• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
0

اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰/ بهبود معیشت مهم‌ترین رویکرد باشد

  • کد خبر : 7391
  • 27 دی 1399 - 20:53
اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰/ بهبود معیشت مهم‌ترین رویکرد باشد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به لزوم ارائه خدمات ارزان قیمت به مردم در قالب بودجه سالیانه، گفت: بهبود معیشت مردم باید مهم‌ترین رویکرد در بودجه باشد.

سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع ومعادن در مجلس شورای اسلامی اولویت‌های بودجه ۱۴۰۰ را در گفت‌و گو با ایبِنا چنین برشمرد: اولویت بودجه باید بر اساس معیشت مردم به معنای بهبودی وضعیت اقتصادی آنان استوار باشد. به این معنا در لایحه بودجه درج شود که خدمات به قیمت ارزان‌تری به مردم ارائه شود.
این نماینده مجلس در این‌باره به ذکر نمونه‌هایی پرداخت و بیان کرد: دریافت مالیات براساس شرایط اقتصادی افراد یا قراردادن مشوق‌هایی داخل بودجه برای صادرات از جمله این موارد است، به این شکل که چنانچه تا فلان سقف صادرات انجام گیرد از پرداخت مالیات معاف خواهند بود، از همین طریق می‌توان به تولید، صنعت و … کمک کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: اولویت بعدی به بودجه هزینه‌ای دولت برمی‌گردد. به این معنا؛ هزینه‌ها باید کاهش و خدمات افزایش یابد. اکنون با افزایش ۱۰ درصدی درآمد دولت، هزینه‌ها به اندازه ۴۷ درصد رشد داشته که نشان دهنده عدم تناسب در این زمینه است که در نهایت هم به سرانجام نخواهد رسید.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره چگونگی عملی ساختن حمایت معیشتی توسط دولت تاکید کرد: پرداخت یارانه به کارت‌های الکترونیکی یک بخش آن است که عادلانه‌ترین هم  محسوب می‌شود، البته با در نظر گرفتن این امر که شامل همه مردم کشور نباید شود. دهک‌های بسیار آسیب‌پذیر داریم که باید این گروه را بیش از دیگر گروه‌ها که در آن‌ها افرادی هستند ماهیانه حقوق ۲۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند، مورد توجه قرار داد. مدنظر قرار ندادن این مسئله به معنای واقعی ظلم به حساب می‌آید، اکنون افرادی در جامعه به نان شب محتاج هستند یا فرزندانشان به دلیل عدم وسایل ارتباطی برای آموزش آنلاین از تحصیل عقب ماندند.
حسینی‌کیا در این خصوص که بخشی از بالا رفتن هزینه‌ها به حمایت معیشتی از سوی دولت برمی‌گردد، توضیح داد: مشکل در این بخش قرار دارد که بالا رفتن قسمتی از هزینه‌های بودجه بیش از حمایت‌های معیشتی  است. دولت بسیار سنگین شده، به این معنا که بودجه ریاست‌جمهوری به تنهایی افزایش مورد توجهی داشته، در حالی که توقع می‌رفت حداقل بودجه این بخش با کاهش روبرو شود.  
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه تصریح کرد: مجلس و دولت برای سامان بخشیدن به کشور باید دست به دست هم دهند، همه بر روی یک کشتی سوارند و یک وظیفه برعهده دارند که آن هم خدمت به مردم است، بنابراین باید دست به اصلاحات زد. اصلاحاتی که حاصل آن کار عمرانی و ارائه خدمات باشد تا محصولی مانند ایجاد اشتغال و بالا رفتتن آمار ازدواج تولید کند. همچنین نیاز به خارج از کشور در بسیاری از حوزه‌ها باید قطع شود، البته منظور حذف ۱۰۰ درصد آن نیست، اما در بخش‌هایی  شدنی است، به شرط آنکه جدی وارد کار شد.
وی در ادامه افزود: بودجه ۱۴۰۰ نیازمند آن است تا یک بار دیگر مورد بازخوانی قرار گیرد و تا جایی که امکان دارد به سمت تولید و اشتغال هدایت شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=7391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.