• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

به جای پول‌هایمان از ژاپن واکسن بگیریم!

  • کد خبر : 21933
  • 02 شهریور 1400 - 16:26

رئیس کمیته اقتصادی مشترک ایران و ژاپن می‌گوید که در حال حاضر بهترین زمان برای استفاده از ظرفیت پول‌های بلوکه شده ایران برای واردات واکسن به کشور فراهم شده است. به گزارش رویداد خبر ، بهرام شکوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بخشی مهمی از تجارت ما تحت تاثیر […]

به گزارش رویداد خبر ، بهرام شکوری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بخشی مهمی از تجارت ما تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و به خصوص در حوزه‌هایی که صادراتی دولتی داشتیم، امکان بازگشت پول فراهم نشد، از این رو مبلغ قابل توجهی از درآمد و دارایی ایران در کشورهای مقصد بلوکه شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت این پول‌ها باید به عنوان یک اولویت مهم اقتصادی در نظر گرفته شود، بیان کرد: در صورتی که تحریم نبودیم قطعا این پول‌ها امکان انتقال به کشور داشت و دولت می توانست تصمیم بگیرد که بر اساس کدام اولویت خود اقدام به هزینه آنها کند اما در حال حاضر که جابجایی این پول‌ها دشوار است، می‌توان به واردات کالا در ازای لااقل بخشی از این منابع فکر کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هر چند نام تعدادی از کشورها در فهرست مقاصد صادراتی که پول ایران در آنجا بلوکه شده دیده می‌شود اما کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی در موقعیت خطیر کرونا می‌توانند به ما کمک کنند. این دو کشور از تولیدکنندگان واکسن‌هایی مانند آسترازنکا به شمار می‌روند که امکان واردات واکسن از آن‌ها برای ایران وجود دارد.

شکوری با اشاره به واردات قبلی واکسن از این کشورها به ایران توضیح داد: ژاپن چند هفته قبل حدود سه میلیون دوز واکسن را به مردم ایران اهدا کرد که ما نیز از طرف بخش خصوصی تشکر خود از این اقدام ژاپن را اعلام کردیم. در کنار آن وزیر خارجه این کشور نیز به ایران سفر کرده و با رئیس جمهوری دیدار کرده است که در این جلسه نیز اشاره‌ای به پول‌های بلوکه شده ایران صورت کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به همراهی دولت ژاپن با مردم ایران و مجوزهایی که برای واردات واکسن انجام شده، واردات واکسن از ژاپن از محل پول‌های بلوکه شده کشور می‌تواند در شرایط فعلی گزینه‌ای بسیار مطلوب باشد. زیرا از یک سو مشکل تحریم‌ها را دور می‌زند، از سوی دیگر نیازی به تامین ارز و جابجایی آن نیست و در نهایت بخشی از منابع پولی کشور که در حال حاضر به آنها دسترسی نداریم، آزاد خواهند شد.

به گزارش ایسنا، ژاپن به عنوان یکی از تولیدکنندگان واکسن آسترازنکا، چندی قبل حدود سه میلیون دوز واکسن به مردم ایران اهدا کرد.

دولت سیزدهم اعلام کرده که تلاش می‌کند سرعت واردات واکسن کرونا و تزریق آن را افزایش دهد و در این مسیر از توان بخش خصوصی نیز استفاده خواهد کرد.

در سال‌های گذشته و تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، منابع درآمدی حاصل از صادرات ایران در برخی کشورها از جمله ژاپن و کره جنوبی بلوکه شده و هنوز راه حلی برای بازگشت آنها به کشور نهایی نشده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=21933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.