• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

باوجود بارش ها، مشکل آب تهران حل نشد

  • کد خبر : 61194
  • 07 دی 1401 - 7:26
باوجود بارش ها، مشکل آب تهران حل نشد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: علی رغم اینکه در روزهای اخیر شاهد بارش باران و برف در تهران بودیم اما باتوجه به اینکه عمده بارش ها در بالادست سدها به شکل برف بوده، مشکل آب تهران حل نشده و لازم است که مشترکان همچنان به موضوع مدیریت مصرف حساس باشند.

محمدرضا بختیاری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ذخایر سدهای تهران وضعیت مناسبی ندارند، اظهار کرد: بارندگی هایی که اتفاق افتاد خوب است، اما نکته ای که در مورد بارندگی ها وجود دارد این است که این بارش ها عمدتا در سرشاخه و بالادست سدها عمدتا به شکل برف بوده و تبدیل به روان آب نمی شود که بتواند مشکل را در کوتاه مدت حل کند.

وی تاکید کرد: بی شک این بارش ها نعمت هستند و برای فصول گرم سال ذخیره خواهد شد اما نکته ای که وجود دارد، باتوجه به اینکه در پاییز بارندگی نداشتیم و روان آب ایجاد نشد، بارش های اخیر خیلی به مخازن سدها کمک نخواهند کرد و آوردی برای رودخانه ها ندارند.

تا شب عید دچار مشکل هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران افزود: باتوجه به این شرایط در کوتاه مدت یعنی تا شب عید دچار مشکل هستیم و می بایست هموطنان  تهرانی به موضوع مدیریت مصرف توجه ویژه ای داشته باشند چراکه در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

بختیاری با اشاره به نیاز آبی تهران، گفت: شهر تهران روزانه بین ۲۹۰۰ تا ۳ میلیون مترمکعب مصرف آب شرب دارد که بخشی از آن از منابع آب سطحی و بخشی از منابع آب زیرزمینی تامین می شود، ذخایر سدهای تهران کاملا در حالت بحرانی قرار گرفته و ذخایر نامناسبی دارند، اگرچه حجم مخزن سدهای تهران ۲۷۴ میلیون است اما کل این آب قابل برداشت نیست.

از تابستان تاکنون در نقطه تنش آبی هستیم

وی با بیان اینکه بخشی از این منابع حجم مرده سد است و نمی توان روی آن حساب کرد، ادامه داد: به همین دلیل وضعیت تهران مناسب نیست و این بارندگی هایی که اتفاق افتاده نباید این تصور را ایجاد کند که مشکل آب تهران حل شده است و دیگر هیچ مشکلی برای تامین آب پایتخت وجود ندارد، از تابستان تا کنون در نقطه تنش آبی هستیم.

نسبت به سال های نرمال حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن داریم

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با توجه به اینکه اکنون شاهد ورودی به سدها هستیم و  نمی توان میزان دقیق آن را مشخص کرد، لذا می توان در مورد کسری نیز اظهار نظر قطعی کنیم اما به دلیل برودت هوای بالادست سدهای پنجگانه تهران میزان ورودی مناسب نیست، مخازن سدهای تهران در سال های نرمال در این برهه زمانی حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت، یعنی نسبت به سال های نرمال حدود ۴۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن داریم.

بختیاری با بیان اینکه این عدد گویای شرایط نامناسب منابع آبی تهران است، گفت: مخازن سدهای تهران نسبت به سال های نرمال یک سوم آن چیزی است که باید باشد.

وی اظهار کرد: خواهش من از همه شهروندان این است که مانند گذشته رعایت کنند، همانطور که اکنون در بحث گاز به شدت در چالش هستیم و مردم رعایت می کنند، در بحث آب هم باید این مدیریت وجود داشته باشد، این تصور نباید وجود داشته باشد که با کاهش دمای هوا و وجود بارش ها مشکل کم آبی برطرف شده و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نیست.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران برای تامین آب به شدت تحت فشار هستیم، اگرچه علی رغم سختی هایی که داشتیم حتی یک ساعت هم تامین آب تهران دچار مشکل نشدیم و از این به بعد نیز تلاش می کنیم که همینگونه باشد اما واقعیت این است که مردم به هیچ عنوان نباید تصور این موضوع که مشکل آب حل شده است را داشته باشند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=61194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.