• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

بانک مرکزی برای انجام وظایف ذاتی خود مقاومت کند

  • کد خبر : 11998
  • 13 فروردین 1400 - 20:45
بانک مرکزی برای انجام وظایف ذاتی خود مقاومت کند

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: بانک مرکزی برای انجام وظایف ذاتی خود در کنترل نرخ تورم و حفظ ارزش پول ملی باید مقاومت کند و زیر بار تعهدات بدون پشتوانه کارشناسی نرود.

یوسف کاووسی، کارشناس امور اقتصادی به خبرنگار ایبِنا درباره نحوه کنترل نقدینگی و تورم از سوی بانک مرکزی با توجه به امکان رشد آن در اثر کسری بودجه ۱۴۰۰ گفت: مهم ترین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است که از راه‌های مختلف مورد تامین قرار می‌گیرد. نتیجه این کار بانک مرکزی می‌تواند به کنترل رشد نقدینگی منجر شود که از اهمیت بالایی برخوردار است، البته باید در نظر داشت نقدینگی در بخش‌هایی می‌تواند مفید واقع شود زیرا گاها برای موتور محرکه اقتصادی و افزایش تولید قابل استفاده است، اما آنچه در ایران وجود دارد از نوع مضرآن به حساب می‌آید.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه یادآور شد: مهم ترین وظیفه بانک مرکزی در چنین شرایطی طبق منشور مدون و آنچه در قانون پولی و بانکی سال ۵۱ ذکر شده، حفظ ارزش پول ملی از راه‌های کنترل نقدینگی و تورم است.

وی در این خصوص تاکید کرد: بدون شک پیش‌بینی صورت گرفته برای رقم بودجه سالیانه با کسری روبروخواهد شد. دولت‌های گذشته در زمان کسری بودجه مستقیم به بانک مرکزی مراجعه می‌کردند، اما در سال های اخیر این کار به شکل غیرمستقیم انجام شد.

کاووسی در این رابطه اظهار داشت: معنای این حرکت افزایش پایه پولی و رشد تورم است. در حقیقت پیش‌بینی می‌شود تورم رشد کند. در عین حال، شاید سیاست خارجی به شکلی پیش برود که فروش نفت و برجام بتواند به کمک اقتصاد بیاید، البته چنانچه این اتفاق روی دهد باز مسئله FATF مانع عمده به حساب خواهد آمد.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه تصریح کرد: جمع‌بندی صحبت بالا این می‌شود که تورم سال آینده از امسال بیشتر خواهد شد و تناقض در بحث استقلال بانک مرکزی از دولت و یا همراهی در جهت حرکت دولت به وجود می‌آید. چنانچه در سمت دولت بنا به انجام رفتاری باشد، بانک مرکزی به قلک دولت مبدل خواهد شد و مدام باید پول پرداخت کند. زمانی که دولت با کسری روبرو می‌شود چه با واسطه و چه بی واسطه، مانند کرونا از طریق بانک‌ها با بهره‌های کم نرخ‌های ترجیحی پرداخت می شود.

وی پیشنهاد خود به بانک مرکزی را چنین بیان کرد: بانک مرکزی باید در این شرایط مقاومت به خرج دهد. چنانچه بانک مرکزی در چند ماه باقی مانده وظیفه ذاتی خود را انجام دهد و تسلیم فشارهای دولت نشود، در کارنامه خود نکته مثبتی ثبت خواهد کرد.      

کاووسی در ادامه افزود: استقلال بانک مرکزی به این معناست که  به دلیل حفظ ارزش پول ملی بدون پشتوانه پول چاپ نکند و زیر بار برخی از تعهدات بدون پشتوانه کارشناسی نرود. بانک مرکزی برای اجرای این امر نباید نگران توبیخ از مجلس یا دولت باشد، لازم است تا طبق قانون مصوب رفتار کند. در واقع بانک مرکزی برای عملی شدن وعده و وعید نمایندگان مجلس در حوزه انتخابیه خود درست نیست، مجموعه مردم را زیر فشار قرار دهد. بنابراین با توجه به زمان کم بانک مرکزی باید مقاومت خود را بیشتر کند، اثر آن هم دیده می‌شود، چنانچه این کار صورت نگیرد تورم سال آینده ۶ یا ۷ واحد بیشتر از امسال خواهد بود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=11998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.