• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

بانک ایران زمین به دنبال ایجاد انواع حساب های ارزی

  • کد خبر : 28887
  • 14 آبان 1400 - 15:07
بانک ایران زمین به دنبال ایجاد انواع حساب های ارزی

نوسانات و رشد قیمت دلار طی سال‌های گذشته، بسیاری را به این فکر واداشت تا برای محافظت از سرمایه و دارایی خود و همچنین جلوگیری از کاهش ارزش آن‌ها ارز خریداری کنند. قاعدتا نگهداری ارز در خانه هم مخاطرات بسیاری دارد. بنابراین معقول است که افراد ارزهای خود را به مراکز مرجع، یعنی بانک‌ها، بسپارند تا با خیال راحت از آن نگهداری شود.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، بنابر اعلام بانک ایران زمین، برخی بانک‌ها مانند ایران زمین به دنبال فراهم کردن شرایطی برای ارائه خدمات مناسب ارزی به مشتریان هستند. افتتاح حساب ارزی علاوه بر داشتن مزیت برای افراد، برای اقتصاد کشور هم منافع بسیار زیادی دارد. افراد این امکان را دارند تا با افتتاح حساب ارزی سود دریافت کنند و از این مزیت هم بهره مند شوند. ضمنا اتباع خارجی هم با ارائه مدارک موردنیاز از این طریق امکان افتتاح سپرده و دریافت سود را دارند.

با توجه به شرایط کنونی و نوسانات شکل گرفته در کشور، مردم یکسری نگرانی‌هایی درباره حساب‌های ارزی خود پیدا دارند. به نظر ریشه اصلی این نگرانی‌ها به یکسری مشکلات در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ باز می‌گردد. مردم در این سال‌ها به بانک‌های عامل برای دریافت سپرده ارزی خود مراجعه کردند اما با جواب منفی بانک روبرو شدند. بعدا معادل ریالی مبالغ سپرده گذاری شده به متقاضیان پرداخت شد که همین امر سرآغاز بدبینی مردم برای افتتاح حساب‌های ارزی در بانک‌های داخلی بود.

این مسئله و موارد مشابه آن بانک مرکزی را مجاب کرد تا به صورت مستقیم حساب‌های ارزی را تضمین کند. طبق اعلام قبلی بانک مرکزی، بانک‌های تجاری تنها عاملیت افتتاح حساب را دارند و بازگشت ارزی اصل و سود سپرده‌ها توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود. ضمانت بانک مرکزی به نوعی باعث آسودگی خاطر مشتریان این بخش شد. در واقع دارندگان حساب ارزی، ارزهای خود را از طریق بانک‌های عامل در اختیار بانک مرکزی گذاشته و سود و اصل حساب خود را از این طریق دریافت می‌کنند.

چرا افتتاح سپرده ارزی بهتر است؟

تاکنون بانک‌های زیادی در این خصوص به مردم خدمات ارائه داده‌اند. بانک ایران زمین هم در این باره برنامه‌هایی دارد که برخی از آن‌ها را عنوان کرده و قصد دارد در آینده نزدیک خدمات متنوعی را در این باره به مردم عرضه کند.

طبق مصوبات سال‌های قبل بانک مرکزی، متقاضیان تا یک میزان مشخصی امکان نگهداری ارز را دارند. طبق این مصوبات امکان ذخیره بیشتر از ۱۰ هزار یورو ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود. ولی افراد با داشتن حساب ارزی امکان نگهداری هر میزان ارز را دارند. در واقع بانک مرکزی نگهداری هر میزان ارز در حساب‌های اختصاصی بانکی را مجاز دانسته و در این خصوص نگرانی برای تغییر قوانین نگهداری اسکناس خارجی وجود نخواهد داشت.

شرایط تعیین شده برای افتتاح حساب ارزی در بانک ایران زمین

به همین منظور بانک ایران زمین در نظر دارد انواع سپرده‌های ارزی را در قالب سپرده‌های قرض الحسنه جاری ارزی، قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی و سپرده مدت‌دار ارزی به مشتریان خود ارائه دهد. طبق اعلام این بانک، شرایط عمومی افتتاح هر یک از سپرده‌های ذکرشده مشابه شرایط افتتاح حساب ریالی است. ضمن اینکه به سپرده‌های قرض الحسنه جاری و پس انداز ارزی هم سود تعلق نخواهد گرفت. به علاوه سود سپرده‌های مدت‌دار ارزی به صورت ارز و میزان توافق شده در روز دریافت سپرده در سررسید آن به صورت روزشمار و بر مبنای نرخ روز افتتاح حساب محاسبه و قابل پرداخت یا اضافه شدن به اصل سپرده خواهد بود.

بانک ایران زمین به این مسئله هم اشاره کرده که به سپرده‌های ارزی در صورت ابطال آن قبل از سررسید سودی تعلق نمی‌گیرد. به منظور افتتاح حساب ارزی در بانک ایران زمین اشخاص حقیقی به تکمیل کارت نمونه امضا در شعبه، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی یا هر دو نوع مدرک معتبر قابل قبول که معرف هویت واقعی و کامل آن‌ها باشد، احتیاج دارند. اشخاص حقوقی هم ضمن تکمیل کارت نمونه امضا در شعبه، باید اصل و کپی از اساسنامه شرکت یا موسسه، اصل و کپی آخرین آگهی روزنامه رسمی کشور و همپنین شناسنامه و کارت ملی امضاداران مجاز و معرفی نامه از موسسه و شرکت ذی ربط را ارائه دهند. البته بانک ایران زمین فعلا اساسنامه و شرایط حساب‌های ارزی را ارائه داده و در حال تکمیل زیرساخت‌های لازم برای آغاز به کار آن است

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=28887

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.