• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

برنامه فعال سازی دو معدن بزرگ در مناطق محروم / نقش بخش خصوصی در سوددهی مجتمع های واگذار شده

  • کد خبر : 47650
  • 23 خرداد 1401 - 10:13
برنامه فعال سازی دو معدن بزرگ در مناطق محروم / نقش بخش خصوصی در سوددهی مجتمع های واگذار شده

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: طی سال های آینده دو معدن بزرگ در سطح ملی در مدار فعالیت قرار می گیرند.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه اله جعفری که در سومین نشست مطبوعاتیِ یک ماه گذشته با خبرنگاران (رسانه های تخصصی) سخن می گفت، با اشاره به اهمیت اکتشاف به عنوان نقطه آغازین سرمایه گذاری و توسعه، تصریح کرد: این بخش اولویت امروزه ما است و امیدداریم که طی دو سال آینده معادن جدید و بزرگی، فعال شوند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: هدف نهایی ما افزایش ظرفیت سازی و تولید محصولات معدن و صنایع معدنی و رونق مناطق کم برخوردار است که تمامی این موارد از مسیر اکتشاف می گذرد.
جعفری یادآور شد: آزادسازی بیش از ۴۰۰هزار کیلومتر مربع مساحت مناطق اکتشاف شده، انجام گرفته و در اختیار وزارت صمت است.
وی با اشاره به همکاری ایمیدرو با معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان زمین شناسی اظهار داشت: معادن مس-طلا جانجا، طلای هیرد و بزمان از جمله نتایج فعالیت های اکتشافی این سازمان است. به گفته جعفری، با فعال شدن معدن جانجا در سیستان و بلوچستان، بخش خصوصی فعالیت خود را در معادن اطراف توسعه بخشیده و آینده ای پررونق در انتظار آن مناطق است.

دو معدن بزرگ در مناطق کم برخوردار
جعفری ادامه داد: دو معدن با ذخایر قابل توجه در حال آماده سازی است که اتفاقا در مناطق کم برخوردار هستند و در آینده ای نزدیک، رونق اقتصادی را برای مناطق اطراف به بار خواهند آورد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: معدن طلای هیرد در خراسان جنوبی نیز جزو دستاوردهای اکتشافی اخیر این سازمان است که به زودی کارخانه شمش طلا آن افتتاح خواهد شد.
جعفری تاکید کرد: اثر رونق اقتصادی که شرکت های ملی مس، گل گهر، چادرملو و … برمناطق اطراف، استان متبوع خود و حتی کشورمان گذاشته اند امروزه برای معادن جدید قابل تصور است که علاوه بر رشد اشتغال و درآمدزایی به کاهش فقر نیز کمک شایانی خواهند کرد.

بهره گیری از دانش جدید
وی با اشاره به اینکه توسعه دانش و استفاده از نسل جدید فناوری در دستور کار ایمیدرو است، اظهار داشت: این سازمان با “ایمینو” (مرکز نوآوری معدن و صنایع معدنی در ایران)، در حال ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان برای رفع چالش های این بخش هستیم.
به گفته جعفری، استفاده بهینه از باطله ها و استحصال عناصر ارزشمند، به روز آوری دانش در استخراج، فرآوری و همچنین مصارف انرژی از جمله نیازهای امروزه است که با کمک شرکت های دانش بنیان در صدد رفع آن ها هستیم.

نقش بخش خصوصی در سوددهی مجتمع ها
وی درباره واگذاری مجتمع های تحت پوشش به بخش خصوصی گفت: طی سال های گذشته راهبری واحدهایی همچون سرب نخلک، نفلین کلیبر و فروکروم سبزوار به بخش خصوصی واگذار شده که با مقایسه عملکرد در تولید، درآمدزایی و اشتغال آن ها به نیکی نتایج ارزنده این سیاست مشخص می شود. به گفته وی، مجتمع سرب نخلک در حالی که در ابتدای دهه گذشته زیان ده بود در حال حاضر با حضور بخش خصوصی، تعداد شاغلان آن سه برابر، میزان تولید شش برابر و ذخیره ماده معدنی ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

معادن کوچک و جذب سرمایه گذار
جعفری در ادامه به اثر احیا و فعال سازی معادن راکد اشاره کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای ما این است که معادن کوچک، در قالب بلوک های ۱۰تایی قرار گیرند تا شرایط جذب سرمایه برای اکتشاف، فراوری و توسعه آن ها تسهیل شود و انگیزه سرمایه گذاران نیز بالا رود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین درباره هدایت سرمایه و سود شرکت های تابعه به توسعه گفت: یکی از اقدامات راهبردی ایمیدرو، تعیین مسیری جدید برای تامین مالی طرح های توسعه است که از محل سود انباشته شرکت های بزرگ، محقق می شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=47650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.