• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

بهترین ذوب آهن از ابتدای تاسیس

  • کد خبر : 56615
  • 27 مهر 1401 - 22:04
بهترین ذوب آهن از ابتدای تاسیس

آمارهای تولیدی ذوب آهن اصفهان در شش ماهه ابتدای سال جاری حاکی از ثبت رکوردهای جدید از ابتدای تاسیس این شرکت است . تولید چدن مذاب که یکی از معیارهای اصلی میزان تولید این مجتمع عظیم صنعتی است با ده درصد افزایش نسبت به سال گذشته به یک میلیون ۴۹۳ هزار و ۳۸۱ تن رسید که بالاترین میزان تولید از ابتدای تاسیس ذوب آهن می باشد.

مهندس رخصتی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت : از ابتدای سال جاری دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم و در تولید چدن مذاب ۲درصد از برنامه پیش هستیم که نوید دستیابی به تولید ۳ میلیون تن تا پایان سال را می دهد .
وی افزود : این تولید در شرایط سختی صورت گرفته است و مشکلاتی که از بیرون سازمان تحمیل شده همچون افزایش حقوق گمرکی واردات و همچنین افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه گاز ، تولید اقتصادی ذوب آهن را با چالش مواجه کرده است .
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود: با پی گیری های صورت گرفته در مجلس برای حل مشکل افزایش حقوق گمرکی ، اقدامات خوبی صورت گرفته اما نتیجه نهایی حاصل نشده است . در خصوص افزایش قیمت گاز نیز با توجه به نوع تولید ذوب آهن اصفهان و بی بهره بودن از یارانه انرژی ، متاسفانه با مشکل جدی مواجه هستیم به گونه ای که حفظ تولید ذوب آهن ، تنها با حل این مشکلات امکان پذیر است  .
وی افزود : مشکلات ذکر شده ، بارمالی سنگینی ایجاد کرده و موجب شناسایی زیان در صورت های مالی ذوب آهن شده است در حالیکه برای افزایش تولید که نیاز کشور است باید تعادل سودآوری برقرار باشد و برای این امر باید مشکلات طرح شده حل شود .
مهندس رخصتی ، تولیدات ذوب آهن اصفهان را بسیار استراتژیک و موثر در امنیت اقتصادی دانست و اظهار داشت : برای تامین مواد اولیه با اقدامات مختلف از جمله تغییر در ترکیب مواد ورودی به شرکت ، تغییر رویکرد در ارتباط و تعامل با معادن و …. موفق شدیم در کوتاه مدت این مشکل را حل کنیم اما، برای تامین پایدار مواد اولیه نیاز به انجام اکتشافات معدنی است. در این خصوص می بایست مساعدت لازم از طرف وزارت صمت برای واگذاری پهنه های معدنی درخواست شده انجام شود .
مهندس رخصتی با اشاره به عدم تخصیص سهمیه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی سنگ آهن به ذوب آهن ، گفت : این سهمیه با توجه به نوع تولید ذوب آهن در کمیسیون های مختلف مجلس تصویب شد که اجرایی شدن آن ، تایید دولت را می طلبد و امیدوارم با در نظرگرفتن این سهمیه برای ذوب آهن ، بتوانیم همچنان در تامین نیاز بازار و تولید محصولات استراتژیک با قدرت عمل کنیم . این مشکل در حالی است که سایر تولید کنندگان فولاد از معادن دولتی سهمیه دارند ولی ذوب آهن بی بهره است .
وی با اشاره به دستاورد مهم ذوب آهن در تولید ریل گفت : این شرکت با وجود مشکلات فراوان سرمایه گذاری زیادی برای تولید ریل انجام داد اما دولت به عنوان تنها مشتری اصلی این محصول باید در پرداخت هزینه خرید ریل به نحوی عمل کند که تولید ریل برای ذوب آهن امکان پذیر باشد .
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به تولید سایر محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله تیرآهن های بال پهن در این شرکت گفت : در تولید این محصولات هم مطابق برنامه پیش رفته ایم که اهیمت بسیاری در تحول صنعت ساختان دارد و در تحقق نهضت ملی مسکن نیز نقش آفرین است .

مهرداد تولائیان معاون بهره برداری ذوب آهن نیز در خصوص رکوردهای تولیدی این شرکت گفت : در سال گذشته ، ذوب آهن موفق شد بیشترین تولید تاریخ خود را تجربه کند با این وجود در شش ماهه اول سال جاری رکورد تولید سال گذشته شکسته شد .
وی گفت : تولید محصول نهایی به یک میلیون و ۳۸۰ هزار و ۳۹۶ تن در پایان شش ماهه نخست سال رسید که  ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و تولید چدن با ده درصد افزایش به یک میلیون ۴۹۳ هزار و ۳۸۱ تن رسید که بالاترین میزان تولید شش ماهه از ابتدای تاسیس ذوب آهن اصفهان است . ضمن اینکه تولید فولاد با ۱۳ درصد افزایش به یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۳ تن ، محصولات نوردی با ۱۴ درصد افزایش به ۸۱۱ هزار و ۱۷۵ تن ،  تولید آگلومره با ۱۰ درصد افزایش به یک میلیون و ۷۲۱ هزار تن وتولید کک با ۲.۵ درصد افزایش به ۶۲۶ هزار و ۸۶۰ تن رسیده است .
تولائیان افزود : ذوب آهن اصفهان در حالی موفق به ثبت این ارقام تولیدی شده که برای تامین مواد اولیه با چالش مواجه بود اما موفق شدیم با برنامه ریزی و قراردادهای بلند مدت ،  موجودی مواد اولیه را حفظ کنیم .
معاون بهره برداری ذوب آهن  اظهار داشت : امسال در خصوص تکمیل سبد H ها ، گام های خوبی برداشتیم و سایز ۲۴ و ۳۰ این محصول به بازار عرضه شد و تلاش می کنیم با افزایش تولید ، نیاز بازار را تامین نماییم . همچنین برای تولید H و تیرآهن های با سایز بزرگ تر نیز برنامه ریزی کردیم و امیدواریم تیرآهن ۴۰۰ را تا پایان سال به تولید برسانیم .

همایون صمیمی مدیر بخش کوره بلند ذوب آهن نیز با اشاره به افزایش تولید این شرکت در بخش کوره بلند گفت : برای افزایش تولید چدن مذاب و همچنین کاهش مصرف کک که نقش بسیار مهمی در کاهش قیمت تمام شده محصولات شرکت دارد ، ۹ پروژه برنامه ریزی شده که تعدادی به اتمام رسید و تعدادی در دست اجراست . اجرای این پروژه ها موجب افزایش تولید و همچنین کاهش مصرف کک تا زیر ۵۰۰ کیلوگرم به ازاء هر تن چدن خواهد شد .
وی ابراز امیدواری کرد که ذوب آهن اصفهان با توجه به پیش بودن از برنامه تولید ،  امسال بتواند برای اولین بار به مرز تولید ۳میلیون تن در سال برسد .

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=56615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.