• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

بررسی کارنامه نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور به بهانه سالروز تأسیس آن

  • کد خبر : 4385
  • 23 آذر 1399 - 21:49
بررسی کارنامه نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور به بهانه سالروز تأسیس آن

به بهانه گذشت ۱۳ سال از تأسیس بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور، کارنامه این بانک در حوزه‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم.

به بهانه گذشت ۱۳ سال از تأسیس بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور، کارنامه این بانک در حوزه‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم.
به گزارش رویداد خبربه نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، هر ساله شاهد رشد مستمر و پایدار خدمات‌رسانی بانک مهر ایران در سراسر کشور بوده‌ایم. این خدمات با استقبال گسترده مردم مواجه شده، به‌‌‌گونه‌ای که این بانک از سال ۱۳۹۵ هر ساله رشد ۳۹ درصدی را در تعداد مشتریان خود تجربه کرده است.خالص منابع بانک مهر ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ هر ساله ۷۰ درصد افزایش داشته‌ و همزمان با آن رشد تقریباً ۷۰ درصدی تعداد و مبلغ تسهیلات اعطایی به مشتریان بانک نیز اتفاق افتاده است.اگرچه میزان تسهیلات پرداختی و سپرده‌های دریافتی برای عملکرد یک بانک اهمیت دارد، اما آنچه شیوه صحیح عملکرد در این بخش را به خوبی نشان می‌دهد، میزان کفایت سرمایه است. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال ۱۳۹۸ از کفایت سرمایه ۱۶ درصدی برخوردار بوده و میزان مطالبات معوق نیز تا پایان ۱۳۹۸ کمتر از یک درصد بوده است.با وجود عملکرد قابل توجه بانک در طول سال‌های گذشته، این بانک از تغییر فناوری در حوزه بانکداری جا نمانده و در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. بانک مهر ایران پس از طراحی نرم‌افزار همراه‌بانک خود، به توسعه خدمات بر بستر این نرم‌افزار پرداخته و خدماتی همچون افتتاح حساب، درخواست تسهیلات، احراز هویت آنلاین سجام و همچنین کارت هدیه مجازی را ارائه کرده است.در کنار این خدمات، برنامه مهر ایران برای سال جاری استفاده از اعتبارسنجی برای کاهش ریسک اعطای تسهیلات به حدود صفر و رشد میزان تسهیلات پرداختی به سه میلیون فقره است. خدمات بانکداری الکترونیکی علاوه بر اینکه هزینه رفت و آمد افراد را کاهش می‌دهد، نقل و انتقالات وجوه را نیز تسهیل می‌کند و شمولیت مالی یا به‌عبارتی دسترسی افراد بیشتر را به خدمات بانکی بهبود می‌بخشد.

کاهش نگرانی دانشجویان از هزینه تحصیل با تفاهم‌نامه‌های بانکیآنچه گفته شد تنها بخشی از عملکرد بانک مهر ایران را نشان می‌دهد. این بانک برای افزایش دربرگیری خدمات خود به قشرهای مختلف، تفاهم‌نامه‌های متعددی با سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادها امضا کرده است.همان‌طور که می‌دانیم هزینه‌های تحصیل یکی از مسائل پیش روی افراد است که گاهی آن‌ها را به مشاغل پاره‌وقت سوق می‌دهد. در این راستا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای توسعه تسهیلات‌دهی به قشر دانشجو اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویی وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام‌نور کرده تا با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه زمینه تحصیلات آسان را برای دانشجویان فراهم کند. بانک قرض الحسنه مهر ایران علاوه بر تفاهم نامه‌های اعطا تسهیلات، با ارائه کالاکارت برای دانشجویان پیام نور طبق تفاهم‌نامه امضا شده، نگرانی‌های دانشجویان را برای تأمین هزینه‌های خود در طول تحصیل کاهش داده است. کارمزد تمام طرح‌های ارائه شده حداکثر چهار درصد است.

افزایش رفاه دهک‌های پایین درآمدی با طرح همیاران مهراز دیگر مسائلی که پیش روی قشرهای ضعیف جامعه قرار دارد، ناتوانی در دریافت تسهیلات بانکی است. بنابراین برای رفع این معضل و کمک به قشر ضعیف جامعه، بانک مهر ایران به همراهی با خیرین اقدام به اعطا تسهیلات با نرخ‌های صفر تا دو درصد کرده تا زمینه اشتغال، تأمین معیشت، درمان و تحصیلات این قشر را فراهم کند.علاوه بر این، طرح همیاران مهر یک چرخه مستمر را ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که با پرداخت اقساط توسط گروه اول، نقدینگی به دسته‌های بعدی به‌عنوان تسهیلات پرداخت می‌شود تا به این ترتیب گروه بیشتری از افراد بتوانند از وام‌های با کارمزد اندک بهره‌مند شوند. مسئله‌ای که می‌توان به سهم خود موجب کاهش نابهنجاری‌های اجتماعی شود.

رشد اشتغال در بین اقشار محروم با تسهیلات مهر ایراناز آنجا که عمده مسائل جامعه به حوزه اشتغال مربوط می‌شود، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای رفع این مسئله اقدام به امضای تفاهم‌نامه با بنیاد برکت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) کرده تا زمینه رشد کارآفرینی و اشتغال را فراهم کند. همچنین بانک مهر ایران برای رفع مسئله مسکن به اقشار کم بضاعت با همکاری بنیاد مسکن حدود ۸۲۰۰ فقره تسهیلات به ارزش کل ۷۲۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است. این اقدامات بانک مهر ایران به‌واسطه همکاری و تفاهم‌نامه‌های متعدد موجب می‌شود تا رفاه در دهک‌های پایین درآمدی نیز تا حدودی برقرار شود و زمینه اشتغال آن‌ها و ایجاد یک درآمد پایدار فراهم شود.زنان سرپرست خانوار نیز یکی از اقشاری بوده‌اند که بانک مهر ایران به آن‌ها توجه ویژه داشته است. این بانک در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ۱۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۳۳هزار زن سرپرست خانوار پرداخت کرده است. بانک مهر ایران در مجموع نزدیک به ۵۰۰هزار فقره تسهیلات به ارزش حدوداً ۵۰هزار میلیارد ریال در حوزه محرومیت‌زدایی و حمایت از دهک‌های پایین درآمدی پرداخت کرده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=4385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.