• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
5

ایمن‌سازی خودروهای دوگانه‌سوز در انتظار تهیه شیوه‌نامه‌ها

  • کد خبر : 39941
  • 01 اسفند 1400 - 14:27
ایمن‌سازی خودروهای دوگانه‌سوز در انتظار تهیه شیوه‌نامه‌ها

با توجه به گذشت بیش از دو سال از تصویب طرح هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه CNG و لزوم افزایش سهم CNG در مصرف خانوار لازم است هرچه سریعتر اجرای این طرح به منظور ایمن‌سازی خودروها اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۱۸ سال است که گاز طبیعی یا همان CNG به دلیل مزایای متعددی که دارد، به عنوان سوخت ملی ایران معرفی شده است. توسعه صنعت CNG از جهت صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا هم به نفع حاکمیت است و از جهت قیمت پایین‌تر نیز به نفع مردم است و از همین رو توسعه این صنعت را می‌توان برد-برد دانست.

از طرفی به گفته کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی مصرف بنزین در کشور مصرف روزافزون دارد و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا نوروز ۱۴۰۱ به ۱۰۰ الی ۱۱۰ میلیون لیتر برسد. این روند مصرف نگرانی‌ها را بابت حذف ایران از جمع کشورهای صادرکننده بنزین تشدید کرده است.

با این وجود یکی از موضوعاتی که باعث ایجاد تردید و ترس میان صاحبان خودرو برای تبدیل کردن آن به دوگانه‌سوز شده است، ایمنی آن است و اتفاقات دلخراش که برخی اوقات در جایگاه‌های سی. ان. جی می‌افتد این موضوع را تشدید کرده است.

در ماه‌های گذشته هم اتفاقات تلخی رخ داده بود تا جایی که مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی و مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور از خودروهای دوگانه سوز فاقد معاینه فنی به مثابه یک بمب ساعتی متحرک یاد کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه همچنان شهروندان به اهمیت اخذ گواهی معاینه فنی جهت تأمین سلامت و ایمنی خودرو، راکب و مسافران واقف نیستند، افزود: معاینه فنی بر اساس آمارها به طور میانگین بالغ بر ۹۰ درصد در بهبود عملکرد خودرو و ارتقا ایمنی آن مؤثر است و این در حالی است که در خودروهای دوگانه سوز این مساله اهمیت دو چندانی می‌یابد چنانچه هر گونه اهمال در این زمینه می‌تواند جبران ناپذیر و با حوادث تلخی همراه باشد.

هفته گذشته نامه‌ای از سمت شرکت پخش استان خراسان به شهرداری‌های این استان مبنی بر ممنوعیت سوخت‌گیری خودروهای زامیاد مدل ۸۳ تا ۸۵ ابلاغ شد. این نامه با توجه به حوادث پیشینی که در استان به وجود آمده بود زده شد.

با این وجود مشخص است که ممنوعیت سوخت‌گیری برای چند مدل خاص خودرو راهگشا نیست و به منظور ایمن سازی این سوخت در اسفندماه سال ۹۷، هیأت دولت در مصوبه‌ای وزارت نفت را به «هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی و ایجاد بستر لازم جهت اتصال سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران و سامانه اطلاعات خودروهای گازسوز» مکلف کرد و در پی آن مبلغ ۳۹۰ ریال به ازای هر متر مکعب گاز افزایش یافت.

طرح اولیه شرکت پخش اینگونه بود که تمام خودروها در هنگام ورود به جایگاه توسط پلاک‌خوان شناسایی شود و پس از بررسی توسط کارشناس و تگ‌های مخصوص مخازنی که معیوب است یا دستکاری شده اتصالشان با نازل قطع می‌شود. در واقع با این راهکار به صورت اتومات خودروهایی که فاقد معاینه فنی کپسول‌های گاز بودند، نمی‌توانند سوخت‌گیری کنند و طبیعتاً سوانح هم به حداقل کاهش می‌یابد.

محمد حسین باقری، مدیر طرح سی. ان. جی شرکت پخش سال گذشته اعلام کرد که از اسفندماه این طرح عملیاتی می‌شود و افزود: با اجرایی شدن طرح هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت آمارهایی و اینکه چه مقدار دوگانه‌سوز کارخانه‌ای یا تبدیلی بودند و یا خارج از سیستم بودند مشخص می‌شود.

همچنین وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با عنایت به تغییرات قیمت خدمات و تجهیزات لازم برای اجرای پروژه مذکور ضرورت دارد شیوه‌نامه هزینه‌کرد ابلاغی به روز رسانی گردد. که این شیوه‌نامه همچنین بایستی توسط وزارت کشور، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد هم تأیید شود و پس از نهایی شدن امکان برگزاری مناقصه فراهم می‌شود. در این خصوص همچنین ابهاماتی در نحوه اجرای طرح مذکور مطرح شده بود که در حال پیگیری و رفع این ابهامات هستیم.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این موضوع از جنبه ایمن‌سازی و کاهش خسارات و افزایش مصرف CNG و همچنین پرداخت تعرفه این طرح از سوی رانندگان طی دو سال اخیر لازم باشد که در تهیه شیوه‌نامه‌ها و برگزاری مناقصه تسریع شود تا دیگر حوادث تلخ ناشی از مصرف سوخت ملی تکرار نشود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=39941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.