• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

بیمه های زندگی؛ محبوب در دنیا، مغفول در ایران

  • کد خبر : 33737
  • 08 دی 1400 - 13:54
بیمه های زندگی؛ محبوب در دنیا، مغفول در ایران

بیمه نقش بسیار مهمی در بهبود، رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد، بدون تکیه بر صنعت بیمه، اقتصاد هیچ کشوری، اقتصاد مطمئن و پویایی نخواهد بود. عملکرد رو به جلوی صنعت بیمه می‌تواند سطح رفاهی و زندگی افراد جامعه را افزایش دهد و عامل پیش برنده اقتصاد مقاومتی محسوب گردد. بیمه‌های زندگی با توجه به ویژگیهای خاص آن از جمله حجم بالای ذخایر ریاضی و ماهیت انباشتگی آن می تواند در فعال نمودن بازار سرمایه نقش کلیدی ایفا نموده و باعث فعالیتهای اقتصادی سودآور گردد.

سیما خسروشاهی، سرپرست مدیریت بیمه‌های زندگی بیمه میهن در گفت‌وگو با پایگاه خبری الفباخبر با بیان این مطالب افزود: در حال حاضر سهم بیمه‌های زندگی از کل حق بیمه تولیدی در حدود ۱۵ درصد می‌باشد و رشته عمر و سرمایه‌گذاری بیشترین سهم را در بین رشته‌های بیمه‌های زندگی به خود اختصاص داده است. این نوع بیمه‌‌نامه‌ها علاوه بر بخش بیمه‌ای ( پوشش‌های اصلی و تکمیلی) بخش پس‌اندازی نیز دارند به‌طوری که در این نوع بیمه‌نامه‌ها بیمه‌گرها به مشتریان خود سود فنی علی الحساب و مشارکت در منافع پرداخت می‌نمایند. سود فنی بیمه‌های زندگی در دو سال اول ۱۶ درصد و دو سال دوم ۱۳ درصد و از سال چهارم به بعد ۱۰ درصد است. اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی اقتصاد کشور و نرخ رشد تورم و همچنین بازدهی بازارهای موازی، به نظر می‌رسد سود فنی سالهای اولیه برای بیمه‌گذاران رغبتی جهت خرید بیمه‌نامه زندگی ایجاد ننماید ، لذا اخیراً شرکت‌های بیمه‌ای جهت حفظ مشتریان خود به گسترش پوشش‌های تکمیلی روی آورده‌اند
خسروشاهی تصریح کرد: شرکت‌های بیمه، پوشش‌های مختلفی مانند امراض خاص، از کارافتادگی، غرامت روزانه بستری و … به بیمه‌نامه های خود الحاق کردند تا جذابیت‌های بیشتری برای مشتریان خود به ارمغان آوردند اما با توجه به اینکه ترکیب سنی جمعیت کشور عزیزمان ایران در حال تغییر جدی و اساسی قرار گرفته و جمعیت کشور در حال پیشروی بسمت سالخوردگی است شرکت‌های بیمه‌ای جدیدا محصولاتی مانند بیمه‌نامه‌های مستمری و بازنشستگی را برای آن دسته از افرادی که امکان بهره‌مندی از صندوق‌های بازنشستگی در زمان بازنشستگی خود را ندارند، عرضه کرده‌اند.
وی افزود: اخیرا بیمه‌نامه مستمری آنی نیز به بازار آمده و بیمه میهن نیز در حال طراحی این محصول است که ابتدای سال آینده این بیمه‌نامه را ارائه خواهد داد. در این نوع بیمه‌نامه‌ها، مشتری‌ها یک مبلغ را یک‌جا به شرکت بیمه می‌پردازند و حداقل پس از یکماه بعد مستمری دریافت می‌کنند. در حال حاضر صرفا چند شرکت انگشت ‌شمار، بیمه مستمری را ارائه می‌دهند.
سرپرست مدیریت بیمه‌های زندگی بیمه میهن در پاسخ به این سوال که ضریب نفوذ بیمه‌نامه‌های زندگی در کشور به چه صورت است گفت: بیمه زندگی به عنوان یک محصول مالی خدمات مناسبی در راستای پوشش انواع ریسک‌ها که اشخاص در زندگی روزمره با آن ها روبرو هستند در دنیا در حال عرضه است و از محبوب‌ترین بیمه‌ها در سطح جهان به شمار می‌آید اما در کشور ما این بیمه‌نامه مغفول مانده و از جایگاه مناسبی در بین خانوارهای ایرانی برخوردار نیست. گواه این مدعا هم میانگین پایین ضریب نفوذ بیمه زندگی در ایران نسبت به میانگین جهانی است که فاصله زیادی را نشان می‌دهد.
سرپرست مدیریت بیمه‌های زندگی بیمه میهن در پاسخ به این سوال که جایگاه بیمه‌نامه‌های زندگی ایران در جهان به چه صورت است؛ گفت: مطابق آخرین آمار منتشر شده در نشریه سیگما ۲۰۲۱ ایران صرفا یک دهم درصد از بیمه‌های زندگی جهان را به خود اختصاص داده و رتبه چهلم را به خود اختصاص داده است.
خسروشاهی در خصوص علت پایین بودن سهم بیمه‌های زندگی در صنعت گفت: با توجه به اینکه سهم عمده بازار بیمه‌های زندگی ما را بیمه عمر و سرمایه‌گذاری تشکیل داده و این محصول در بازارهای موازی رقبای جدی زیادی دارد که بازدهی آن‌ها در سالهای اخیر از این بیمه‌ بیشتر بوده لذا یکی از این اصلی ترین دلایل میتواند وجود بازارها و محصولات کاراتر و همچنین تورم بالا در ایران باشد.
وی در رابطه با راهکارهای افزایش فروش بیمه نامه‌های زندگی در کشور نیز گفت: علاوه بر طراحی بیمه‌نامه‌هایی که نیاز جامعه را برآورده سازد( همچون مستمری) معرفی صحیح بیمه‌نامه‌های زندگی به مردم نیز بسیار مهم است، بسیاری از مردم آگاهی کافی نسبت به این بیمه‌ها را ندارند.
خسروشاهی بیان کرد: اگر بیمه‌نامه‌های زندگی به صورتی طراحی کردند که مطلوبیت لازم را برای تمامی اقشار جامعه داشته باشند در سال‌های آینده این تصویری که در ذهن مردم از بیمه‌نامه‌های زندگی وجود دارد، بهتر خواهد شد، البته زمان زیادی باید سپری شود تا این موضوع تحقق یابد.
سرپرست مدیریت بیمه‌های زندگی بیمه میهن در پایان گفت: بیمه میهن یک محصول عمر و سرمایه گذاری بسیار جامع و یک پوششی با نام پوشش تشخیص و درمان سرطان که انحصاری این مجموعه است را ارائه می‌دهد و در آینده نزدیک نیز بیمه مستمری آنی را عرضه خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.