• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

با حضور رئیس کل بیمه مرکزی؛ اوراق بیمه اتکایی شرکت بیمه ملت رونمایی شد

  • کد خبر : 63083
  • 04 بهمن 1401 - 21:01
با حضور رئیس کل بیمه مرکزی؛ اوراق بیمه اتکایی شرکت بیمه ملت رونمایی شد

در مراسمی با حضور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اوراق بیمه اتکایی بیمه ملت رونمایی شد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، صبح امروز در ششمین هفته از پویش فناورانه «سه‌شنبه‌های نوآورانه صنعت بیمه»، اوراق بیمه اتکایی بیمه ملت، با حضور مجید بهزادپور رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجید مشعلچی فیروزآبادی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، علی بنیادی معاون طرح و توسعه و علی استاد هاشمی معاون نظارت بیمه مرکزی، علیرضا یزدان‌دوست مدیرعامل این شرکت و جمعی از مدیران بیمه مرکزی و صنعت بیمه کشور، رونمایی شد.

مجید بهزادپور رئیس‌کل بیمه مرکزی در این مراسم با اشاره به انتشار اولین اوراق اتکایی در کشور گفت: سال ۹۸ اولین تلاش‌ها برای انتشار اوراق اتکایی بیمه با همکاری سازمان بورس آغاز شد و امروز شاهد به ثمر رسیدن این تلاش‌ها هستیم.

وی افزود: در زمینه انتقال ریسک، در قانون بودجه ۹۹ تبصره‌ای بود که بتوانیم این اوراق را منتشر کنیم و بحث جدی میان بیمه مرکزی و سازمان بورس در این زمینه وجود داشت و مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی تا به امروز طی شد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی به نقش موثر بیمه ملت برای انتشار اوراق اتکایی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۹ بیمه ملت هم کنار بیمه مرکزی بود و در تمام مراحل حضور داشت و امروز با کمک وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی این تلاش‌ها نتیجه داد.

بهزادپور همچنین به پیگیری و تلاش‌های مدیران بیمه مرکزی و مدیران شرکت‌های بیمه برای به نتیجه رسیدن انتشار اوراق اتکایی هم اشاره و تصریح کرد: با پیگیری جدی همکاران بیمه مرکزی و مدیران شرکت‌های بیمه و مدیران سازمان بورس، ابهامات حل شد و براساس مصوبه شورای فقهی، اجازه نقل و انتقال این اوراق صادر شد.

وی اضافه کرد: اعداد و ارقام این اوراق نسبت به ظرفیت بازار بسیار کم است و ما باید این کار را نقطه آغاز بدانیم و سعی کنیم این اوراق جای خود را در بازار باز کند. قطعا تجاربی که از همین گام‌های اولیه به دست می‌آوریم، در اصلاح‌ مسیر آینده موثر است. بحث انتشار اوراق، جذاب است و مشتریان خود را پیدا خواهد کرد و زمینه‌ای برای توسعه کار خواهد شد.

رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین گفت: خوشحالم که انتشار اوراق به مرحله اجرایی رسیده است و شرکت‌ها باید با جدیت انتشار اوراق را پیگیری کنند تا پایان سال عرضه شود.

قدردانی از بیمه ملت برای خلق محصولات نوآورانه

علی بنیادی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز در این جلسه با تاکید بر اهداف انتشار اوراق بیمه اتکایی تصریح کرد: بر این اساس هماهنگی میان نهادهای مالی ایجاد خواهد شد و از بازار بدهی استفاده خواهیم کرد و همچنین زنجیره خدمات مالی در شرکت‌های بیمه‌ای ما تکمیل خواهد شد و از سوی دیگر رویکرد به ابزارهای نوین بیمه‌ای نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

بنیادی افزود: انتشار اوراق اتکایی، فصل جدیدی در همکاری میان صنعت بیمه و بازار سرمایه است و می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه صنعت بیمه داشته باشد.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی اشاره‌ای هم به یکی دیگر از محصولات نوآورانه بیمه ملت داشت و گفت: بیمه‌نامه مسئولیت مدنی دوچرخه‌سواران نیز یکی از محصولات نوآورانه بیمه ملت است که با همکاری فدراسیون دوچرخه‌سواری معرفی شده و محصول خوبی است.

اوراق اتکایی، بالاترین اطمینان خاطر را به خریداران می‌دهد

علیرضا یزدان‌دوست، مدیرعامل بیمه ملت در این مراسم در توضیح انتشار اوراق بیمه اتکایی این شرکت گفت: انتشار اوراق بیمه اتکایی از دهه ۹۰ در دنیا آغاز شد و در حال حاضر در آمریکا و اروپا سهم زیادی در صنعت بیمه مربوط به این اوراق است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز کشور و تشدید تحریم‌ها، این حوزه می‌تواند کمک حال تمام شرکت‌های بیمه‌گر، به‌ویژه شرکت‌هایی مانند بیمه ملت باشد که مجوز قبولی اتکایی خارج از کشور را نیز دارد.

یزدان‌دوست گفت: ریسک انتشار اوراق جزو لایه‌های انتهایی تعهدات فاجعه‌آمیز است و از این جهت، اطمینان خاطر بالایی به تمام خریداران اوراق داده می‌شود که این اوراق جزو حوزه‌های پرریسک شناخته نمی‌شوند و طول عمر اوراق نیز یک ساله است.

مدیرعامل بیمه ملت در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: این حوزه می‌تواند ظرفیت‌سازی مناسبی برای شرکت‌های بیمه‌ای داشته باشد. در شرایطی که ممکن است ما شاهد اتفاقات جدیدی در حوزه روابط بین‌المللی باشیم، این حوزه می‌تواند برای شرکت‌های اتکایی و کل صنعت بیمه جذاب باشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم با همت همکاران بیمه مرکزی و همراهی سازمان بورس، اوراق بیمه اتکایی تا پایان سال ۱۴۰۱ عرضه شود.

یزدان‌دوست همچنین گفت: خریداران این اوراق می‌توانند شرکت‌های بیمه‌گر و سایر شرکت‌های فعال در حوزه بازار سرمایه باشند و از این شرایط بهره ببرند.

در بخشی از این نشست علیرضا یزدان‌دوست، مدیرعامل و عاطفه نقی‌زاده، مدیر بیمه‌های اتکایی و امور بین‌الملل بیمه ملت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

نقی‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ریسک اوراق اتکایی گفت: ما سعی کردیم همه لایه‌های ریسک را در نظر بگیریم و اگر خسارتی وارد شود به همان میزان که خسارت وارد آن لایه شده است، دارنده سهام در جبران خسارت سهیم شود، اما سودش باقی خواهد ماند.

یزدان دوست نیز در پاسخ به این سوال تأکید کرد: چون این اوراق برای اولین بار منتشر می‌شود، قطعا در زمان انتشار آن اعتمادسازی انجام خواهد شد و هیچکدام از شرکت‌ها در زمان عملیات بیمه‌گری در این لایه خسارت نخواهند داشت.

مدیر بیمه‌های اتکایی و امور بین‌الملل بیمه ملت در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با انواع ریسک‌های انتشار این اوراق، گفت: در بیمه ملت ما ظرفیت ۱۰۰ میلیارد تومان را در نظر گرفته بودیم و ۱۰ میلیارد تومان را بیمه مرکزی نزد خود نگه داشته است تا در خسارت‌های احتمالی که ممکن است این لایه را در بر بگیرد، این مبلغ را لحاظ کند.

یزدان دوست نیز توضیح داد: اوراقی که منتشر می‌شود در بخش اتکایی است که به عنوان تخصصی‌ترین بخش صنعت بیمه شناخته می‌شود و این موضوع شاید فرصتی ایجاد می‌کند که اطلاعات قابل توجهی را به مخاطبان در قالب آنچه در فرآیند اوراق رخ می‌دهد، منتشر کنیم. اگر در جلسه عرضه اوراق این نکات اتکایی کاملا شفاف شود، خریداران خواهند دید که سقف‌های در نظر گرفته شده دست نیافتنی خواهند بود. به هر حال صنعت بیمه با ریسک مواجه است و سقف‌هایی که برای انتشار اوراق در نظر گرفته شده است، سقفی است که در ۹۹ درصد، خسارت‌ها به آن حوزه منتقل نخواهد شد.

در پایان این مراسم، اوراق اتکایی شرکت بیمه ملت توسط رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

شایان ذکر است در بخش دیگری از این آیین اوراق بیمه اتکایی شرکت‌های بیمه ایران‌معین و بیمه اتکایی امین نیز رونمایی شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=63083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.