• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

بازار ارز متعادل است/ برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق نداریم

  • کد خبر : 28124
  • 06 آبان 1400 - 10:18
بازار ارز متعادل است/ برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق نداریم

رییس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بهتر شده است که این موارد به کنترل بازار ارز کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، دکتر علی صالح‌آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره وضعیت بازار ارز اظهار داشت: در حال حاضر درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته و دسترسی به منابع ارزی نیز بهتر شده است که این موارد به کنترل بازار ارز کمک کرده است.

وی افزود: در بازار متشکل هم از زمانی که کار خود را شروع کرده است روز به روز عمق بازار بیشتر شده است، در سال ۹۸ عمق بازار ۵۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۹ به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است و امسال نیز تاکنون بیش از این میزان در بازار متشکل مبادله شده است. بانک مرکزی در این بازار بازارگردان است اما هیچگونه عرضه‌ای ندارد و خود صادرکنندگان ارز را در بازار عرضه می‌کنند و نیاز به استفاده از منابع ارزی بانک مرکزی در این بازار نیست

صالح آبادی ادامه داد: بازار اکنون متعادل است و عرضه و تقاضا در بازار تعادل دارد. در زمانی که نیاز باشد بانک مرکزی می‌تواند به عنوان بازارگردان در بازار حضور پیدا کند اما در حال حاضر نیاز به حضور بانک مرکزی در این بازار بسیار کم بوده و ذخایر بانک مرکزی استفاده نشده است و بازار، خود را اداره کرده است. در صورتی که بازار نیاز به عرضه و تقاضا داشته باشد این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اهداف و سیاست‌های خود را در بازار دارد اما سعی ما بر این است که بازار خودش را مدیریت کند و خوشبختانه تعادل بسیار خوبی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی برقرار است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: تعیین نرخ در بازار ارز به عوامل متعددی بستگی دارد و تحلیلگران و کنشگران بازار رفتارشان در نرخ ارز تاثیرگذار است اما وظیفه بانک مرکزی این است که به تعادل در بازار ارز کمک کند و تلاش کند تا ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور برگردد که این کار در اولویت سیاست‌های بانک مرکزی قرار دارد از همه صادرکنندگان، شرکت‌های صرافی و بانک‌ها که در تعادل بازار نقش بسیار مهمی داشتند صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی در مورد موضوع تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز گفت: زمانی که نرخ ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، تقاضای مازاد بر نیاز نیز وجود خواهد داشت که شاید تقاضای واقعی هم نباشد، اما به هر حال در حد نیازهایی که وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت صمت در چارچوب قوانین بودجه داشتند توانستیم ارز مورد نیازشان را تامین کنیم.

صالح‌آبادی درباره موضوع تورم نیز گفت: یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری حفظ ارزش پول ملی است. در حوزه تورم نیز دو عامل بسیار مهم مطرح است که یکی کسری بودجه دولت است که باعث افزایش پایه پولی و برداشت از منابع بانک مرکزی می‌شود و بحث دیگر ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است که باعث افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود. البته بحث دیگری نیز در گذشته وجود داشته که خالص دارایی‌های بانک مرکزی اضافه شده اما این دارایی‌ها مسدود بوده که بانک مرکزی آنها را خریداری و تبدیل به ریال می‌کرده و در اختیار دولت قرار می‌داده که باعث افزایش خالص دارایی‌های بانک مرکزی می‌شده است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه فروش و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها یکی از برنامه‌های ما است، ادامه داد: در این راستا بانک به بانک باید اموال خود را مشخص کنند، البته سامانه مهتاب وجود دارد اما اصلاح و بهبود این رویه جزو برنامه‌های من است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات، عمق بخشیدن به بازار بین بانکی و عملیات بازار باز و انضباط مالی بانک‌ها جزو رویکردهای اصلی ما در دوره جدید است، اظهار کرد: کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها که الان مصوبه هم در این زمینه وجود دارد، با اعمال ضوابط کنترلی بر بانک‌ها شروع شده است و ادامه می‌یابد.

وی افزود: همچنین، بانک‌ها حداقل ۳ درصد منابع سپرده شده را اوراق نگهداری کنند تا با ناترازی و محدودیت در تامین نقدینگی در موارد لزوم مواجه نشوند. این مورد بسیار مهم است چون موقعی که بانک‌ها کمبود نقدینگی پیدا کنند ممکن است به اضافه برداشت دست بزنند اما اوراق ذخیره نیازهای کوتاه مدت بانکی را مرتفع می‌کند.

صالح‌آبادی یادآور شد: موضوعاتی مانند ارتقاء کیفیت اعتبار سنجی در شبکه بانکی و بهداشت اعتباری، از مواردی است که پیگیری خواهد شد و در نهایت، بازگشت مناسب منابع به بانک ها و جلوگیری از اضافه برداشت ها را بدنبال خواهد داشت.

وی درباره انتشار اوراق دولتی نیز گفت: در مهرماه اوراق جدیدی منتشر نشده است، از ابتدای سال تاکنون، مجموعا ۴۳ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی منتشر و فروخته شده است و برنامه‌ای برای افزایش نرخ سود اوراق نداریم.

صالح‌آبادی درخصوص بازار سرمایه هم گفت: رویکرد ما، تعامل با بازار سرمایه و کمک به این بازار به منظور بهبود شرایط است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما در این راستا، ارائه تسهیلات شبکه بانکی به شرکت های کارگزاری بورس است، البته این تسهیلات باید بگونه‌ای باشد که محدودیتی برای تامین مالی بخش تولیدی از سوی بانک‌ها ایجاد نکند.

صالح آبادی درباره انتظار دولت از نظام بانکی برای هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید، گفت: همین الان هم بخش مهمی از نقدینگی به سمت تولید هدایت می‌شود و تقریبا ۷۰ درصد تسهیلات نظام بانکی دربحث سرمایه درگردش که عمده آن هم در قسمت صنعت و معدن است پرداخت می‌شود.

وی افزود: بخش مهم این مسئله به نظام مالیاتی برمی‌گردد، در دنیا نظام مالیاتی دو وظیفه برعهده دارد، یک وظیفه آن در واقع تامین مالی برای دولت و وظیفه دیگر هم تخصیص بهینه منابع در اقتصاد است.

وی با بیان اینکه نظام‌های مالیاتی تعیین کننده سمت و سوی سرمایه‌ها هستند، گفت: در دنیا فعالیت‌های غیر مولد و سفته بازانه از مالیات بالایی برخوردارند و فعالیت‌های مولد مالیات کمتری شامل حال آن‌ها می‌شود، بنابراین یکی از برنامه‌های بسیار مهم همین قانون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بردرآمد است که اکنون در مجلس طرح شده که در صورت تصویب نقش بسیار مهم و موثری بر تخصیص بهینه منابع و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با میزان سوق پیدا کردن اعتبارات به بخش غیر مولد و مولد یادآور شد: رصد جریان وجوه در بانک مرکزی انجام می‌شود و به این اطلاعات دسترسی وجود دارد، منتها طبیعتا باید مرتب اصلاح، به روز و تکمیل شود. اکنون همه چیز کامل نیست، ولی با پیشرفت خوبی همراه بوده است، تا حد زیادی این سامانه‌ها به روز شده ولی هنوز جای کار دارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=28124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.