• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

بهبود اقتصاد صنعت برق به تأسیس یک نهاد تنظیم‌گر نیاز دارد

  • کد خبر : 25055
  • 30 شهریور 1400 - 17:09
بهبود اقتصاد صنعت برق به تأسیس یک نهاد تنظیم‌گر نیاز دارد

بهبود اقتصاد صنعت برق، توسعه متوازن استان‌ها و زیرساخت‌های صنعت برق و ضرورت ایجاد یک نهاد تنظیم‌گر موضوعات اصلی گفت‌وگوی میان مسئولین صنعت برق و نمایندگان مجلس بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، همایون حائری در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه اداره صنعت برق بدون بهره‌گیری از مکانیزم‌های اقتصادی انجام می شود، مشکل فعلی صنعت برق را عدم تناسب شرایط با نیازها و الزامات محیط جدید کسب و کار عنوان کرد و افزود: انباشت قابل توجه بدهیهای صنعت برق، واقعی نبودن قیمت برق و اعمال قیمت تکلیفی را یک اشکال اساسی برای صنعت برق است که حل آن نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی است.

وی با قدردانی از کمک و همراهی پیمانکاران و صنعتگران با صنعت برق، ابراز امیدواری کرد با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی، مشکل اقتصاد صنعت برق حل شود و نهاد تنظیم گر، نظارت بر این قضیه را عهده دار شود.

معاون وزیر نیرو ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات از ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور را مربوط به واحدهای آبی ذکر کرد و افزود: در گرما و خشکسالی اخیر ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت از مدار خارج شد و مشکلاتی را برای تامین برق ایجاد کرد.

حایری همچنین از برنامه وزارت نیرو برای سنکرون با شبکه برق ۲۵۰ هزارمگاواتی روسیه خبرداد و گفت: کارهای مطالعاتی این طرح در حال انجام است و باعث تسهیل صادرات و واردات برق و ارتباط الکتریکی با همسایگان شود.

در ادامه مدیرعامل شرکت توانیر نیز به شاخص‌های توسعه و پوشش کامل برق روستایی و شهری و پیشرو بودن کشور نسبت به متوسط جهانی اشاره کرد و گفت: محدودیت‌های کم سابقه صنعت برق در تابستان به جهت بروز خشکسالی، افزایش زودهنگام و بی سابقه دما، کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولید نیروگاه‌های آبی و استفاده از رمز ارزهای غیر مجاز رقم خورد و از سوی دیگر به رغم همکاری ۲۵ میلیون مشترک در تعدیل مصرف برق،۱۵ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت نکردند و ۲ تا ۳ درصد نیز بیش از ۲ برابر الگو مصرف کردند و هریک از این عوامل از جمله همکاری ۱۵ درصد مشترکان پر مصرف به تنهایی می توانست ۲۵۰۰ مگاوات از مصرف را تعدیل و مشکل تامین برق را رفع کند.

متولی زاده افزود: ایران نباید سردمدار مصرف انرژی در جهان باشد و با ۸۰ میلیارد دلار یارانه، بیشترین یارانه انرژی در دنیا را پرداخت و منابع انرژی را به حرارت تبدیل کند، راه حل این مشکل اصلاح مدل مصرف برق است که با کمک مجلس شورای اسلامی قابل انجام است.

وی با بیان اینکه موضوع اقتصاد برق مساله اصلی صنعت برق است و با مقایسه قیمت هر کیلوواتساعت برق در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به امروز، سیر نزولی ارزش قیمت آن در کشور را متذکر شد و تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب قیمت هر کیلوواتساعت برق با قیمت یک عدد نان برابر بود و هم اکنون به طور متوسط ۱۰۰ تومان به فروش می رود که یک بیستم قیمت نان است و طبیعتا عرضه ارزانترین برق دنیا در کشور، نمی تواند اقبال بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این صنعت را به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل توانیر اصلاح اقتصاد برق مبتنی بر قوانین و مقررات و یا کمک به بودجه صنعت برق و پرداخت مابه تفاوت قیمت برق تکلیفی را دو راهکار برشمرد.

وی افزود: در تهران از مجموع ۴ میلیون مشترک ۴۰۰ هزار مشترک ۲۰ تا ۳۰ برابر الگو برق مصرف کردند و از طرفی ۲۵ میلیون مشترک در کشور الگوی مصرف را رعایت می کنند بنابر این معتقدیم عموم مردم نباید تحت فشار قرار بگیرند بلکه تعداد محدودی از مشترکان که مصرف بی رویه دارند، قیمت واقعی برق را بپردازند.

همچنین محمد خدابخش، رییس فراکسیون توسعه متوازن در ادامه به مقایسه تطبیقی استان‌ها به لحاظ برخورداری از نیروگاههای حرارتی پرداخت و با اشاره به کم برخوردار بودن برخی استان‌ها ازجمله کهگیلویه و بویر احمد با رتبه ۳۱، چهارمحال بختیاری رتبه ۳۰، لرستان رتبه ۲۹ و ایلام رتبه ۲۸، پیشنهاد کرد در طرح توسعه متوازن زیرساختهای برق، استانهایی که در جایگاه پایین تر قرار دارند در اولویت قراربگیرند.

وی تصریح کرد: ما به تاسیس یک نهاد تنظیم گر که نمایندگانی از اتاق بازرگانی، وزارت نیرو، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه در آن حضور داشته باشند، نیاز داریم تا قیمت گذاری‌ها منصفانه انجام شود و بخش خصوصی با رغبت بیشتری به فعالیت در این عرصه بپردازد که در این رابطه برخی از بانک‌ها نیز برای احداث نیروگاه به روش BOT اعلام آمادگی کردند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=25055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.