• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

بورس کالا، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است

  • کد خبر : 33461
  • 04 دی 1400 - 20:37
بورس کالا، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بورس کالا، بازار کالای کشور را قابل رصد و شفاف کرده است، گفت: قیمت‌گذاری یکی از ایراداتی است که همیشه در این بازار وجود داشته و هنوز هم در برخی از محصولات با این معضل همراه هستیم.

«مجید عشقی» امروز (دوشنبه)‌ در مراسم افتتاحیه معاملات آتی مس در بورس کالا افزود: یکی از رسالت‌های تجربه بورس کالا، اوراق بهادارسازی محصولات و تبدیل معاملات فیزیکی به معاملات اوراق بهادار است که این بحث در ابتدای فعالیت این بورس دنبال شده است.

وی با بیان اینکه اکنون بسیار خوشحال هستیم که در خصوص محصولات صنعتی به این مرحله رسیده‌ایم، ادامه‌داد: موانع و مشکلات زیادی در راه اندازی معاملات اوراق بهادار محصولات صنعتی وجود داشت که با تلاش مسوولان این اتفاق رخ داد و امروز شاهد راه اندازی معاملات آتی مس هستیم.

عشقی خاطرنشان‌کرد: بورس کالا مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است و مخالفت ها و دست‌اندازهای زیادی در مقابل بورس کالا برای توسعه معاملات و پذیرش محصولات جدید شرکت ها وجود داشت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه اکنون ۵۰ میلیون تن محصولات مختلف در حال معامله در بورس کالا هستند که عددی بسیار خوب است، خاطرنشان‌کرد: بخش عمده‌ای از محصولات صنعتی و پتروشیمی در فضای کاملا شفاف و رقابتی در حال معامله هستند.

وی بیان‌داشت: قیمت‌گذاری یکی از ایراداتی است که همیشه در این بازار وجود داشته و هنوز هم در برخی از محصولات با این معضل همراه هستیم.

عشقی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که در دارایی‌های فیزیکی حساسیت‌هایی وجود دارد، گفت: انجام معاملاتی کنونی بورس کالا به گونه‌ای است که شرکت‌های تولیدکننده بتوانند به مواد و محصولات دست پیدا کنند و در کنار آن شرکت‌ها نیز قادر به فروش محصولات خود با قیمت منصفانه هستند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در بورس کالا تناقض‌ها به خوبی مدیریت شده و بیشتر محصولاتی که در بورس کالا وارد می‌شوند در فضای رقابتی در حال معامله هستند.

وی گفت: موضوع دیگر بحث شفافیت است که معاملات در این بازار قابل رصد مشخص است که چه کسانی در این بازار در حال معامله هستند، این نشان‌دهنده آن است که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و می توان شفافیت را در بین کالاها شاهد باشیم.

وی اعلام کرد: یکی از اقداماتی که در بورس کالا انجام شد اما در ابتدای کار خود با چالش‌های زیادی مواجه بود، عرضه سیمان در این بازار بود که در ابتدای فعالیت خود با قطعی برق و گاز صنایع روبه‌رو شد.

عشقی خاطرنشان‌کرد: با وجود برخی از مشکلات جزیی در این مسیر، اما معاملات روان و خوبی را در حوزه سیمان داشتیم و دسترسی همه افراد برای خرید این کالا ایجاد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با عرضه سیمان در بورس کالا، انحصار از محصول سیمان برداشته شد و بورس کالا توانست با عرضه مناسب معاملات را انجام دهد.

وی به معاملات گواهی سپرده کالاهای صنعتی اشاره کرد و ادامه‌داد: بورس کالا درصدد است تا برخی از موانع این فعالیت برطرف شود که این امر به عنوان اتفاقی مثبت تلقی می شود تا محصولات صنعتی به صورت گواهی سپرده معامله شوند.

عشقی گفت: ضمانت عرضه‌کنندگان در بحث عرضه‌های فیزیکی در بورس کالا یکی از دغدغه‌هایی بود که تلاش شد تا حدی از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی برطرف شود و گسترش پیدا کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: مس در ابتدای راه اندازی بورس کالا تجربه معامله در این بازار را داشت، اما به دلیل وجود برخی از موانع معاملات آن با موفقیت همراه نبود.

وی به پیگیری حذف مالیات از معامله گواهی سپرده کالایی صنعتی اشاره کرد و افزود: بهتر است اقدامی انجام شود تا محصولات صنعتی به صورت گواهی سپرده معامله شوند، حال امیدوار هستیم تا از طریق مدلی که پیاده‌سازی شده و تجربه ای که از معاملات آتی کالاهای دیگر داریم، این کالا معاملات خود را با موفقیت و پرقدرت از سر بگیرد.

عشقی خاطرنشان‌کرد: آمادگی داریم تا برای سایر محصولات صنعتی که ویژگی‌های اوراق بهادار شدن و راه‌اندازی گواهی سپرده را دارند، این کار را انجام دهیم.

عرضه خودرو در بورس

وی در ادامه با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا، گفت:  در تلاش هستیم تا خودروهایی که شامل قیمت‌گذاری دستوری نیستند و خودروهایی که شامل قیمت‌گذاری دستوری هستند اقدامی برای خروج آنها انجام شود تا قیمت خودروها به صورت رقابتی تعیین شود و اختلاف قیمت ها از بین برود.

عشقی ادامه‌داد: سیاست‌گذاری این امر بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار است اما در این زمینه آماده همکاری با وزارتخانه یاد شده هستیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به رینگ صادراتی محصولات تاکید کرد و گفت: این موضوع همیشه جزو دغدغه‌های بورس کالا بوده است، محصولات فرآورده‌های نفتی چندین سال است که در این حوزه در حال فعالیت بوده است.

وی ادامه‌داد: در حوزه‌های دیگر باید تلاش بیشتری شود و امیدواریم محصولات بیشتری علاوه بر محصولاتی مانند زعفران و محصولات صنعتی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شود و این آمادگی را داریم تا اگر عرضه‌کنندگان بخواهند از رینگ صادراتی استفاده کنند در این زمینه به آنها کمک کنیم.

عشقی ابراز امیدواری کیرد با راه‌اندازی گواهی سپرده مس و میلگرد بستری فراهم شود تا سایر محصولات صنعتی و معدنی حتی محصولات پتروشیمی که حساسیت سهمیه‌بندی ندارند از این طرح استفاده کنند و گواهی سپرده آنها راه اندازی شود تا معاملات آنها به صورت شفاف‌تر انجام شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه امیدواریم بورس کالا با روند رو به رشدی که دارد، فعالیت خود را ادامه دهد، گفت: در سازمان بورس این توانایی را داریم تا درباره ابزارهای جدید تصمیم‌گیری کنیم و اصلاحات لازم را برای تطابق مقررات با شرایط بازارهای مختلف انجام دهیم.

وی افزود: همچنین باید کمک کنیم تا شرکت‌ها به راحتی به مواد اولیه دسترسی پیدا کنند و نیز فروشندگان که شرکت‌های بزرگی هستند با قیمت‌های رقابتی و منصفانه محصولات خود را به فروش برسانند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=33461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.