• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

اگر برنامه‌ریزی نشود تا ۱۰ سال آینده واردکننده سوخت خواهیم بود

  • کد خبر : 21713
  • 01 شهریور 1400 - 14:02
اگر برنامه‌ریزی نشود تا ۱۰ سال آینده واردکننده سوخت خواهیم بود

تجارت گردان – دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره ساخت پالایشگاه برای تامین نیاز کشور بیان داشت: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، ۶ سال زمان می‌برد بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود. به گزارش تجارت گردان ، […]

به گزارش تجارت گردان ، ناصر عاشوری قلعه رودخانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت‌های پالایشی وظیفه اصلی تولید فرآورده و همچنین تامین نیاز داخل کشور را برعهده دارند، اظهار داشت: ما همچنین فرآورده‌های ویژه برای صنایع پایین دست را تامین کرده و بخشی را نیز صادر می‌کنیم.

وی ادامه داد: جایگاه شرکت‌های پالایشی بی‌ارتباط با امنیت داخلی و ملی و ایجاد آرامش و اقتصاد جامعه نیست، ضمن اینکه نقش بسزایی در درآمدزایی دولت در فضای تحریم داشته‌ایم.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه شرکت‌های پالایشی جزء مودیان بزرگ کشور هستند که شفاف‌ترین صورت‌های مالی را داشته و بدهی نیز ندارند، گفت: در حال حاضر تولیدات ما به صورت سه شیفت در حال انجام است به طوری که از نیمه دوم سال ۹۷ کشور به لحاظ واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز شده و این رویه ادامه خواهد داشت بنابراین در حال حاضر مشکلی به لحاظ تامین سوخت کشور نداریم.

عاشوری به دولت جدید پیشنهاد کرد که ساز و کارهایی پیش‌بینی شود که نیازمند واردات نشویم. از جمله تولید خودروی داخلی کم‌مصرف باشد. سبد سوخت را به سمت استفاده از CNG تقویت کنیم و فرهنگ مصرف مدیریت شود تا مسابقه بین تولید و مصرف کشور پایان یابد.

وی ادامه داد: اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر تولید بنزین داریم ولی مصرف رعایت نمی‌شود و رقم مصرف سوخت در کشور به ۹۰ میلیون لیتر رسیده است که اگر تا ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی صورت نگیرد، واردکننده خواهیم بود اما چنانچه همین رقم تولید ۱۰۰ میلیون لیتری در شرایطی که تحریم هم ادامه دارد، تداوم داشته باشد، لطمه‌ای به تولید وارد نمی‌شود.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت درباره ساخت پالایشگاه برای تامین نیاز کشور بیان داشت: اگر بخواهیم دنبال پالایشگاه‌سازی برویم، در صورتی که ارز و ریال آن هم فراهم باشد، ۶ سال زمان می‌برد بنابراین به صرفه است که مصرف خودروها اصلاح و سوخت CNG تقویت شود.

وی در ادامه با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس گفت: اصلاحاتی در فاز چهار این پالایشگاه انجام شده و ظرفیت تولید از ۱۶۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده و بناست که تا ۴۴۰ هزار بشکه هم برسد. تمامی این فرآیند بدون سرمایه و کمبود اعتبار انجام شده است. همچنین یک واحد ۱۲۰ هزار بشکه‌ای در دست احداث است فعلا در مرحله طراحی قرار دارد.

عاشوری درباره صادرات بنزین و فرآورده اظهار داشت: ما فقط تولیدکننده هستیم دولت بر اساس سیاست نسبت به صادرات اقدام می‌کند. ما ۴۰ محصول پالایشگاهی برای شرکت‌های داخلی به عنوان خوراک و هم برای صادرات تولید می‌کنیم که از طریق بورس عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر ۱۵ روز یک بار بر اساس قوانین محصولات را قیمت‌گذاری کرده و در اختیار پالایش و پخش قرا رمی‌هیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به مشکلات شرکت‌های پالایشی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما قیمت خوراک است هر سه ماه یک بار باید صورت‌های مالی ارائه دهیم و در پایان سال سود و زیان اعلام شود اما امسال مشکل این بود که قیمت خوراک به موقع اعلام نشد و ضمن اینکه به طور انحصاری توسط شرکت نفت تامین می‌شود و ما نیز بخش عمده تولید خود را (۸۵ تا ۹۰ درصد) به دولت تحویل می‌دهیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون الحاقیه ۲ تعیین قیمت خواراک و فرآورده به عهده وزارت نفت است خاطرنشان کرد: فرآیند تعیین نرخ خوراک بسیار پیچیده است و درخواست ما این است که پروسه ساده‌تر شود. همه ساله قرار بر این است که نرخ‌ها برای هر سه ماه اعلام شود اما در حال حاضر نرخ‌های سال ۱۴۰۰ را هنوز دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید خود را به شرکت پخش به بهای نفت خام تحویل می‌دهیم افزود: ۱۰ درصد محصولات را نیز خودمان جهت تامین نقدینگی برای تعمیرات اساسی و پروژه‌های جدید و توسعه‌ای می‌فروشیم.

عاشوری حاشیه سود شرکت‌های پالایشی را در سال ۸ تا ۱۰ درصد عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه ما اکنون با مشکل تامین مالی برای پروژه‌های جدید مواجهیم، خاطرنشان کرد: قرار است از مبحث تنفس صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنیم تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را به روز کرده پروژه‌های جدید تعریف کنیم و کمیت و کیفیت محصولات را افزایش دهیم.  

وی درباره تولید بنزین سوپر گفت: شرکمت‌های پالایشی برای تولید مشکل و کمبودی ندارند اما اکنون مازاد مصرف داریم. ما تولیدات خود را به دولت تحویل می‌دهیم اما ممکن است در نحوه توزیع حمل و نقل جاده و انتقال مشکلاتی پیش بیاید که وزارت نفت باید آنها را حل کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش کیفیت بنزین و تولید بنزین یورو ۴ و ۵ آلایندگی هوا نیز کاهش یافته است ضمن اینکه تفاوت قیمت بنزین سوپر و معمولی باعث شده که مصرف بنزین سوپر کاهش یابد اما به لحاظ تولید این نوع بنزین مشکلی وجود ندارد.

وی پالایشگاه آناهیتای کرمانشاه و یک پالایشگاه در استان فارس را از جمله پروژه‌های در دست احداث برشمرد.

وی با اشاره به نقش پالایشگاه‌ها بر ارزآوری خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از پالایشگاه‌های کشور پیر هستند و نگهداری آنها هزینه‌های سرسام‌آوری دارد ضمن اینکه اگر تولیدات این پالایشگاه‌ها نبود با وجود تحریم امکان تامین خوراک را نداشتیم.

وی همچنین یادآور شد: پالایشگاه‌ها علاوه بر اینکه جزو مودیان بزرگ مالیاتی هستند بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بوده و اشتغالزایی پایداری دارند ضمن اینکه تماما توسط نیروهای متخصص ایرانی اداره می‌شوند.

وی تاکید کرد: نگاه ما این است که پالایشگاه‌ها چه متعلق به بخش خصوصی و یا دولت باشند سرمایه ملی هستند و باید به روز شوند و مشکلات آنها با ادوات جدید حل شود چراکه پالایشگاه‌ها باید زنده باشند و با حداکثر ظرفیت کار کنند.

وی با اشاره به وزیر پیشنهادی نفت گفت: اوجی از بدنه وزارت نفت است و به صورت پلکانی رشد کرده و در تمامی حوزه‌های نفتی و پالایشی شناخت کافی دارد اما موفقیت او منوط به این است که همراهی پیکره صنعت نفت را داشته باشد.

عاشوری با بیان اینکه در حال حاضر تمامی پالایشگاه‌های کشور بالاتر از وضعیت اسمی در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت پالایشگاهی نیاز به منابع مالی دارد که ما فعلا از قانون تنفس خوراک استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه برای افزایش ظرفیت دولت نباید انتظاری داشته باشد باید ساختار خودروها و میزان مصرف اصلاح شود چراکه معتقدیم اگر مسابقه تولید و مصرف ادامه یابد ما امکان ادامه دادن نداریم در حال حاضر با حداکثر سرعت تولید می‌کنیم اما اگر مصرف مهار نشود به واردکننده تبدیل خواهیم شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=21713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.