• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

بورس کالا به صنعت سیمان سامان داد

  • کد خبر : 43663
  • 29 فروردین 1401 - 16:06
بورس کالا به صنعت سیمان سامان داد

با عرضه سیمان در بورس کالا، به واسطه شفافیت و رقابت شکل گرفته مزیت‌های متعددی در بازار سیمان ایجاد شد که مهمترین آن‌ها حذف رقابت‌های منفی متاثر از ارزان فروشی و فروش‌های اعتباری شرکت ها بود.

ولی‌اله اخلاقی فرد، مدیرعامل  سیمان صوفیان با بیان اینکه تا پیش از ورود سیمان به بورس کالا برخی شرکت ها خودزنی و با دستکاری قیمت ها بازار را آشفته می کردند به کالاخبر گفت: در این شرایط شرکت ها مجبور به فروش های اعتباری بودند و در نتیجه به واسطه ارزان فروشی برخی شرکت ها، رقابت های منفی شکل می گرفت.

به گفته وی با ورود سیمان به بورس کالا کف قیمت مشخص شد و با نظارت های وزارت صمت حتی بخش خصوصی ملزم به عرضه همه محصول های خود در بورس کالا شدند و اکنون شاهد هستیم که قریب به ۹۰ درصد کارخانجات سیمان در بورس کالا عرضه میشوند.

اخلاقی فرد با تاکید این نکته که عرضه در بورس کالا علاوه بر مزیت برای تولیدکننده، مزیت هایی را برای مصرف کننده نیز به همراه دارد، اظهار کرد: خریداران چون به صورت اعتباری خرید می کردند در نتیجه چند برابر قیمت و با قیمت های بالا به صورت اعتباری می فروختند و همین امر وصول مبالغ شرکت ها را با چالش همراه می کرد و لذا شفافیت معاملات به کلی از بین رفته بود.

وی یادآور شد: با ورود سیمان به بورس کالا این شفافیت ایجاد و تکلیف خرید و فروش ها و همینطور نظارت ها مشخص شد، چراکه خریداران عمده موظف به فروش ۳ درصد بالاتر از قیمت خریداری شده بودند و خریداران خُرد تا ۱۰ درصد این امکان برایشان فراهم بود و از این‌رو فرآیند نظارت وزارت صمت تسهیل شد.

بازار سیمان با بورس کالا شفاف شد

به گفته اخلاقی فرد ورود سیمان به بورس کالا، شرایط بازار را شفاف کرده است و نرخ ها براساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می شوند. به این ترتیب که چنانچه عرضه بیشتر از تقاضا باشد محصول با قیمت های کف معامله می شود اما اگر تقاضا بیشتر باشد شاهد رشد نرخ خواهیم بود.

وی ادامه داد: این اقدام نه تنها باعث رفع دغدغه مدیران شرکت ها در تسویه وجوه شد، بلکه حذف واسطه و دلالان را به دنبال داشت.

مدیرعامل سیمان صوفیان در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: شفاف شدن فرآیندهای خرید و فروش با حذف واسطه ها سبب بهبود سود شرکت ها شده است و سود اصلی را به تولیدکننده باز می‌گرداند که آن را در تولید به کار بگیرد.

اخلاقی فرد درباره شرایط صنعت سیمان در آینده تصریح کرد: خوشبختانه ساخت و ساز شرایط خوبی دارد و به جهت آغاز پروژه مسکن ملی شرایط تقاضا مطلوب است اما وضعیت تولید با نزدیک شدن به فصل گرما و بحث برق ممکن است کاهشی باشد و این مسئله به صنعت سیمان آسیب می رساند. این اتفاق سال قبل هم وجود داشت و در برهه ای برق و در برهه ای قطع گاز صنایع و عدم توانایی در تامین مازوت، ظرفیت تولید کلینکر را دچار مشکل کرد و احتمال می رود با تداوم این روند، کمی کمبود سیمان امسال اتفاق بیافتد، اما امکان کنترل و مدیریت موضوع وجود دارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=43663

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.