• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

بازارهای رسمی ارز کاملا متعادل است/ لزوم استفاده از ابزار نرخ سود برای کنترل تورم

  • کد خبر : 61066
  • 05 دی 1401 - 7:15
بازارهای رسمی ارز کاملا متعادل است/ لزوم استفاده از ابزار نرخ سود برای کنترل تورم

رییس کل بانک مرکزی گفت: بازارهای رسمی ارز کلا متعادل است و هیچ‌گونه کمبودی نداریم.  به گزارش رویداد خبر به نقل از ایبِنا، علی صالح‌آبادی در صحن مجلس با ارائه آمار صادرات و فروش ارز اظهار داشت: امسال تا آذرماه ۳۳.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده که این میزان سال […]

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایبِنا، علی صالح‌آبادی در صحن مجلس با ارائه آمار صادرات و فروش ارز اظهار داشت: امسال تا آذرماه ۳۳.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده که این میزان سال گذشته در مدت مشابه ۱۹.۶ میلیارد دلار بوده که حاکی از افزایش ۷۱ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما است.

وی ادامه داد: در بازار متشکل هم ۲.۱ میلیارد دلار معامله شده که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است که این آمار نشان‌دهنده این است که بازار‌های رسمی کشور کاملا متعادل است و کمبودی وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: اخیرا نرخ ارز در بازار غیر رسمی از برخی موارد متاثر شده است که باید به این نکته توجه داشت که بازار غیر رسمی بسیار کوچکتر است و حجم آن در مقابل بازار رسمی عدد بسیار کمی است.

صالح آبادی با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه‌های متعددی برای ثبات بازار ارز دارد، افزود: ثبات اقتصاد کلان در این حوزه بسیار مهم است که کنترل نقدینگی و تورم در این حوزه توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست‌های جانب عرضه و تقاضا را در دستور کارداریم که در این زمینه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد، ارز کم نداریم، اما آنچه مهم است این است که واردکننده ارز را از جای دیگر یا کشور دیگری تامین نکند تا تراکم ارز زیاد شود و جای دیگری ارز مازاد داشته باشیم که با وزارت صمت برنامه‌های مشترکی برای انطباق نقشه ارزی و تجاری کشور داریم.

تاثیر نرخ سود بانکی بر ثبات بازار ارز

صالح‌آبادی با بیان اینکه موضوع بعدی نرخ سود بانکی است، گفت: در روسیه بعد از جنگ اوکراین نرخ ارز متلاطم شد و هر دلار در مقابل روبل از ۶۰ به ۱۵۰ افزایش یافت، در واکنش بلافاصله نرخ سود بانکی را از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند که باعث کاهش نرخ دلار در مقابل روبل شد.

وی تاکید کرد: افزایش نرخ سود یکی از ابزارهای مورد استفاده در بانک‌های مرکزی دنیا برای مقابله با تورم است و ما نیز این موضوع را در بانک مرکزی دنبال می‌کنیم و اکنون این موضوع در شورای پول و اعتبار مطرح است.

صالح آبادی با اشاره به قانون وضع مالیات بر عایدی سرمایه و نقش بسیار مهم آن در ثبات بازار اظهار کرد: افرادی که در بازار سفته‌بازی و سوداگری انجام می‌دهند باید مالیات خاص خود را پرداخت کنند که قطعا به ثبات در بازار‌ها کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در صحن علنی مجلس به تعیین تکلیف موضوع رمزارز‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز بسیار مهم است و مجلس و دولت باید همراهی لازم را با هم داشته باشند.

وی تاکید کرد: در آستانه ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس هستیم و به گونه‌ای باید برنامه‌ریزی کنیم که با کسری مواجه نشویم و تعادل داشته باشیم. دولت در این راستا تلاش کرده و با کمک مجلس بودجه‌ای تصویب مطرح خواهد شد که می‌تواند پیام ثبات به بازار بدهد.

صالح آبادی در خصوص تسهیلات تکلیفی گفت: پیشنهاداتی به مجلس ارائه کردیم که بسیار حائز اهمیت است و این مهم می‌تواند در کنترل ناترازی بانک‌ها کمک کننده باشد.

در سامانه نیما دستوری عمل نمی‌کنیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حکمرانی ریال با جدیت دنبال می‌شود، اظهار کرد: ما به صورت دستوری در سامانه نیما عمل نمی‌کنیم. صادرکننده‌های مختلف عرضه کننده ارز با نرخ‌های مختلف در این سامانه هستند، اما میانگین مشخص است. ضمن اینکه نرخ نیما نیز در طول زمان تعدیل شده است.

وی ادامه داد: آنچه مهم است، کمک و برنامه دولت برای به تعادل رسیدن بازار است که دراین مسیر همه دستگاه‌ها باید کمک کننده باشند. تاکید رئیس جمهور هم بر این است که تقاضا‌های ارز از سوی وزارتخانه‌های مختلف باید با هماهنگی بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی در بازار ارز باید قدرت بالایی داشته باشند و همه دستگاه‌ها مکلف هستند که همراهی کنند و هماهنگ با بانک مرکزی باشند.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: تدابیری اندیشیده شد که صادرکنندگان غیرنفتی در بخش‌های خشکبار، صنایع دستی و دانش بنیان وضعیت بهتری داشته باشند. براین اساس بانک مرکزی حواله ارزی صادرکنندگان از محل صادرات محصولات کشاورزی، صنایع دستی و محصولات دانش بنیان را با ارز اسکناس، مبادله می‌کند و معادل حواله دریافتی، اسکناس در اختیار صادرکنندگان قرار می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: درخصوص مالیات بر سود سپرده‌های اشخاص حقوقی نیز اصلاحیه آن به مجلس داده شده که این موضوع هم به ثبات در بازار ارز کمک خواهد کرد. از مجلس خواستار تصویب این موضوع با قید فوریت هستم.

وی همچنین با اشاره به صادرات ریالی تصریح کرد: هر کالایی که صادر می‌شود ارز آن هم باید به اشکال مختلف برگردد و این مهم است که در ازای آن ارز، کالایی هم وارد کشور شود. در مجموع برای ایجاد ثبات در بازار ارز چه در سیاست‌های پولی و چه ثبات اقتصاد کلان و کنترل نقدینگی و تورم برنامه‌های متنوعی داریم که ثبات و ساماندهی بازار ارز را رقم خواهد زد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=61066

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.