن بهره‌مند شوند. وی افزود: مجلس شورای اسلامی، افراد خاصی را برای تحت پوشش بیمه صنایع دستی قرار گرفتن، در نظر گرفته و افراد برای دریافت بیمه‌نامه صنایع‌دستی باید دارای شرایطی باشند.

شرایط دریافت بیمه‌نامه

اشتری در تشریح شرایط دریافت بیمه‌نامه صنایع‌دستی گفت: هنرمندان، قالیبافان و شاغلان حوزه صنایع‌دستی، برای دریافت بیمه‌نامه صنایع‌دستی، محدودیت مکانی ندارند. کلیه افراد دارای شرایط لازم در شهرها و روستاها، می‌توانند اقدام به دریافت بیمه‌نامه صنایع‌دستی کنند؛ به‌شرط آنکه دارای شناسه تولید صنایع‌دستی باشند. وی در بیان شرایط احراز شناسه تولید صنایع‌دستی توضیح داد: تشخیص مصادیق صنایع‌دستی و افرادی که در این حوزه فعال و در عین حال، فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند، برعهده وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و صنعت، معدن و تجارت است. علاوه بر این داشتن گواهی فنی-حرفه‌ای مرتبط با نوع صنایع‌دستی، برای دریافت این بیمه‌نامه اجباری است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت بیمه جایگاه و نقش حائز اهمیتی در پایین آوردن ریسک‌ صنعت گردشگری و صنایع‌دستی دارد، اظهار کرد: در صنعت بیمه ما تمهیدات کارآمدی برای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در نظر گرفته نشده و جای کار فراوان دارد.

کارآیی بیمه‌نامه «توقف کسب‌وکار»

این کارشناس صنعت بیمه درباره چگونگی حمایت صنعت بیمه از صنایع‌دستی در دوران کرونا گفت: در دوران کرونا تنها بیمه‌نامه‌ای که به کسب‌وکارها کمک کرد، بیمه‌نامه «توقف کسب‌وکار» بود. از جمله کسب‌وکارهای تحت پوشش این بیمه‌نامه کسب‌وکار و مشاغل مرتبط با صنایع‌دستی است. این بیمه‌نامه به‌گونه‌ای طراحی شده که صنعتگران به ازای هر روز تعطیلی مطابق طرح خریداری‌شده، خسارت دریافت می‌کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=55113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.