• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

اینستکس به دلیل فرصت سوزی اروپایی‌ها بلااستفاده ماند

  • کد خبر : 7717
  • 03 بهمن 1399 - 12:43
اینستکس به دلیل فرصت سوزی اروپایی‌ها بلااستفاده ماند

یک نماینده مجلس گفت: اروپایی‌ها فرصت سوزی کردند و اینستکس که برای استفاده مالی بنا نهاده شده بود، بلااستفاده ماند.

حسین نوشابادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا گفت: اینستکس یک بازی با ایران بود که در نهایت هم به سرانجام نرسید و جمهوری اسلامی از وعده‌هایی که کشورهای اروپایی در این رابطه مطرح کردند، بهره‌ای نبرد و اتفاقی دراین زمینه روی نداد. اروپایی‌ها فرصت سوزی کردند و اینستکس که برای استفاده مالی بنا نهاده شده بود، بلااستفاده ماند.
وی در ادامه اضافه کرد: حرکت کشورهای اروپایی در خصوص اینستکس مسئله‌ای نیست که بتوان آن را ندید گرفت، برهمین اساس در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس بحث مقابله با تحریم‌ها و مسئله تامین منافع ایران به عنوان قانون و یک اقدام راهبردی مطرح شد.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درهمین رابطه اظهار داشت: اروپایی‌ها می‌توانستند کارهای زیادی از طریق این مجرای کانال مالی صورت دهند، اما حرکتی انجام نشد زیرا اراده‌ای وجود نداشت و تنها به بیان وعده بسنده کردند که در نهایت هم این وعده به مرحله اجرا در نیامد، بنابراین مشکل همچنان درحوزه بانکی و پولی بین ایران و سایر کشورها وجود دارد.
نوشابادی در ادامه تصریح کرد: کشورهای اروپایی موظف بودند برای حل مسئله اقدامات لازم را انجام دهند، اما با گذشت سال‌ها از این قضیه همچنان اندرخم یک کوچه هستیم. در واقع در شرایطی قرار گرفتیم که بدعهدی آمریکا با خرج یکطرفه از برجام یک طرف داستان قرار دارد و سوی دیگر خلاف وعده عمل کردن اروپایی‌ها نشان داد که هیچ اراده‌ای از طرف‌های معاهده برجام برای حل مشکلات و تمکین اجرا تعهدات قید شده در آن وجود ندارد. 
این نماینده مجلس در این رابطه افزود: مجلس هم برهمین اساس در نهایت  قانون اقدام راهبردی را به تصویب رساند تا به نوعی پاسخگوی بدعهدی‌های طرف‌های برجام باشد تا چنانچه اقدامی انجام دهند و کارهای خود را به جبران در نیاورند، جمهوری اسلامی ایران طبق مصالح  و منافع خود پیش خواهد رفت و به تدریج تعهداتش را کاهش می‌دهد حتی تا خروج از برجام هم  ادامه پیدا خواهدکرد.
وی در همین خصوص ضمن اشاره به  FATF بیان کرد: FATF تنها یک بهانه به شمار می‌آید و کشورهای اروپایی بی‌خود بر این مسئله اصرار می‌ورزند زیرا بحثی تحت این عنوان نه در معاهده برجام وجود داشته و نه درطی انجام مذاکرات طرح شده بود. این کشورها در طول این مدت به بهانه‌های مختلف متوسل شدند تا از زیر باز مسئولیتی که برعهده دارند، شانه خالی کنند. 
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه توضیح داد: پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF ربطی به متعهد بودن یا نبودن آنان ندارد. ایران معاهده‌ای را براساس حقوق بین‌الملل به امضا رسانده و شورای امنیت سازمان ملل هم آن را مورد تایید قرار داده و ربطی به مسائلی که روزهای بعد مطرح شد، ندارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=7717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.